Ga naar inhoud

Konijn had haakjes: nazorg


tam86

Aanbevolen berichten

Gisterochtend is mijn voedster, voor het eerst, behandeld voor haakjes op haar kiezen. Hierna heb ik een chagrijnig konijn terug gekregen. Als ik een hooispriet aanbied, bijt ze deze doormidden. Soms eet ze wel wat hooi maar niet veel (elk uur een paar sprietjes). Vannacht heeft ze tien brokjes opgegeten, maar vandaag nog geen brokjes. Loof van wortel gaat er wel goed in. Drinken doet ze goed. Haar maag ligt niet stil dus. Is het erg dat ze weinig eet? Ik maak mij zorgen omdat ze eerst 2.13 woog en nu 1.80 kg (voor de operatie). Op deze manier valt ze nog meer af. 

 

Ze keutelt redelijk, alleen zijn ze kleiner dan normaal. Ze heeft vanochtend om 8.00u pijnstilling gehad. De ene keer ligt ze helemaal languit (alsof ze last van haar buik heeft ofzo) en de andere keer huppelt en graaft ze.

 

Is het de bedoeling dat ze voornamelijk hooi eet of kan groenvoer, verse paardenbloemen uit de tuin en biks ook? Ik heb haar ook een kruidenknaagsteen gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik je gerust kan stellen. Bij mijn voedster zijn twee weken geleden haakjes weggehaald en ze eet eigenlijk pas sinds afgelopen zondag (na anderhalve week) weer normaal. Ze woog de vrijdag ervoor net zo veel als voor de ingreep, dus ondanks anderhalve week slecht eten was ze niet afgevallen. Mijn konijn heeft nog darmstimulans en wat dwangvoer gekregen.

 

Je konijn mag nu alles eten wat ze lekker vindt, hooi, groenten, brokjes. Als ze maar eet en de darmen niet stil komen te liggen.  Natuurlijk geen dingen die niet gezond zijn voor konijnen, zoals teveel wortel of fruit, ivm suikers. Het normale dieet van wat ze gewend was komt vanzelf wel weer goed.

 

Ik vind het eigenlijk goed klinken hoor. Hou dat buikje wel in de gaten ivm gas. Maar als ze eet en keutelt is het goed.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je geen zorgen! Als ze íets eet is het al goed en komen de darmpjes niet stil te staan. Het kan soms even duren voordat ze echt weer lekker gaan eten. Zolang ze actief is en af en toe iets binnen krijgt is er geen reden voor paniek :)

Probeer haar wat dingetjes aan te bieden die ze heel graag eet, dit helpt nog wel eens om de eetlust weer op gang te brengen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Okki:

Ik hoop dat ik je gerust kan stellen. Bij mijn voedster zijn twee weken geleden haakjes weggehaald en ze eet eigenlijk pas sinds afgelopen zondag (na anderhalve week) weer normaal. Ze woog de vrijdag ervoor net zo veel als voor de ingreep, dus ondanks anderhalve week slecht eten was ze niet afgevallen. Mijn konijn heeft nog darmstimulans en wat dwangvoer gekregen.

 

Je konijn mag nu alles eten wat ze lekker vindt, hooi, groenten, brokjes. Als ze maar eet en de darmen niet stil komen te liggen.  Natuurlijk geen dingen die niet gezond zijn voor konijnen, zoals teveel wortel of fruit, ivm suikers. Het normale dieet van wat ze gewend was komt vanzelf wel weer goed.

 

Ik vind het eigenlijk goed klinken hoor. Hou dat buikje wel in de gaten ivm gas. Maar als ze eet en keutelt is het goed.

 

6 uur geleden zei dexenbobbi:

Maak je geen zorgen! Als ze íets eet is het al goed en komen de darmpjes niet stil te staan. Het kan soms even duren voordat ze echt weer lekker gaan eten. Zolang ze actief is en af en toe iets binnen krijgt is er geen reden voor paniek 🙂

Probeer haar wat dingetjes aan te bieden die ze heel graag eet, dit helpt nog wel eens om de eetlust weer op gang te brengen.

Bedankt voor de berichten! Dat stelt me gerust! We hebben haar gewogen en ze weegt alweer 2 kg dus dat gaat nu al de goede kant op! 

 

We hebben haar vanmiddag toch maar een keer dwangvoeding gegeven, omdat dat de vorige keer haar een zetje had gegeven. Nu dus ook. Elke keer als ze me ziet gaat ze nu snel eten haha. Wat een slimmerd is het ook 🙂 ook doe ik met haar intelligentiespelletjes met haar brokjes. Op deze manier eet ze ook meer. Ik heb goede hoop!

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Okki:

Haha, slim beestje! Komt goed! Fijn dat ze al aangekomen is. Was ze afgevallen doordat ze slecht at, vanwege de haakjes?

Ja, ze at langzamer dan mijn ram, maar ik dacht eigenlijk dat hij sneller at omdat zij last van voedselnijd heeft. Dat hij op die manier ook nog iets te eten heeft.  

 

Niet verwacht dat het haakjes waren, omdat beide konijnen goede hooieters zijn. Maar zelfs dan kunnen de kiezen helaas nog problemen geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk komen die haakjes niet meer terug, je zou inderdaad denken dat het bij goede hooieters niet voorkomt. Blijkbaar dus wel.

 

Mijn voedster at ook goed hooi, en toch ook haakjes. Ik heb nu naast het hooi wat ze altijd krijgen ook timothy-hooi voor ze gekocht en dat krijgen ze nu door elkaar. Ik zie mijn voedster nu heeeel veel hooi eten, dus ik hoop dat het helpt tegen haakjes. Op timothy-hooi schijnen ze nog meer te moeten kauwen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het de goede kant op gaat. 

Als hier slecht gegeten word zijn de toverwoorden paardenbloemblad en wilgentak.

 

Volgens mij hebben haakjes ook veel te maken met de ‘aanleg’ die een konijn er voor heeft zoals de stand van de kiezen. Als een konijn eenmaal haakjes heeft gehad komen deze -is mijn ervaring- meestal vroeg of laat weer terug. Ik zou er bij haar dus allert op blijven en op tijd naar de DA gaan als je merkt dat ze slechter gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is nu 2 keer geholpen aan haakjes en mijn ram 1 keer. Inderdaad, aten ze hier hun brokjes pas dagen later, hooi af en toe een beetje en groenvoer redelijk goed. Mijn ram heeft volgens de dierenarts een redelijk recht gebit en eet ontzettend goed hooi. Raar dus dat hij toch haakjes heeft gehad. Mijn voedster haar gebit staat redelijk scheef maar eet wel goed hooi. Tussen haar 1e en 2e behandeling zaten 4 maanden. Inmiddels weet ik wanneer het gebeurt, je ziet dat ze minder hooi beginnen te eten, maar dat wel willen. Gelukkig zijn wij de laatste keer voordat ze echt stopte met eten naar de dierenarts gegaan, dat scheelt een hoop pijn voor haar en gedoe voor ons.

Wat fijn dat ze alweer beter eet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-4-2019 at 08:41 zei Okki:

Hopelijk komen die haakjes niet meer terug, je zou inderdaad denken dat het bij goede hooieters niet voorkomt. Blijkbaar dus wel.

 

Mijn voedster at ook goed hooi, en toch ook haakjes. Ik heb nu naast het hooi wat ze altijd krijgen ook timothy-hooi voor ze gekocht en dat krijgen ze nu door elkaar. Ik zie mijn voedster nu heeeel veel hooi eten, dus ik hoop dat het helpt tegen haakjes. Op timothy-hooi schijnen ze nog meer te moeten kauwen.

Welk Timothy hooi geef jij? Ik heb er een paar geprobeerd waar ze niets van wilden weten.

 

De voedster is volledig hersteld! Ze kauwt weer snel op haar hooi en brokjes. Sinds eergisteren weer buiten bij haar ram. Ze moesten het eerste uur aan elkaar wennen, maar al snel lagen ze samen in het mandje en was de ram haar aan het likken.

 

Ik heb haar “aan de praat” gekregen met wortelloof en gedroogde kruiden. Ook hield ik steeds hooisprieten en brokjes voor haar neus. 

Op 11-4-2019 at 20:19 zei Rifca:

Fijn dat het de goede kant op gaat. 

Als hier slecht gegeten word zijn de toverwoorden paardenbloemblad en wilgentak.

 

Volgens mij hebben haakjes ook veel te maken met de ‘aanleg’ die een konijn er voor heeft zoals de stand van de kiezen. Als een konijn eenmaal haakjes heeft gehad komen deze -is mijn ervaring- meestal vroeg of laat weer terug. Ik zou er bij haar dus allert op blijven en op tijd naar de DA gaan als je merkt dat ze slechter gaat eten.

Dat haar kiezen niet goed stonden zei de DA ook idd. Ik ben me er nu bewust van en kan nu tijdig ingrijpen. 

 

Op 11-4-2019 at 21:31 zei Bloempje&Caramel:

Mijn voedster is nu 2 keer geholpen aan haakjes en mijn ram 1 keer. Inderdaad, aten ze hier hun brokjes pas dagen later, hooi af en toe een beetje en groenvoer redelijk goed. Mijn ram heeft volgens de dierenarts een redelijk recht gebit en eet ontzettend goed hooi. Raar dus dat hij toch haakjes heeft gehad. Mijn voedster haar gebit staat redelijk scheef maar eet wel goed hooi. Tussen haar 1e en 2e behandeling zaten 4 maanden. Inmiddels weet ik wanneer het gebeurt, je ziet dat ze minder hooi beginnen te eten, maar dat wel willen. Gelukkig zijn wij de laatste keer voordat ze echt stopte met eten naar de dierenarts gegaan, dat scheelt een hoop pijn voor haar en gedoe voor ons.

Wat fijn dat ze alweer beter eet!

Jeetje vier maanden! Hopelijk voor mij (en voor jou) zit er vanaf nu meer tijd tussen of komt het helemaal niet meer terug. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tam86: ik heb timothy-hooi besteld hier bij bunnybunch, van Terra expert. Dat gaat er goed in. Ik heb ook wel eens een zakje bij Groenrijk gehaald, dat waren heel lange en dikke stengels. Ging er bij mijn konijnen ook goed in. Maar dat was behoorlijk duur en het was zó op.

Fijn dat het weer helemaal goed gaat met je voedster!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .