Ga naar inhoud

Konijn eet weinig ss brokjes


S&T

Aanbevolen berichten

Ik ben in januari overgestapt op science selective brokjes. 

In het begin moesten ze even wennen maar na 2 weken aten ze de brokjes goed. 

Nu ben ik in maart helaas 2 keer met Saartje naar de dierenarts gemoeten omdat ze last had van darmkoliek en nog 1 keer voor de inenting. 

Sindsdien eet ze slechter brokjes. Ze komt wel enthousiast aangerend en eet er een paar (max. 5 a 10) maar daarna lijkt ze de interesse in de brokjes te verliezen. Dit was in het begin ook zo maar toen is dat na een paar weken over gegaan. Als ik haar dan uit de hand voer of een ander bakje geef neemt ze er nog een paar maar daarna heeft ze weer geen interesse. 

 

Kan dit door stress komen van de dierenarts en weersveranderingen ofzo? 

De dierenarts had ook haar tandjes gecontroleerd dus die zijn niet te lang. En ze eet ook goed hooi en groenten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze maar 5-10 brokjes eet dan zou ik het wel in de gaten houden. Eet ze de oude brokjes wel goed als je die nu aan haar zou geven? Als ze die wel gewoon eet dan zou je toch denken dat ze SS niet lekker genoeg vindt. De kiezen van een konijn kun je alleen goed bekijken onder narcose: met mijn Loena leek ook niets mis totdat ze onder narcose keken en bleek dat de kiezen achterin verbrijzeld waren. Dus dat er iets mis is met de kiezen is niet uit te sluiten tenzij er onder narcose is gekeken. Aangezien ze wel hooi en groente eet is dat weer een goed teken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Dex last had van haakjes was hooi juist hetgeen wat hij het eerste liet staan, brokjes gingen nog wel. Maar het is wel waar dat de gebitsituatie alleen 100% goed te beoordelen is met een roesje of onder narcose. Misschien goed om eens te laten doen mocht je konijn nog minder gaan eten. Of probeer een andere brok aan te bieden, kijken hoe hij daar op reageert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van superme selective eten de meeste konijnen minder dan van andere broksoorten. Ik denk dat ik mijn konijnen ook niet veel meer dan een brok of 10-15 geef op een dag. Ik heb ze nooit nageteld 😉  Wordt hooi, groenvoer en evetueel kruiden ook bijgevoerd en goed gegeten? Dan heb je best kans dat ze de brokken wat veel vinden. Van veel brokken is het advies 20 gram per kg lichaamsgewicht, maar eigenlijk is dat advies nog erg aan de hoge kant. Ik geef ze zelf echt heel veel minder dan dat, en ze zijn toch goed op gewicht. Zodra ik ook maar een paar brokjes meer geef, merk ik gelijk dat ze slechter hooi eten. 

 

Je zou om een beetje zekerheid te krijgen jouw konijntje eens op de weegschaal kunnen wegen, en ook de brokjes die je geeft eens kunnen wegen. Weet je wat het ideale gewicht van jouw konijn is? 

 

Maar zoals hierboven aangegeven, het kan zeker ook door gebitsklachten kunnen komen. En die zijn alleen met een roesje (en gebitsfoto) goed na te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .