Ga naar inhoud

Konijn wil geen hooi eten


CodyNL

Aanbevolen berichten

Hey, 

het is nu een tijdje terug dat ik Meros op een brokjes en hooi dieet heb gezet maar hij wil echt geen hooi eten.

Ik heb 4 verschillende zakken staan en van geen eet hij meer dan een paar sprietjes.

Met zn tanden is volgens de dierenarts niks mis.

Ik heb het idee dat hij nu veel te weinig eet en echt mager aan het worden is.

Iemand nog tips? 😕

 

Heb nu eindelijk wel brokjes die hij eet van Hope Farm Rabbit Triomix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, kruidenhooi heb ik al meerdere soorten van geprobeerd. Daar at ie in plaats van 4 sprietjes wel 6 van. Zit al 3 dagen hooi in zn ruifje en het word amper minder.

 

Dierenarts heeft de tanden bekeken, geen haakjes.

Alles wat ie lekker vind gaat zo naar binnen. Groenvoer, geen probleem, koekje voor konijnen die keihard zijn, zo weg. Even proberen met heel klein beetje mengvoer wat er nog staat, ja hoor, meneer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel af en toe knabbelt ie er wat van, maar om eens te kijken hoeveel hij er nou echt van eet heb ik het een paar dagen in zn ruif gelaten, nog nieteens een derde is op.

 

Ik ben bijna op het punt hem maar weer op mengvoer te gaan gooien want ondertussen heb ik het idee dat ie gewoon echt mager aan het worden is.

Hij heeft nu ook hele kleine, donkere, harde keuteltjes in plaats van normaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine keuteltjes is wel iets waar je op moet letten, kan een teken zijn van een beginnende verstopping. Hooi is de voornaamste bron van vezels en dus heel belangrijk. Misschien kun je inderdaad de Fibafirst brok eens proberen, wel mega vervelend dat hij niets van hooi wil zeg. Het is zo goed voor hem, snapte hij dat maar he 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee 

Ik heb geen idee. Heb ondertussen 4 soorten hooi thuis staan, kruidenhooi, 2 soorten voer.

Een daarvan, zoals gezegt eet ie. Die andere doneer ik wel een keer aan een asiel ofzo.

 

Als mn salaris weer binnen is zal ik eens kijken in de webschop voor gedroogt gras ofzo.

 

Meros is wel echt een eigenwijs beestje wat eten betreft.

Fruit eet ie ook niet.

Banaan valt ie aan (en dat bedoel ik zoals het er staat, hij eet het niet.) en de rest laat ie liggen. 

Zelfs zoete dingetjes zoals paprika moet ie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt elke dag wat takjes wortel lof en ik wissel een beetje af met witlof en andijvie. Als ik zelf brocoli heb ofzo mag hij daar ook een heel klein roosje van. Een of twee keer per week krijgt ie ook wel eens een klein stukje wortel.

 

Vers gras is moeilijk, ik woon in een flat dus ik heb geen tuin en hier in de buurt lopen heel veel honden, dus ik weet niet of het goed is om daar gras te plukken in verband met uitwerpselen en urine van honden en katten hier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een lastig exemplaar in huis gehaald haha 😉 

 

Maar je bent supergoed op weg hoor, je doet er echt alles aan. Blijven volhouden, en elke keer als je er aan toe bent om nieuwe voorraad in te slaan, gevarieerd kiezen in de hoop dat je toch een keer zijn favoriete hooi vind 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei CodyNL:

Vers gras is moeilijk, ik woon in een flat dus ik heb geen tuin en hier in de buurt lopen heel veel honden, dus ik weet niet of het goed is om daar gras te plukken in verband met uitwerpselen en urine van honden en katten hier.

 

Je kunt op internet een stukje grasmat in een doos bestellen. Ik heb het een keer gedaan, maar het is best duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze maar een heel paar brokjes. Alleen maar voor de lekker zeg maar, zoals een mens wel eens een bakje chips krijgt krijgen zij 2 x per dag een afgestreken eetlepel brokjes, ze zijn met zn 2en. Ze krijgen 3 keer per dag hooi, maar ze hebben het altijd vrij snel op, terwijl ze echt heel veel krijgen. Ook hebben ze elke dag 2 keer de tijd om hun buikjes vol te eten met vers gras, dit zijn ze inmiddels gewend. (eerst maar een kwartiertje om de 2 dagen, en toen kregen ze meer brokjes, dus gras opgebouwd en brokjes afgebouwd.) In de natuur eet een konijn eigenlijk alleen maar gras, en dus valt dit dieet hier best in de smaak. Ook krijgen ze elke dag groenten, en heel af en toe wat fruit. Hier leven ze dus eigenlijk op gras. Mijn oudere konijn, was veel te mager door verkeerd voer, heeft onbeperkt brok, en knabbelt ook lekker op zijn hooi. Hij geniet nog lekker van zijn oude dag, en krijgt af en toe wat gras. We gaan ook weer meer gras bij hem opbouwen, maar dit kost bij hem meer tijd doordat ie nogal snel in de diarree is door gras, verse bladeren, groente etc. Misschien kun je ook proberen dus om veel minder brokjes te geven (natuurlijk wel afbouwen) En hem dus meer op gras en gedroogd gras te laten eten. Hier heb ik heel af en toe wat kuil van de boer. Dit word gemengd door het gewone hooi, en vinden ze echt heerlijk. Misschien heb je er wat aan. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al vrij weinig brok, een schepje per dag. Hij wil gewoon echt geen hooi eten.

Heb m zelfs even helemaal geen brokken gegeven maar toen at ie helemaal niet. Dus om te voorkomen dat zn darmen ermee op hielden maar weer wat brokjes gegeven

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandig 🙂 Gewoon blijven proberen, ik snap dat je ook geen honderden euro's aan hooi uit geeft. Goed blijven mengen en mixen met verschillende hooisoorten en grassoorten. Het zo aantrekkelijk en lekker mogelijk blijven maken. En hopen dat hij op een dag toch het licht gaat zien en snapt dat hooi en gras echt hoofdvoedsel is voor konijnen 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts de tanden en kiezen onder narcose bekeken? Alleen dan is uit te sluiten dat Meros echt niets met zijn gebit heeft. De dierenarts kan zonder roesje veel van het gebit niet zien en aangezien hij een erg moeilijke eter is begin ik wel een beetje te twijfelen of er echt niets aan de hand is. Er zijn wel meer konijnen die minder/geen hooi eten, maar bij mij gaan wel wat alarmbellen af als het op meerdere punten van eten niet helemaal lekker gaat.

Mijn Loena leek niets aan de kiezen te hebben, maar toen ze onder narcose keken bleek ze een abces te hebben achterin haar kaak en meerdere kiezen verbrijzeld. Extreem voorbeeld is dit, maar het kan natuurlijk zijn dat Meros zijn kwaaltje goed verstopt?

Succes met die donder van je! Hopelijk gewoon kieskeurig ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga Meros niet zomaar onder roesje laten brengen.

Hij heeft die vage parasiet in zn koppie en verdoving kan dat triggeren. Daar ben ik hem al bijna een keer aan kwijt geraakt toen hij gecastreerd werd.

Alles eet ie, harde koekjes, zn brokjes, groenten, enige waar hij niks van moet hebben is fruit en hooi.

Als hij brokjes en groenten ook niet zou eten zou ik wel terug gaan, maar hij is actief en bakje brokjes is elke dag zo goed als leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan door gebitsproblemen komen. Hooi is dan toch iets wat lastig te knauwen is en met haakjes best pijn kan doen. Ook kan het soms verzamelen in de hoeken van de mond als er gebitsproblemen zijn, omdat het lange slierten zijn die ze niet goed klein krijgen dan. 

 

Zonder verdoving kan het in op zich ook wel, maar dan moeten ze wel echt de mond open zetten met een spreider om het goed te zien, niet alle konijnen laten dat even prettig toe. Overigens is voor castratie meestal echt een narcose nodig, en voor een gebitscheck is een verdovingsmiddeltje voldoende. Dat werkt korter en minder heftig. Niet zoals een echte narcose, dus ook veel minder last er van. 

 

Zie hier een foto van charlie d'r gebitscontrole, zij had wel een lichte verdoving gehad, en bleek ook haakjes te hebben toen. 

 

charlie-gebitscontrole.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan ook minder goed eten als hij niet lekker in zijn vel zit door bijv. eenzaamheid. Ik weet het niet zeker, maar Meros woont alleen? Zonder soortgenootje?

Zou zomaar kunnen dat hij ineens bergen hooi gaat eten als hij een maatje krijgt dat ook lekker veel hooi eet! 

Ik begrijp overigens niet helemaal wat je bedoelde met een verdoving die een parasiet in zijn koppie kan triggeren, kun je dat uitleggen? Daar heb ik nog niet eerder over gehoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker terug gaan, want als er wel iets mis is met het gebit dan kan een betere controle geen kwaad.

Je zit op Bunnybunch dus ik denk dat het advies om een vriendinnetje voor hem te zoeken wellicht overbodig is, maar toch offtopic: een vriendinnetje is wel een levensverbetering voor Meros en als baasje ontzettend leuk om te zien hoe ze lekker bij elkaar liggen en elkaar uitdagen. Ik heb een tijdje een konijn alleen gehad toen ik nog niet wist hoe fijn het voor hem zou zijn. Ondanks dat hij wel gelukkig leek (bij het zien van mij altijd natuurlijk vanwege het eten ;-)) fleurde hij toch op toen hij een vriendinnetje kreeg en voelde ik me minder schuldig als ik hem minder aandacht kon geven of zelf sliep of werkte. Konijnen zijn vaak actief als wij dat niet altijd zijn.

Succes bij de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .