Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Konijnenman

Rottende geur in nest

Recommended Posts

Hoii,Sinds 28 maart heeft mijn konijn een nestje ik zie nu dat er 4 gezonde konijntjes inliggen, maar toen ik ging kijken rook ik een sterke rottende geur, ik weet dus niet of dit misschien een dood babykonijntje kan zijn of dat het gewoon een poep en pisgeur ( of een andere geur ) die je ruikt, ik heb de laatste 2 dagen al een paar keer gekeken  in het nest maar zie geen dode jongen tussen de 4 levende  liggen, ik heb de voedster wel tunnels zien graven dicht bij het nest en in het nachthok, Mijn vraag is dus wat moet ik doen( ik heb al met plastic handschoentjes rond het nest gekeken, maar nog geen resultaat) je mag het nest toch niet verplaatsen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, ik heb even een stukje uit het artikel van bunnybunch gekopieerd voor je: 

Verstoor het nest niet onnodig vaak. Als het goed is weet moeder konijn het best hoe ze voor haar jongen moet zorgen, ook al zie je haar dat niet doen.

Wij raden aan om wel één van de eerste dagen een nestcontrole te doen. Als de voedster haar nest erg beschermd kun je haar beter even weglokken van het nest. Zorg echter niet voor te veel stress. Als het niet lukt, forceer het dan niet en bezorg de moeder niet te veel stress.

Lukt het wel? Haal je hand door de bodembedekking van het konijn, zodat je geen andere geur op de jongen overbrengt. Controleer voorzichtig of alle jongen leven door ze met 1 vinger aan te raken en te voelen of ze warm zijn. Dode jongen liggen meestal onderop en die moet je uit het nest halen. Als er jongen naast het nest liggen kun je die het best bij de andere jongen leggen.

Konijnenmoeders voelen over het algemeen goed aan als er iets mis is. Zwakke jongen zullen verstoten worden, dode jongen worden vaak gelijk al opgegeten en dus opgeruimd door de moeder. De overlevingskans van flessenkonijntjes is ontzettend klein. Het beste is dus om te zorgen dat de moeder alles heeft om zo goed mogelijk zelf voor de jongen te zorgen. Als het niet nodig is, niet ingrijpen. De natuur kan hard zijn, maar alles is met een reden.

Na de eerste nestcontrole is het aan te raden de jongen niet meer aan te raken tot ze zelf uit het nest gaan kozen. De moeder en de jongen hebben de meeste baat bij rust en zo min mogelijk stress. Ga ze niet dagelijks wegen of controleren, maar vertrouw op de moeder.

Hier de rest van het artikel, zelf heb ik geen ervaring met nestjes. Belangrijk is dus om geen vreemde geur aan het nest te geven, even met je handen door de rest van de bodembedekking gaan dus eerst (of die plastic handschoentjes inderdaad).

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me van ons nestje geen vieze geur herinneren. Ik zou als ik jou was toch nog een keer goed onderin het nest zoeken. Met handschoenen aan, want je weet niet wat je tegenkomt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik kan me van ons nestje geen vieze geur herinneren. Ik zou als ik jou was toch nog een keer goed onderin het nest zoeken. Met handschoenen aan, want je weet niet wat je tegenkomt.

Dan ga ik het voor de derde keer nog proberen maar nu voorzichtig bij het nest, want moeder konijn heeft tunnels gegraven en misschien is er een kleintje vanuit het nest in gevallen en is die tunnel weer dicht gevallen en nu begint het dan te rotten 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .