Ga naar inhoud

HELLLPPP - vervelend konijn


Didy Siere

Aanbevolen berichten

We kunnen er niet meer tegen. Ons vrouwelijke konijn van 10 maanden oud is zo vervelend. 

Ze is de hele tijd overal aan het graven, in haar hok, op de houten vloer, in de kast en zelfs op de ramen. Snachts bijt ze ook uren aan de tralies. 

 

Ik begrijp niet waarom ze dit doet. Ze komt minstens 2 uur per dag uit haar kooi, krijgt genoeg voer en snacks. Kunnen jullie ons helpen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor. Je konijn verveelt zich. Konijnen hebben behoefte aan ruimte om te kunnen rennen, en aan gezelschap van een soortgenootje. Hoe groot is haar kooi? De gemiddelde dierenwinkel kooi is echt te klein, en dat los je niet op door haar 2 uur per dag los te laten lopen. Ze wil kunnen rennen en springen op de momenten dat het haar uitkomt, en niet wanneer jullie het goedvinden. Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een panelenren om de kooi heen te zetten, zodat ze meer ruimte heeft?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je zoals Marjoleink zegt een panelenren neerzet om de kooi heen met daarin een paar WC rollen, kartonnen dozen, kastentunnels of andere speeltjes dan zal het al een stuk verbeteren! Mijn konijn vond vroeger ook altijd de nacht bij uitstek de beste tijd om herrie te maken! Bleek dat ze zich verveelde. Wat 100% heeft geholpen toen was om haar een maatje te geven, het gedrag werd echt zoveel beter. Ze vermaakten zich goed met elkaar, dat was echt top. Zou je daarvoor open staan? 

 

Het is trouwens handig om haar veel hooi te geven, minder voer en heel af en toe snacks, dat is het beste voor haar darmen. Als ze de hele dag door hooi eet en beschikbaar heeft dan is het helemaal goed! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ze heeft al een maatje en krijgt ook al wc rollen en kartonnen dozen. Een ren kan helaas niet hier in huis. Haar maatje verveeld zich ook niet, die is een stuk rustiger! 

Ik ga nog wat andere dingen bedenken. Hoop dat het minder wordt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder zou ik het niet zo goed weten, ik denk echt dat het dan een ruimte - tekort is.

Wel heel fijn dat ze samen zitten, dat scheelt al erg veel! 😊

 

Je kunt ook zeggen ik zet een panelen-ren neer zodat ze wat vaker los kunnen lopen ook als je niet continu op kan letten. Als die nou heel erg in de weg staat kun je hem op andere momenten weer makkelijk opklappen en weg zetten, ik denk toch dat je het een beetje in die richting moet zoeken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof je een gefrustreerde dame in huis hebt. Kan inderdaad komen door ruimtegebrek maar gezien haar leeftijd kan ze ook best in de puberteit zitten, tel daar de tijd van het jaar bij op en je hebt een gefrustreerde én hormonale dame. Meer ruimte geven is sowieso prioriteit nummer 1, het is een primaire levensbehoefte dat een konijn minimaal 1 m2 aan vaste verblijfruimte heeft, een koppel minimaal het dubbele. Ik zou toch echt proberen hier een oplossing voor te vinden, jij zou denk ik ook niet blij worden wanneer je dag in dag uit in je badkamer moet leven. Het tralieknagen kun je waarschijnlijk alleen daarmee oplossen.

 

Als hormonaal gedrag ook meespeelt kun je misschien overwegen haar te laten castreren, hier neem je het hormonale gedrag grotendeels mee weg. Maar of het graven vermindert betwijfel ik, is natuurlijk gedrag voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christa had het ook al eens eerder gevraagd in jouw eerste topic, maar hoe groot is die kooi die ze met z'n 2en hebben?

Hoe zou jij het vinden dat je samen met jouw partner dag- en nacht in de badkamer moet zitten en er ongeveer 2 uur per dag samen even uit mag? Dan begin jij ook wel ergens aan te knagen ;-). Ieder karaktertje is anders: de 1 wordt onrustig en de ander wordt juist stil bij verveling en te weinig ruimte.

Persoonlijk zou ik er alles op alles zetten zodat er wel een panelenren kan komen te staan. Ik heb bij al mijn woningen, hoe klein ze ook waren, altijd gezorgd voor een plek met een ren. Een panelenren is altijd aan te passen in vorm en makkelijk op te bergen. Er is toch wel ergens in huis een ruimte waar de vloer zichtbaar is en waar een ren kan staan? Bij thuiskomst vouw je de ren snel op zodat deze voor jullie niet in de weg staat en laat je de kooi wel open. Als je weg bent of slaapt dan heb je zelf geen last van een ren. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, bedankt voor de reactie. Ik heb haar toevallig vorige week laten helpen. Er is echter niks veranderd! Ze leven in een kooi van 3m2. Dus opzich prima. Echt geen ruimte voor een ren. In de zomer gaan ze lekker naar buiten, dat moet vast helpen👍🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .