Ga naar inhoud

Advies voor nieuw en eerste konijn


DennisR1998

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

ik heb sinds zondag een huiskonijn. Dit is mijn eerste konijn. Het is een hangoor konijn.

 

ze is momenteel 3 maandjes oud ongeveer.

 

als ze in de kooi zit is ze erg nieuwsgierig en druk en laat ze duidelijk zien dat ze uit de kooi wilt. Gisteren heb ik haar vrij laten rondhuppelen in mijn huiskamer alleen elke keer als ik dichtbij kwam sprong ze heel snel schrikkerig opzij. Enkel als ik een wortel of snoepje geef kan ik er aaien en schrikt ze niet van me.

 

De eerste dag dat ik haar had lag ze wel gewoon rustig op mijn schoot.

 

elke ochtend voor ik naar mijn werk ga drink ik een bak koffie en praat ik tegen haar zodat ze aan me kan wennen.

na mijn werk geef ik ook weer direct aandacht.

 

weten jullie hoezo dit zo is? En hebben jullie tips?

moet ik haar nog een paar dagen alleen in de kooi laten wennen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk dat eerst de basis goed is, en het konijn aan de situatie gewend is voor je weer nieuwe indrukken introduceert.

 

Hier staat heel veel informatie in over basiszorg, waar op letten, enz:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Hier staat alle informatie over tam maken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

Een kooi is overigens echt te klein, je kan de kooi wel in een ren zetten of aan een ren koppelen. Dat zorgt dat de ruimte wel voldoet en ze veilig toch wat meer leef, beweeg en speelruimte heeft dan alleen een kooi. Een kooi is qua formaat te vergelijken met een badkamer, en ik bedoel, ik denk dat wij toch wel blij zijn dat je als mens meer bewegingsvrijheid hebt dan alleen een badkamer, en dat wel de hele dag, niet alleen een uurtje tijdens het "luchten". Dat is meer hoe wij met gevangenen om gaan 😉 

aangepast door Evee
had hooi ipv kooi getypt ;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennis, ik had gisteren al reactie gegeven op je vraag in jouw andere topic of ze eerst in de kooi moet wennen en geadviseerd een ren te kopen en haar niet direct los te laten lopen. Laat haar eerst een beetje wennen in een hok met een ren ervoor.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 1 konijn zou het net genoeg zijn, maar het is vrij minimaal. Als ik advies mag geven zou ik je rennetje wat groter maken, zodat er genoeg ruimte is voor een tweede konijn erbij in de toekomst. Laten wennen is trouwens ook essentieel. En vooral ook niet te veel verwachten, omdat konijnen in principe geen knuffeldieren zijn. Zorg ervoor dat je konijn het initiatief kan nemen en dat jij afstand houdt. Oppakken en op schoot nemen zou ik echt willen afraden, daar kan je je relatie met je konijn echt mee verpesten. Doe dat echt alleen als het noodzakelijk is. Alle basisvoorwaarden voor konijnen zijn verder al genoemd volgens mij.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .