Ga naar inhoud

ongelukkig konijntje


nimfensnow

Aanbevolen berichten

Hi, ik heb een vraagje ik denk dat mijn konijn ongelukkig is. Ze zit nu een paar weekjes alleen omdat haar partner weg is. 

Volgenden week zaterdag word ze voor de eerste keer gekoppeld. 

Ik denk dat ze ongelukkig is omdat ze niet meer in haar hok zit alleen maar in de ren. 

En ze graaft veel, zo dat ze uit haar hok kan. 

Ze neemt nu ook afstand van mij, vroeger eten ze uit de hand dit is nu niet meer het geval. 

Ze eet ook geen hooi meer, ook niet als ik de hooi in een wc rol steek wat het "leuker" maakt of in een bal terwijl dit vroeger wel zo was. 

Ik vind het heel spijtig,

Hoe kan ik haar helpen en hoe kan ik er voor zorgen dat ze terug uit de hand eet, terug tam word?!!

 

 

Groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graven is natuurlijk konijnengedrag dus dat zou ik niet direct aanmerken als een teken van een ongelukkig konijn. Dit kenmerkt zich meer door tralietrekken, veel stampen, bijten, etc. Wat me het meeste zorgen baart in je verhaal is het feit dat je konijn geen hooi meer eet. Hooi is van cruciaal belang voor een konijn. Kan er meer aan de hand zijn misschien, qua gezondheid? Hoe gedraagt ze zich verder? Is ze levendig of juist heel stil? Eet ze verder wel goed?

 

Het niet meer uit de hand eten zou op dit moment je laatste zorg moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat een aantal van de dingen die je noemt beter gaan als ze weer een maatje heeft. Konijnen die samen leven, eten vaak beter hooi dan konijnen die alleen leven. Ik weet niet waarom haar partner weg is? Is hij overleden? Konijnen kunnen rouwen om verlies van een partner, en ik denk dat het goed is dat je zaterdag gaat koppelen. Konijnen hebben echt een goed maatje nodig 🙂 Ga je naar een opvang toe om een geschikte nieuwe partner te vinden voor haar? Dat heeft de meeste kans van slagen, konijnen willen namelijk wel graag een klik hebben met het konijn waarmee ze samen wonen.  

 

Behalve hooi en uit de hand, eet ze nog wel voldoende? Anders is een gezondheidscontrole bij de dierenarts zeker aan te raden, om medische problemen uit te sluiten. Als je echt zeker wil zijn zou je (even afhankelijk van wat de dierenarts zo kan vinden) ook buik + gebitsfoto's kunnen laten maken. 

 

Het uit de hand eten zou ik inderdaad ook geen prioriteit geven nu. Eerst zorgen dat ze weer zichzelf word, goed eet, een maatje heeft en weer lekker in haar vel zit. Best kans dat ze, als dat allemaal op orde is, dan ook weer interesse heeft in jouw aandacht en lekkers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi bedankt voor jullie reacties. 

 

Ze eet voor de rest wel goed ik geef haar ook wat fruit en groenten zoals  wortels, appels.... en die zijn altijd op als ik terug thuis kom, ook dringt ze nog. 

 

Voor de rest gedraagt ze zich normaal rond huppelen, wat in de zon liggen. 

 

Ja, ik ga haar laten koppelen bij een konijnen opvang in geel. Ik hoop dat dit goed gaat en dat ze er dan een fijn kameraadje bij heeft, zelf weet ik vrij weinig van koppelen. 

 

Groetjes 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat als haar maatje terug is dat dat een hoop kan schelen. Wanneer een van mijn konijntjes bij de dierenarts zit wordt de ander al chagrijnig en banger!

Op 15-4-2019 at 22:06 zei nimfensnow:

En ze graaft veel, zo dat ze uit haar hok kan.

Kan ze uit haar hok ontsnappen dan? Het is misschien verstandig om goed gaas in de grond te graven zodat dat niet mogelijk is.

Oh en graven lijkt me niet persé een teken van frustratie of angst, zoals hierboven al wordt gezegd.

 

Wil ze ook geen hooi eten wanneer je er bijvoorbeeld kruiden tussen stopt? Dan zou ik langs de dierenarts gaan, het kan goed zijn dat er ook wat met haar gebit (of iets anders) aan de hand is.

 

Hele wortels en appels bevatten teveel suikers voor konijnen, ze mogen wel af en toe een klein stukje. Groenten zoals andijvie, witlof, wortelloof, beetje komkommer (allemaal mits goed opgebouwd) kun je meer geven.

 

Veel succes bij de koppeling en ik hoop dat ze een fijn maatje krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .