Ga naar inhoud

Ons konijn sproeit..


Zamora Span

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Wij hebben een rammetjes konijn, alleen sinds vorige week sproeit hij met zijn urine, plast kleine beetjes plas op mij, poept en plast niet meer in zijn toilet en loopt rondjes om mijn voeten. Hij doet dit alleen bij mij, bij mijn vriend doet hij dat namelijk niet! Als hij sproeit met zijn urine of op mij plast, doen wij hem meteen in de kooi.

 

Hij is deze maand 6 maanden oud. Ik heb al wel wat opgezocht op internet, dat we hem beter kunnen laten castreren i.v.m. zijn hormonen. Zijn er ook nog andere mogelijkheden om te voorkomen dat hij dit doet / minder doet? 

 

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom! Ik ben bang dat dat voor nu de enige manier is om het te voorkomen. Hij zit in de puberteit en het is volop lente buiten waardoor de hormonen ook op gaan spelen. Castratie is een relatief simpele ingreep waarvan veel konijnen dezelfde dag alweer bijna de oude zijn (in mijn ervaring in ieder geval). Het loont om even rond te bellen naar dierenartsen in de buurt, soms schelen ze onderling onwijs veel in prijs! ik betaalde bij mijn dierenarts een aantal jaar terug rond de 65 euro, dat is goed te doen. 

 

Verder helpt het niet bij konijnen om ze zogenaamd 'te straffen' door hem gelijk in de kooi te zetten, helaas begrijpen ze dit niet. Ze kunnen de link niet leggen tussen hun gedrag en het gevolg dat jij ze in de kooi zet. En het gedrag wat hij nu laat zien is natuurlijk, dus dat kan hij sowieso niet uitzetten 😛 Heb je er al over nagedacht om eventueel een panelenren aan de kooi te zetten, zo kan hij zijn beentjes strekken en kunnen jullie er gezellig bij zitten. Mocht hij dan over je heen plassen kan je eruit stappen en hoef je hem niet te 'straffen' want daar kan hij niks aan doen. Wat sowieso altijd kan helpen bij gedrag is het aanschaffen van een konijnenmaatje, daar kan je na castratie altijd nog over nadenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen andere manieren dan castratie om dit hormonale gedrag te voorkomen. Ik zou er persoonlijk ook niet te lang meer mee wachten, voor je het weet is het sproeien aangeleerd gedrag. Gebeurt niet bij ieder konijn, maar kans bestaat wel.

 

Krijgt je konijn nog een vriendinnetje? Dan is castratie sowieso noodzakelijk 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .