Ga naar inhoud

Niezen/beetje gelig neusje?


Bloempje&Caramel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen om

mijn Bloempje. Vanmorgen zat ze verwoedt op het stro te knabbelen en hoorde haar niezen. Ik dacht dat dat kwam doordat het voorjaar is (dat stro knabbelen/verplaatsen). Nu zie ik dat ze een beetje een gelig neusje heeft, echt een beetje maar toch. Ik heb gelezen dat het zou kunnen komen door stoffig hooi/stro, dat zou wel kunnen. Maar omdat ik ook heb gelezen over Pasteurella en haar neusje dus een beetje gelig is, maak ik me wel zorgen. Als ze met haar neus dichtbij komt snuffelen zie ik geen duidelijk snot zoals ik op foto’s van konijnen met pasteurella zag. Mijn dierenarts is dicht vandaag. Moet ik me echt zorgen maken of het misschien een beginnende luchtweginfectie is of kan ik gewoon afwachten? Ze at net wel al haar brokjes en hooi trouwens, dus dat gaat goed. Ze is alleen een beetje bang nu omdat ik steeds achter haar aan loop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Konijn Jumper:

Doet ze heel erg veel niezen? Moet ze een paar keer niezen voor het snot er uit komt?

Ze niestte vanmorgen best vaak, in het begin klonk het als een “gewone” nies maar daarna wat erger en vaker achter elkaar. Nu niest ze niet meer! Ze zit boven nu te zitten, ik ga zo een speeltje voor haar maken kijken of ze dan naar beneden komt. Ik heb niet gezien sinds wanneer haar neusje ene beetje gelig eruit begon te zien ik denk na die niesbui. Hopelijk was het een strootje en is het nu eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Konijn Jumper:

Je zei dat er geen snot bij uitkwam toch?

Ik weet het niet precies. Het lijkt niet alsof er meer en meer snot komt, maar haar neusje is wel een beetje geel nog. Na die niesbui heeft ze hooi gegeten, ik ga zo weer kijken of ze op de groente afkomt.

 

2 uur geleden zei Konijn Jumper:

Ik heb even het internet een beetje afgestruind. Ik kwam dit artikel tegen waarin het best duidelijk word uit gelegd wat het misschien kan zijn.

https://dierenziekenhuizen.nl/overige-dieren/mijn-konijn-niest/

Dankjewel! Ik weet niet waardoor het zou kunnen komen, ik heb gisteren het hok verschoond en vers stro gegeven, de kwaliteit hooi die ik nu heb is best stoffig nu. Ik zal het voortaan goed uitschudden. Er wordt wel gerookt in de buurt. Ze staan buiten dus hebben genoeg ventilatie, hun hok staat onder een afdak, de ren niet maar die is van boven afgedekt met zeil. Teveel tocht lijkt me niet.

 

1 uur geleden zei Renske34:

Is ze nu benauwd denk je? Als dit niet zo is zou ik het vandaag even goed in de gaten houden en morgen ochtend overleggen met de dierenarts-assistente. Dan weet je het tenminste zeker!

Hoe zie je precies of ze benauwd is (sorry ik heb hier geen ervaring mee)? Ze liggen rustig te luieren nu, het ziet er niet naar uit dat ze sneller ademhaalt ofzo. Ik houd het zeker in de gaten en als het nodig is bel ik morgen de dierenarts.

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijn Jumper:

als je haar continu hoort ratelen. ik denk dat je het beste het kan vergelijken met als je zelf benauwd ben door een goede verkoudheid. Jij kent je konijn het beste. Als je ook iets van verandering in haar gedrag ziet, zou je het beste kunnen overleggen met de dierenarts.

Doet ze nog niezen?

Oké bedankt voor je uitleg. Ze ratelde niet en heeft niet meer geniest sinds vanmorgen, en heeft al de groente gegeten en zit nu weer aan het hooi. 

 

1 uur geleden zei Renske34:

dan zie je haar duidelijk sneller ademhalen, een beetje in een oncomfortabele houding liggen of zitten. En een beetje neusvleugelen zie je ook weleens (neusje heel duidelijk op en neer) 

Bedankt voor je uitleg! Ze lag normaal. Niet onconfortabel, een andere ademhaling had ik ook niet gehoord.

 

Ik denk dat het wel goed komt, ik houd het in de gaten. Omdat ze nu gewoon eet en ik geen duidelijk snot zie én gelukkig niet meer niest. Ik houd jullie op de hoogte!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Rifca:

Het klinkt mij niet direct als code rood, maar ik zou toch even contact op nemen met de dierenarts. Je wilt natuurlijk ook voorkomen dat het staks wel code rood wordt. 

Bedankt voor je reactie! Ze heeft vandaag de hele dag niet geniest, gelukkig maar. Ook geen snot gezien. Inderdaad je hebt helemaal gelijk, als het vandaag door was gegaan of gisteravond nog meer dan had ik zeker gebeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloempje is sinds vanmorgen weer aan het niezen, terwijl ik de afgelopen dagen niets heb gehoord. Caramel heeft nergens last van. Hooi en stro schudt ik nu eerst uit, misschien nog niet goed genoeg gedaan? Vanmorgen had ze een beetje snot en waste ze zichzelf, ze schudde met haar oren ook. Daarna heb ik haar alleen horen niezen, geen snot gezien. Ze is ook niet benauwd en ze eet goed. Ik ga nu de dierenarts even bellen, voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn inmiddels naar de DA geweest, en Bloempje heeft Pasteurella. We zijn er vroeg bij, het zat gelukkig niet in de longen. We moeten nu 1 maal daags Novadex geven 2 ml. Net de eerste ronde gedaan, en het ging weer niet heel soepel... Eerst geprobeerd om het door het eten te doen, maar ze wilde het niet want ze was nog te gestresst door het dierenartsbezoekje. Toen haar in de extra ren gelokt, alles eerst afgesloten zodat ze niet weg kon vluchten naar boven of de gewone ren. Uiteindelijk hebben we haar te pakken gekregen en is het gelukt. Oh oh wat is ze toch sterk zeg! En protesteren wat ze doet! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .