Ga naar inhoud

Castreren vanwege gedrag


Storm5803

Aanbevolen berichten

Ons konijntje is nu 6 maanden oud en knaagt heel erg aan zijn hok. Dat doet hij alleen in de ochtend tot uur of 10 en smiddags rond uur of 5. De rest van de dag luiert en slaapt hij. Als hij knaagt dan leggen we meestal een dekentje over zijn hok en dat ging een lange tijd goed maar sinds kort is dit niet meer voldoende.

Hij heeft een groot hok ,loopt iedere dag uren los , heeft veel knaagspullen in zijn hok.

Nu vroeg ik me af of een castratie hierbij zal helpen. We willen er niet mee fokken en er is ook geen vruchtbare voedster in de buurt waar we voor moeten oppassen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat hij knaagt aan het hok omdat hij toch te weinig ruimte heeft? Je zegt dat hij los loopt een aantal uur maar eigenlijk moet een konijn altijd genoeg ruimte hebben, dus een aantal uren los laten lopen is niet voldoende helaas. En vrijwel ieder hok is te klein, er moet gewoon een ren aan vast zitten.

Castreren gaat niet helpen tegen knagen, het is nou eenmaal een dier wat knaagt ook al behoren ze niet eens tot de knaagdieren :-)

Het gaat wel helpen tegen territoriaal gedrag waardoor je ram waarschijnlijk wat rustiger wordt, minder of geen aggressief gedrag naar jou of eventuele voedsters toont en maakt de kans op sproeien minder groot. Dus alleen al om die redenen zou ik m'n konijn laten castreren. Het zou wel leuk zijn als zij er een vriendinnetje bij krijgt :-) Een konijn heeft echt een soortgenootje nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het al zelf:  vrijwel ieder hok is te klein terwijl wij het hok groot vinden, een ren eraan kan alleen als wij er bij zijn omdat hij er anders toch vandoor probeert te gaan, we hebben dat al vaker uitgeprobeerd, toen was hij ook ontsnapt toen we op bed lagen en sprong op vensterbank en van alles viel om.

Hij vertoont niet echt territoriaal gedrag , als dat zoemend om onze voeten rondjes draaien dat is, maar bij mij weten is dat dat ze verliefd zijn of aandacht willen.

Het knabbelen aan de voeten stopt als we met onze vinger wijzen maar dat moeten we dus  vaak doen, gelukkig sproeit hij nergens.

Ik vroeg dit omdat ik dit eerder een keer gelezen had op internet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof je bunny niet heel gelukkig is in zijn huidige verblijf, wat begrijpelijk is als hij in een kooi gehuisvest is. Het is oprecht heel simpel op te lossen zoals hierboven al werd vermeld: koppel een panelen ren aan de kooi. Je kunt deze bevestigen met tie wraps aan de kooi zodat er een vaste verbinding ontstaat. Er zijn ook speciale netten te koop die je boven de ren kunt spannen zodat je konijn er niet overheen springt. Om te voorkomen dat ze de panelen ren optillen en er zo onderdoor kunnen zou je kunnen kiezen voor een speciale bodemdoek. Ik heb zelf een bodemplaat geknutseld van houten platen, vinyl eroverheen en metalen hoekprofielen aan de randen. In de zijkanten haakjes geboord waar de panelen ren achter te haken is en er is geen bunny meer ontsnapt.

 

Het kan ook zijn dat je konijn een maatje mist. Hoe aanhankelijk ze soms ook naar hun baasje kunnen zijn, je kunt nooit een konijnenmaatje vervangen. Mocht je kiezen voor een vriendinnetje dan is castratie wel een must. Kan ook schelen met de konijnenpuberteit die er aan zit te komen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .