Ga naar inhoud

Tips voor verzorging bij eigenwijs konijn?


Renske34

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

telkens loop ik er weer tegenaan dat ik mijn konijn Jip niet kan controleren zoals ik dat wil. Hem heb ik nu twee jaar en nog nooit heeft hij iets gemankeerd (gelijk even afkloppen) maar stel dat hij ooit medicatie moet krijgen zou ik dus niet weten hoe! Nu ook weer, de nagels moeten weer nodig geknipt worden en hij is flink in de rui. Hij rent in het rond en de losse plukken steken er aan alle kanten uit. Omdat mijn andere konijn redelijk gevoelig is voor verstopping probeer ik af en toe in het voorbijgaan hem te plukken maar zelfs dat is bijna onmogelijk. 

 

Jip is wel een nieuwsgierig konijn en komt altijd als ik hem roep en laat zich ook wel over zijn kopje aaien, heel erg lief. Maar als ik dus laat merken dat ik aan hem ga zitten dan sprint hij weer weg. Nagels knippen doe ik nu samen met mijn man maar hij is zodanig sterk dat hij zich zelfs bijna uit zijn houdgreep weet te wurmen. Echt alle kanten spartelt hij op. Hem op de grond "vangen" en tussen mijn benen vasthouden lukt heel af en toe maar vaker niet dan wel. Ik denk dat ik (stel dat ik medicatie moet geven) hem wel in een handdoek zou kunnen wurmen. Maar als ik hem bijvoorbeeld even goed wil borstelen/plukken...? Heeft er iemand een zelfde soort konijn en goeie tips voor me, om hem te borstelen/nagels te doen/onderkant te controleren? Gelukkig laat ik ze volgende week inenten dus worden ze weer bekeken.

 

IMG_6133.thumb.jpg.a0bdbd4f489d373613cd2bf49411deb8.jpg

 

Het is de zwarte bengel! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n zwarte draak die met geen mogelijkheid in toom te houden is. Nageltjes laat ik dan ook knippen bij de dierenarts die daar zelfs moeite mee heeft, hij staat er inmiddels ook bekend om z'n gedrag. 

 

Als hij in de rui is en ik hem wat wil helpen leid ik hem af met iets lekkers. Eten doet hij rustig en ik zorg er dus altijd voor dat hij eet binnen mijn handbereik, heb dan een paar minuten de tijd om de meeste losse haren eruit te aaien. 

 

Qua medicatie nog nooit problemen gehad. Novadox (tegen snot) slurpt hij vol enthousiasme naar binnen, schijnt naar banaantjes te smaken. Als hij pijnstilling en darmstimulatie nodig heeft ligt het aan de situatie. Als hij zich goed beroerd voelt gaat alles prima naar binnen, wanneer het iets beter met hem gaat wordt het weer lastig maar houden we hem met 2 man in de houdgreep en duwen het spuitje via zijn wang naar binnen. Is niet leuk om te doen maar wel in zijn belang. Weet ook dat de dierenarts soms injecties kan geven wanneer het echt niet gaat, heb dit gelukkig nog nooit nodig gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .