Ga naar inhoud

Gedragsverandering


Yuta

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen. Mijn eerste berichtje hier..

 

Ik heb een heel lief konijntje (Nederlands dwerghangoor, nog een volwaardig rammetje) dat ondertussen 7 maand is. Als ik niet thuis ben zit hij buiten in zijn hok en heeft hij een heel klein koertje waar hij op kan rondlopen. Als ik thuis ben zit hij bij mij binnen. Hij kan rondlopen beneden in de gang, op de trap en de helft van mijn leefruimte (het keuken- en eetgedeelte). Binnen heeft hij ook een soort klein hokje waar hij zich kan terugtrekken en dat echt zijn plekje is waar ik nooit in zal komen als hij er in zit. Voor de rest staan er binnen twee toiletjes en ligt er heel wat speelgoed, hout, stokjes, tunneltjes,.. op de grond. Waar hij echter niet zo vaak mee speelt of op knabbelt.

De laatste tijd merk ik dat hij op twee vlakken wat veranderd is.

 

- Ik heb er van in het begin een gewoonte van gemaakt vaak bij hem op de grond te zitten en een stuk van zijn avondeten uit mijn hand te geven. Hij is al die tijd heel erg aanhankelijk geweest. Hij loopt altijd mee met mij aan mijn voeten (waardoor hij af en toe dan wel eens per ongeluk een stamp krijgt als hij plots voor mijn voeten loopt) en ‘waakt’ terwijl ik aan het koken ben aan mijn voeten. Als ik mij op de grond zet springt hij op mij, loopt rond mij, kruipt op mijn schoot,.. En tot voor kort gaf hij mij dan ook heel veel likjes. Mijn vingers, handen, gezicht,.. en ook steeds meer mijn kledij. Sinds kort zijn die likjes veranderd in bijten. Door mijn kleren heen, maar ook mijn schoenen, voeten, ... moeten er aan geloven. Dit kan echt pijn doen waardoor ik hem dan afweer. Ik merk dat hij al afstandelijker is geworden en minder bij mij komt, wat ik heel erg jammer vind! Heeft iemand tips? Zowel om het bijten af te leren als om hem terug aanhankelijker te maken.

 

-  Het tweede probleem is zijn zindelijkheid. Hij is maandenlang perfect zindelijk geweest, buiten af en toe wat verloren keutels. Sinds kort liggen er echt hoopjes keutels naast zijn toiletje, niet een paar die ergens verloren gevallen zijn. Ook vind ik geregeld weer plasjes. Dat is vooral het lastigste. Ik heb al heel veel geprobeerd, maar zonder succes. Hij heeft 2 toiletjes staan maar gebruikt er eigenlijk maar 1. Al zijn keuteltjes en plasjes die buiten zijn toiletje gaan, zijn wel rond dat ene toiletje, er vlakbij. Dus niet aan de andere kant van de ruimte ofzo. Iemand tips?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als pubergedrag van een niet geholpen mannetje 😉. Ga je hem nog laten helpen? Dan zou hij een stuk zindelijker kunnen worden en zijn gedrag weer wat rustiger worden. Los daarvan moet je ook door de pubertijd heen, net als wij (voor mij al even geleden 😄)

Hoe haal je hem dagelijks naar binnen? Til je hem daarvoor op? Het iedere keer wisselen van omgeving zonder dat hij dat wil is namelijk niet bevorderlijk voor je relatie met hem en ook niet voor zijn zindelijkheid. Dan heeft hij de drang om de omgeving iedere keer weer eigen te maken door te poepen/plassen. Toen hij jonger was had hij minder last van die hormonen.

Zorg buiten voor een ruime ruimte voor hem met een (overdekte) ren zodat jij daar bij hem kan zitten. Zodra hij gecastreerd is kun je kijken voor een vriendinnetje voor hem zodat hij niet zo alleen is als jij er niet bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

 

Ik was nog aan het twijfelen of ik hem ging laten castreren, aangezien er momenteel geen voedstertjes in de buurt zijn. 

Zou dat effectief zo veel invloed hebben? Mijn dierenarts zei dat het vooral was wanneer ze agressief zijn of aanvallen, en dat doet hij niet. Maar het zou ook voor dit gedrag dus kunnen helpen? Niet dat ik verwacht dat het meteen plots zou verdwijnen natuurlijk. En zo een pubertijd, duurt dat lang? Korter dan bij mensen hoop ik 🙈 (De mijne is ook alweer even geleden 😅) En hoe reageer ik het beste op zijn gedrag?

 

Ik pakte hem alleen op toen hij nog heel klein was en het concept nog niet helemaal begreep. Nu open ik onderdaan het deurtje, en ook al staat hij boven te springen om hem er uit te halen, ik wacht tot hij er zelf uit springt. Dan huppelt hij nog wat rond beneden in de gang. Hij komt dan naar boven wanneer hij zin heeft. Er zijn geen deuren dus hij kan boven en beneden spelen. Als ik hem terug in zijn hokje wil steken ga ik naar beneden en volgt hij mij meestal, daarna springt hij zelf in zijn hokje wanneer hij er zin in heeft. Dat gaat altijd heel vlot eigenlijk. Maar het zou dus wel invloed kunnen hebben, ook al blijven beide ruimtes er exact hetzelfde bij liggen, inclusief zijn speelgoed, hokje,...?

 

Jammer genoeg heb ik buiten te weinig ruimte waar ik nu woon. Ik kan hem niet meer plaats bieden dan wat ik nu geef. Dat is een klein koertje wat normaal voor de vuilbekken is. Ik heb de vuilbekken nu verplaatst naar mijn terras, zodat hij meer plaats heeft. Maar dat is het maximum.. Binnen heeft hij wel heel veel ruimte.

 

Wel fijn om te horen dat het niet komt doordat ik vanalles verkeerd doe. Ik had mij zo goed geïnformeerd en ingelezen voordat ik hem in huis haalde, omdat ik niets verkeerd wil doen en het beste wil voor hem. 

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan hij permanent in dat kleine koertje? (ik moest even opzoeken wat dat betekende, haha). Dat zou wel fijn voor hem zijn. Voor konijnen is een ruimte op 1 verdieping het belangrijkste zodat hij af en toe een sprintje kan trekken. Ik zou hem zeker laten castreren: er is geen garantie dat het 100% zal helpen bij zijn zindelijkheid, maar bij mijn mannetjes heeft het altijd wel geholpen. Ze hebben dan toch vaak een stuk minder last van de hormonen en dat heeft een positief effect op het gedrag. Daarnaast is het handig voor als je wel een dame voor hem vindt :-)

Goed dat je hem zelf in en uit het hok laat komen. Aangezien hij de meeste tijd doorbrengt in zijn hok is dat ook zijn toilet en zijn vertrouwde omgeving. Kan zij zelf ook altijd naar zijn eigen vertrouwde hok als hij binnen in huis is? Hij moet altijd bij zijn 'thuis' kunnen komen. Dit is niet alleen heel belangrijk om zijn zindelijkheid te bevorderen, maar ook om hem een veilig gevoel te geven. 

 

Om jouw konijnen steeds zindelijker te krijgen zou je normaal gesproken zijn eigen hok steeds verder uitbreiden met een panelenren (met extra toiletbakken) totdat hij zindelijk genoeg is en een grote ruimte aan kan. Je maakt de ruimte steeds groter zolang het goed gaat, maar zorgt er wel altijd voor dat hij toegang heeft tot zijn eigen huis. Dat is heel belangrijk.

 

Goed dat je je hebt ingelezen, komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt he? Tenminste dat had ik toen ik 10 jaar geleden eens verder keek dan een standaard konijnenboekje.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Yuta:

Ik was nog aan het twijfelen of ik hem ging laten castreren, aangezien er momenteel geen voedstertjes in de buurt zijn. 

Zou dat effectief zo veel invloed hebben? Mijn dierenarts zei dat het vooral was wanneer ze agressief zijn of aanvallen, en dat doet hij niet. Maar het zou ook voor dit gedrag dus kunnen helpen? Niet dat ik verwacht dat het meteen plots zou verdwijnen natuurlijk. En zo een pubertijd, duurt dat lang? Korter dan bij mensen hoop ik 🙈 (De mijne is ook alweer even geleden 😅) En hoe reageer ik het beste op zijn gedrag?

 

Je neemt de hormoonhuishouding weg en het gedrag wat je omschrijft, zeker in de konijnenpuberteit, is zo goed als volledig gedreven door hormonen. In de meeste gevallen krijg je er uiteindelijk een lieve en rustige ram voor terug, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Daarnaast is het een relatief kleine ingreep en sowieso noodzakelijk wanneer je hem gaat koppelen aan een dame (ga er voor het gemak even vanuit dat je je konijn niet alleen laat ;-)). Maar castratie is geen wondermiddel, het belangrijkste is dat ze voldoende ruimte hebben en ook een vriendinnetje zou een hele positieve invloed kunnen hebben. 

 

Ik heb het idee dat die puberteit per konijn heel erg verschilt. Heb er met Dex amper last van gehad, Bobbi is nu al een maand of 5 gigantisch aan de gang wat sinds deze week iets minder lijkt te worden. Minder lang dus dan bij mensen maar alsnog vrij pittig soms 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huiself:

Ja, hij kan in principe altijd op het koertje (haha, die taalbarrière toch hé). Uitzonderingen daar gelaten. Sprietjes trekken doet hij enthousiast als hij binnen zit. 

 

Als hij binnen zit kan hij niet zelf naar zijn hokje buiten. Hij heeft binnen wel een kooitje wat daar zijn veilig plekje is en waar ik hem nooit benader.

 

Er komt inderdaad veel meer bij kijken, maar dat vind ik ook net boeiend en leerrijk.

 

dexenbobbi:

Odiel is van in het begin een heel lief, aanhankelijk konijn geweest. Ook nooit moeten klagen over knabbelen aan meubels of andere zaken (wat hij nu heel uitzonderlijk eens durft te doen). Hopelijk beterschap na de castratie.

 

 

Bedankt voor jullie leerrijke antwoorden!

Volgende week dinsdag staat de afspraak gepland!

 

 

E43F251F-0370-45FE-918E-DDCF2785946E.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een droppie!

 

Konijnen kunnen eigenlijk niet tegelijk binnen én buiten wonen. Ze kunnen slecht tegen temperatuurwisselingen. Een konijn dat normaalgesproken buiten leeft heeft in de winter ook een dikke wintervacht en heeft het daardoor erg warm als je hem voor een paar uurtjes naar binnen haalt. En andersom, een konijn dat binnen woont heeft in de winter geen wintervacht, waardoor het in de winter en in het voor- en najaar buiten te koud is om daar even rond te hupsen.

 

Alleen in de zomer zou het dus qua vacht en temperatuur wel kunnen, maar ook dat is niet ideaal. Konijnen zijn erg aan hun omgeving gehecht, en zoals al is gezegd gaan ze bij een nieuwe of wisselende ruimte die ruimte vaak markeren met keutels en plasjes. Dat is territoriaal gedrag. Met castratie (zeker doen!) haal je het hormonale gedrag wel weg, maar het territoriale kan wel blijven.

 

Ik zou een beslissing maken waar je hem, en zijn toekomstige vriendinnetje(?), wil houden: binnen of buiten. Waar kan je ze permanent de meeste ruimte bieden? Reken op minimaal 2 m2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .