Ga naar inhoud

dominant gedrag


SnuffelZikki

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, mijn konijn snuffel, vertoont al een tijdje dominant gedrag, zoals heel het terras onderkeutelen en met haar kin alles kenmerken. Daar kan ik nog mee leven. Maar nu is het zover gekomen dat ze tijdens het proper maken van het hok tegen mijn hand gaat plassen, dit vind ik erover. Is hier iets aan te doen, of hoe kan ik best reageren? Info: ze is nu 3,5 jaar en een voedster. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel informatie over gedragsproblemen bij konijnen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

 

Zorg ook dat de basis echt goed op orde is. De  basisbehoeften van konijnen zijn:
- juiste voeding (veel hooi!)
- medische zorg (gezondheidsproblemen uitsluiten! Als hormonaal gedrag opeens erger word, kan castratie (sterilisatie) zeker aan te raden zijn, omdat het er ook op kan wijzen dat er problemen zijn met de hormonen / baarmoeder / eierstokken. Onzindelijkheid / plassen kan ook door urinewegproblemen komen. Een dierenartscheck is dus zeker aan te raden! )
- een soortgenootje om mee samen te leven (en dan niet zomaar een willekeurig konijn, maar één waar een klik mee is)
- een ruim verblijf (met voldoende ruimte om goed te bewegen, uitdagend ingericht om aan natuurlijke behoeftes te voldoen (graven, knagen, beweegruimte). Het minimale leefoppervlak voor een koppel is 2 vierkante meter leefruimte, groter, is beter. Ze moeten altijd, 24 uur per dag, 7 dagen per week in die ruimte kunnen). 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .