Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 april 2019 Delen Geplaatst: 9 april 2019 Hoi, Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend. Ik heb zelf een binnen koppeltje, hij een buiten koppeltje konijnen. Zijn konijnen wonen nu in de tuin van zijn moeder en hebben een onoverdekte ren (er is daar geen mogelijkheid voor roofvogels of katten om de tuin in de komen, dus veilig). Nu gaan wij verhuizen naar een plek waar wel veel katten leven en er ook een risico is op misschien wel vossen of roofvogels. We hebben bovendien een gedeelde tuin/erf, dus er komen veel mensen voorbij. Ik wil daarom een ruime ren hebben die overdekt is, zwaar is en tevens op slot kan met een hangslotje, zodat grappenmakers de konijnen niet los kunnen laten. Of bijvoorbeeld een kindje van de buren die graag even wil aaien. Overigens komt de ren voor ons raam in de woonkamer te staan, dus er is wel toezicht op als we thuis zijn. Maar 's nachts en als we werken dus niet. Weet er iemand waar ik zoiets kant-en-klaar als bouwpakket kan kopen? Ik ben niet zo'n klusser, dus kant-en-klaar lijkt me beter en veiliger.. 😉 Ik weet dat ze bij het knaagspoor rennen hebben die voldoen aan mijn eisen, maar ik kom er maar niet achter waar ze vandaan komen. Misschien weten jullie (web)winkels waar zoiets te koop is? Oja, ik wil graag een ren van ongeveer 4 m2 groot. Alvast bedankt! :) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 9 april 2019 Delen Geplaatst: 9 april 2019 Je kunt een ren op maat laten maken door Methorst, maar dan moet je wel eerst even de staatsloterij winnen. Je zou eens kunnen kijken bij bijv. Zooplus, bij de kippenhokken. Ik weet niet hoeveel haast het heeft, maar er staan ook regelmatig grotere rennen op marktplaats. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2019 Haha, ja, ik zit al te zoeken op maatwerk maar dan mag ik nog wel even doorsparen.. 😉 Het heeft niet heel veel haast, ze kunnen voorlopig nog bij mijn schoonmoeder blijven, maar ik wil ze gewoon zo snel mogelijk bij mij hebben want ik verzorg ze beter vind ik 😛 Thanks! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2019 (aangepast) grootplezier dierenren functional anti knaag 180x80x104 aanbouwren prestige large rechts 131x100x130 Plan is nu om een van deze twee rennen te nemen en er daar dan twee van aan elkaar te maken. En dan het nachthok er tegenaan (grande lodge). Zou dat iets zijn? Best duur, maar dan hoef ik niet zelf allerlei constructies te bedenken 😉 30 april 2019 aangepast door Evee links verwijderd, zie forumregels Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 9 april 2019 Delen Geplaatst: 9 april 2019 Dat kan. Ik heb zelf een groot hok met twee rennen er tegenaan. Ik wilde zelf een ren bouwen van 3x2, om de beschikbare ruimte in de tuin wat beter te gebruiken, maar dat kwam op 350 euro. Ik vind wat jij aangeeft best prijzig. Je moet deze rennen wel verven of beitsen, anders gaan ze niet lang mee. Bedoel je een hok van ferplast? Zo'n kunststof hok? Daar zijn de meningen over verdeeld, gezien de discussies hier op het forum. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2019 Ja, het is idd best prijzig. Ik ben gewoon echt niet handig dus dan moet ik maar wat geld investeren. Beitsen moet me vast nog wel lukken haha en anders kijk ik mijn vader lief aan. Ja, zo'n ferplast idd. Ik ben er ook echt geen fan van, maar mijn vriend heeft het aangeschaft en wil het per se meenemen. Het zijn zijn konijnen dus prima, als ze maar genoeg ruimte krijgen in de ren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 9 april 2019 Delen Geplaatst: 9 april 2019 Ik zou dan eerder voor de ‘tinnen trixie ren met traliedak’ gaan, of die van outback met traliedak (die laatste vind je bij zooplus). Meer ruimte, betere kwaliteit en goedkoper. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2019 1 uur geleden zei Lienappelsien: Ik zou dan eerder voor de ‘tinnen trixie ren met traliedak’ gaan, of die van outback met traliedak (die laatste vind je bij zooplus). Meer ruimte, betere kwaliteit en goedkoper. Thanks! Ik ga er eens op googlen. Meer ruimte en betere kwaliteit vind ik belangrijk, prijs maakt niet zo uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 30 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 april 2019 Hoi, Ben ik weer. Ik heb eens even gelezen over buitenverblijven. Ik denk er nu aan om zo'n outback overdekte ren te kopen. Echter zie ik dat de maaswijdte van die ren 2,9 cm is en bovenop zelfs tot 3,5 cm. Hoe veilig is dat? Er zijn katten in de omgeving en dat is niet zo'n probleem, maar ik ben toch bang voor nertsen en marters. Geen idee of die in de buurt te vinden zijn (regio Westland, maar vlakbij een watertje..). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 Die rennen zijn wel kat en roofvogelproof, maar inderdaad niet bestand tegen nertsen en marters, die kunnen er door. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 30 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 april 2019 12 minuten geleden zei Evee: Die rennen zijn wel kat en roofvogelproof, maar inderdaad niet bestand tegen nertsen en marters, die kunnen er door. Hmm, dat vind ik toch wel spannend. Ik ga maar eens onderzoeken of er nertsen en marters in de buurt zitten. En anders toch maar zelf iets proberen te maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Huiself Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 Ik zou een hogere ren adviseren waar je zelf ook een beetje fatsoenlijk in kan bewegen. Ik heb nu een lage ren waar ik kruipend doorheen moet als ik die schoon moet maken. Niet heel fijn voor de knietjes en bij nat weer ook niet zo prettig: de eerste paar keren is het prima, maar na een paar weken kijkt je vriend je aan met een blik: jij bent de kleinste dus jij kan er makkelijker in :P. Bovendien als ik even bij ze zit dan zit ik met mijn hoofd boven het traliedak en kan ik moeilijk even voorover buigen om ze een aaitje te geven ;-). Een kippenren is vaak wat hoger... Of toch zelf voileregaas bestellen, een paar balken en een handige Harry? Succes! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 Tegen marters zouden ze wel bestand moeten zijn, die kunnen door openingen vanaf 4 cm. @Aniek van konijnenopvang Konijnenparadijs.com had/heeft ook heel lang een hele serie van de ‘tinnen trixie ren met traliedak’ (die vergelijkbaar is met die van outback) in heel landelijk gebied met marters en vossen. Nou zijn er natuurlijk ook genoeg mensen die een onoverdekte ren hebben waar het altijd goed ging, tot het een keer niet goed ging... Maar ik denk dat je deze 2 rennen normaalgesproken wel als veilig kan zien (enige is dat er mogelijk wel wezels door zouden kunnen). Een ren op stahoogte is inderdaad nog fijner. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 De kleinere martersoorten kunnen door de mazen van 4 cm nog heen, daarvoor raden ze 1.5 x 1.5 cm aan (soms ook 2x2 cm) Als je dan voor marter proof zou kiezen, zou ik het persoonlijk wel gelijk goed doen 😉 Zou toch balen zijn dat je voor die grove mazen kiest, denkt veilig te zijn, en dat ze er dan alsnog doorheen kunnen. Wil het knaag-proof zijn voor marters dan moet het ook nog eens 1.5 mm dik zijn, het gaas. Anders kunnen ze het kapot knagen. Als je alleen roofvogel / vos / kat proof wil zijn, dan is de outback ren wel voldoende. Vossen graven overigens wel, dus als je vos-proof wil zijn moet je ook zorgen dat ze niet de ren in kunnen komen door te graven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 30 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 april 2019 Heel wat dingen om over na te denken dus. Ze komen iig op stenen, dus graven is geen probleem. Ik wil niet dat er per ongeluk nog een beest doorheen kan komen, dus dan zal ik toch mijn vader lief moeten aankijken of iets anders kant en klaar moeten kopen. Balen 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rifca Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 Mocht het toch lief aan kijken worden, ga er met je neus boven op staan en help mee. Een goede investering want je gaat waarschijnlijk nog wel vaker een ren nodig hebben 😉 Na het bouwen van diverse rennen door/met vader/vriend/opa heb ik de laatste ren helemaal zelf geknutseld. (In de tussentijd zaten ze in zon tinnen ding als lienappelsien beschreef, ik vind het een onding, dak gaat lastig open, via de deuren kan je niet overal bij en de konijnen kunnen de deur zelf open maken.) Voordeel van zelf -met hulp- bouwen is dat je het wel precies naar je wens kunt maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 30 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 april 2019 Nou, het gaat nog wat worden hoor. Ik stelde voor om het dan maar meteen goed te doen en voor voilèrepanelen te gaan die voldoende fijn en dik zijn. Of idd zelf iets bouwen met mijn vader. Manlief heeft echter bedacht dat dat niet binnen het budget is en is niet echt te overtuigen. Ik snap het wel, want we gaan waarschijnlijk geen jaren hier wonen en willen uiteindelijk naar een grote tuin met mega ren. Maarja, als je konijnen toch nog aangevallen kunnen worden door zo'n outback rennetje.. Plan wordt nu misschien om twee van die outback rennetjes te nemen en daar dan nog de panelenrennen die we hebben tegenaan te zetten. Totaal niet praktisch, maar het zijn de konijnen van meneer dus hij kijkt maar hoe hij het schoon wil houden haha. Nu zitten ze trouwens helemaal niet veilig, want half los in de tuin met een onoverdekt panelenrennetje. Het is wel echt een woonwijk met een soort van afgesoten tuinen, maar dat is dan toch ook een behoorlijk risico? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 30 april 2019 Delen Geplaatst: 30 april 2019 Dat is het. Hier is een paar straten verderop een konijn uit de tuin gehaald door een roofvogel. Nou zitten wij wel aan de buitenkant van de stad, maar nog altijd middenin een woonwijk. Kun je niet een ren maken van volière panelen, op zo'n manier dat je hem kunt uitbreiden als je verhuist naar een huis met een grotere tuin? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 30 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 30 april 2019 Ja, dat is ook mijn voorstel. Kost wat, maar als je zelf gaat klooien met van die outback rennen en daar weer gaas tegenaan gaat zetten, ben je ook een hoop geld kwijt. Ik vind het zelf geen probleem om een paar honderd euro te besteden aan een veilig konijnenverblijf. En als je het idd weer kan uitbreiden bij een volgens huis is dat prima. Ik blijf proberen hem te overtuigen hoor, maar uiteindelijk zijn het zijn konijnen natuurlijk. Ik zou echt gek worden als ik ze op een ochtend ergens dood aantref, mijn koppeltje blijft mooi in mijn woonkamer. Nog een optie om er een viertal van te maken misschien en dan alles binnen houden, haha. Hoewel ze dan wel een krap verblijf krijgen. @Evee Jij hebt nieuwe rennen gemaakt in je tuin, toch? Heb je ergens kant-en-klare panelen besteld of hoe heb je ze gemaakt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 mei 2019 Delen Geplaatst: 1 mei 2019 Ik heb kant en klare panelen besteld via internet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 mei 2019 Delen Geplaatst: 1 mei 2019 Onze kip zit overigens wel in zo een ren als de outback (heb ik al heel lang, wel ander merk, maar wel dat idee). Maar het is inderdaad een onding om schoon te maken, tenzij je m compleet verzet, alles schoonmaakt en dan weer terug zet. Maar als je er in moet kruipen is het erg onhandig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 mei 2019 Delen Geplaatst: 1 mei 2019 Ik zal deze week wel even foto's maken van het eindresultaat van onze ren, heb ik nog helemaal niet gedaan omdat de vakantie er tussen kwam! Vandaag niet hoor, het is een keutelparadijs haha. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 1 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 1 mei 2019 Thanks! Ja ik denk zelf ook dat het niet handig is. Meneer is nogal eigenwijs dus ga mijn best doen om hem te overtuigen. Ik zie idd toch best veel mensen met zo'n outback ren. Zal vaak goed gaan, maar je zal maar net de pech hebben dat er een kleine marter oid doorheen komt.... Zo'n ren die jij hebt ziet er super mooi uit en is gewoon handig. Dank je, geen haast hihi! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 4 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 2019 We zijn tot een compromis gekomen hoor! Het wordt waarschiijnlijk een op maat gemaakt verblijf van Otten Pet Cages. Aluminium met gaas van 1,9x1,9x1,45 mm. Dat voldoet aan de eisen tegen marters etc, toch? Wordt dan ongeveer 2 meter bij 2 meter een een meter hoog. Een meter is misschien niet ideaal, maar vanwege onze gedeelde tuin is dat wel het beste en ook acceptabel met schoonmaken. Dak is opklapbaar dus uiteindelijk kan je dan ook nog staand werken zonder dat de nijnen eruit springen. Kosten: 400 euro inclusief installeren. Niet goedkoop, maar dan zijn we wel voor langere tijd klaar, hoop ik. We hebben ook wat centjes gekregen van de oms van mijn vriend, dus die leggen we erbij. En heb ik toch mijn zin een beetje gekregen... 😉 Jullie nog tips of aanbevelingen? Zou zo'n ren iets zijn? Op het Knaagspoor staan vergelijkbare rennen en ik vind ze daar wel praktisch moet ik zeggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 4 mei 2019 Delen Geplaatst: 4 mei 2019 Hebben ze toevallig ook mazen van 1,5 x 1,5? of 1,45 x 1.45? De dikte is prima, en de mazen zouden ook kunnen als er geen kleinere opties zijn; het houd de grotere marters, de steenmarters en boommarters wel buiten hoor, mochten ze geen andere optie hebben qua gaas. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten