Ga naar inhoud

angstig konijn


L.A.

Aanbevolen berichten

heei allemaal, 

 

ik heb een vraagje waar ik helaas nog steeds niet een passend antwoord op heb gevonden. 

ik heb een konijn genaamd pluisje. een angstig, bang, stampend en bijtend konijn. 

Vroeger leefde ze samen met mijn inmiddels overleden franse hangoor, zij konden heel goed samen.

ik woon momenteel nog bij mijn ouders en die willen absoluut geen nieuw konijn..

sindsdien is pluis angstig en boos, helaas..

ik heb vele dingen al geprobeerd ze heeft enorm veel genoeg speelgoed en loopt dagelijks 3 uur vrij rond in huis. 

ze vind naar buiten gaan en op het balkon spelen fantastisch! Alleen is haar oppakken om haar naar buiten te brengen een drama.

het oppakken maakt haar vreselijk boos wat resulteert in stampen en bijten.

Als ze dan eindelijk buiten is vind ze het mega fijn wat te merken is aan haar gedrag.

ook kan ik haar niet aaien of aanraken en als ze dan weer terug moet in haar nachthok wordt het weer stampen en voor mij weg rennen.

Hoe kan ik er voorzorgen dat ze die tijd die ze nog bij mijn ouders is zich prettig voelt?

ik wil haar niet afstaan maar inmiddels begin ik er toch aan te denken als dat beter voor haar is.

ze kan met mij mee als ik uithuis ga maar dat is nog niet in zicht dan krijgt ze er een nieuw vriendje van mij bij. 

wat kan ik nog voor haar doen?

 

dankjewel voor het meedenken alvast!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al aan je ouders uitgelegd dat een vriendje echt een basis behoefte is voor een konijn? 

Qua ruimte en verzorging is een tweede konijn ook niet veel extra dus ik zou toch nog eens het gesprek met ze aan gaan.

 

Verder schrijf je dat pluisje 3 uur per dag door huis mag lopen, maar waar verblijft pluisje de rest van de dag en nacht? Een te klein verblijf zoals een kooi kan ook voor veel frustratie zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie hoor. Als je ouders na een goed gesprek er nog altijd niet voor open staan is het wellicht beter om voor haar een ander huisje te zoeken waar ze wel samen kan zitten met een ander konijn want als ik het zo lees ligt het absoluut niet aan jou. Je kan even contact zoeken met een konijnenopvang, de lijst hiervan staat op Bunnybunch. Het is denk ik wel het beste om haar af te staan als dat betekent dat ze een lief maatje krijgt, blijkbaar bloeit ze daarvan op zo te merken aan haar gedrag. 

 

In de tussentijd, is er een manier waarop je haar zonder op te pakken naar het balkon o.i.d. kan dragen? Bijvoorbeeld d.m.v. een reismand? Of je maakt de losloopruimte ergens anders zodat ze gewoon uit haar hok kan lopen, zelfstandig. Ik denk dat dat heel erg meehelpt. In je eigen kamer geen optie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei L.A.:

beste Rifca en Renske,

een tweede konijn zit er echt niet in helaas.... 

ik heb het gisteren nogmaals geprobeerd maar het is zinloos om er elke keer ruzie over te gaan maken met mijn ouders. 

overdag zit zij in een  groot hok. 

Vandaag heb ik nog een spray gekocht waarvan ze misschien kalmer wordt, ze reageerde er wel direct op. 

ook heb ik een clicker besteld in de hoop dat ik haar kan leren te tillen zonder dat ze gefrustreerd raakt. 

Ookal weet ik dat je aan het konijn moet denken en niet aan je eigen belang maar haar wegdoen lijkt met vreselijk...

het is zo vreselijk moeilijke situatie omdat ik haar een prachtig leven gun en ik weet dat ze dat nu misschien niet heeft en ik haar dat wel over 2 jaar kan bieden. 

maar wat doe je? haar afstaan in de hoop dat ze een beter huisje krijgt? ik vind het zo ongelofelijk moeilijk!

ik weet me echt geen raad...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie voor je zeg! Wat is de reden dat je ouders niet willen dat er een tweede konijn komt? Als ik het goed begrijp is er wel ooit een tweede konijn geweest die is overleden. 
Je geeft aan dat ze in een groot hok zit: wat bedoel je met groot? Een konijnenkooi die je in de dierenwinkel koopt, is voor een konijn echt te kein. Een konijn heeft minimaal 1 m2 aan ruimte nodig, 24 uur per dag. Dat is echt heel minimaal en fijner is nog groter. Toen ik aan konijnen begon drie jaar geleden, ben ik er ook met één begonnen in een standaard hok van de dierenwinkel. Mijn konijn was lief, maar had wel wat gedragsproblemen zoals traliebijten en naar mij grommen. Toen ik een rennetje aan haar kooi maakte waarin zij altijd los mocht lopen, knapte ze zichtbaar op. En toen ze een maatje kreeg werd ze echt een gelukkig konijn dat niks meer kapot maakte. Het probleem dat jij beschrijft is eigenlijk niet op te lossen zonder een ruime ren en zonder maatje voor je dier. 

Ik kan me voorstellen dat je konijn afstaan eigenlijk geen optie voor je is, ik zou dat ook absoluut niet kunnen. Ik zou proberen om geen ruzie met je ouders te maken en ze pushen, maar om vooral te vragen naar de reden waarom zij geen tweede konijn zouden willen. Daarna kan jij jouw verhaal weer doen en misschien deze reacties laten lezen? Ik zou zeker in je achterhoofd houden om haar af te staan, hoe moeilijk dat ook is. 2 jaar lang alleen leven zonder zekerheid daarna is erg lang. Natuurlijk geen overhaaste beslissingen nemen!

 

Nog even over het tillen: ik zou geen clickertraining doen om haar te leren opgetild te worden. Konijnen zijn prooidieren en zullen optillen daarom altijd extreem eng vinden. Ze kunnen hier ook agressiever van worden naar jou toe. Handiger is om haar te leren met clickerraining om in een transportboxje te springen of lopen. Een doos kan evt ook als je haar maar een paar meter hoeft te verplaatsen. Dan heeft zij de minste stress en jij waarschijnlijk ook. 

 

Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste James, 

 

haar nachthok is 3m2 zij is trouwens ook een dwergkonijn. Als ik vrij ben uit school mag ze vrij lopen tot de avond. 

Ik heb met mijn ouders besloten het in stapjes te doen en misschien mag ze er dan uiteindelijk een vriendje bij. Ik ga het nog maximaal een halfjaar proberen om haar zoveel mogelijk te geven lukt dat niet dan kijken we naar een andere oplossing. 

Vergeten te zeggen dat ik met de clickertraining bedoelde dat ze zelf in de reismand springt om haar te vervoeren. 

Ik hoop dat ze dan uiteindelijk iets minder bang-agressief is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .