Ga naar inhoud

Sproeien


Helki

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Toen ik vanochtend in het hok van mijn konijnen keek (voedster en ex-ram) zag ik dat de voedster een poging heeft gedaan om een nestje te maken en dat er tegen de wanden flink met urine gesproeid is (ik vermoed door de ex-ram). Nu weet ik dat het nestje maken een teken van het voorjaar kan zijn en dat het onmogelijk is dat mijn voedster zwanger is, maar is dat ook zo met sproeien? Ik dacht dat wanneer rammen gecastreerd waren dit sproeien ook weg zou gaan. De laatste keer dat ik het hok zo ondergesproeid zag bleek mijn konijn even later EC te hebben. De voedster heeft wel toentertijd bij het EC konijn in gezeten, maar zij is preventief behandeld met fenbendrops. Of zou de voedster nu ook tekenen van EC vertonen en dus dit sproeigedrag laten zien? Ik maak me nu dus een klein beetje zorgen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of sproeien iets met EC te maken heeft, ik heb er nog nooit van gehoord. 

Er zitten wel regelmatig sproeisporen in het hok van mijn nijnen, ik heb daar eigenlijk nooit iets achter gezocht. Een gecastreerde ram kan dat nog steeds doen.

 

Overigens is het wel zo dat EC nooit echt overgaat. Medicijnen bestrijden de actieve vorm maar de besmetting blijft achter en kan dus weer actief worden. Dat je voedster destijds preventief behandeld is heeft wellicht voorkomen dat ze merkbaar ziek is geworden maar ze kan (ook lang daar voor al) wel besmet zijn geraakt. 

Als je twijfels hebt of EC speelt zou ik toch altijd langs de dierenarts gaan. Hoe sneller je er bij bent hoe kleiner de kans op blijvende schade. Persoonlijk ga ik liever een keer te vaak dan te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rifca,

 

Bedankt voor je antwoord! De vorige keer toen ik naar de dierenarts ging met mijn EC-konijn vertelde ik dat het hok onder urine gesproeid was. Zij zei toen dat dat al een (voor)teken kon zijn van EC omdat konijnen dan last hebben van extreem veel plassen en urinebranden? Vandaar dat ik me een beetje zorgen maak. Ik zal ze allebei even goed in de gaten houden, ze vertonen beiden gelukkig nog gewoon normaal gedrag en geen tekenen van EC. Ik zou het zo erg vinden om weer opnieuw een konijn met EC te hebben, het is zo'n vreselijke ziekte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen kunnen voedsters net zo goed sproeien als rammen. Het kan dus ook zijn dat het jouw dame geweest is, zeker als ze ook schijnzwanger is, dan spelen de hormonen toch wat op. 

 

Sproeigedrag als teken van EC heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Dat is meer problemen met ophouden van urine, urinebrand, natte onderkant en natte poten door urine, onzindeljikheid. Vaak door ontstekingen in o.a. de nieren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .