Spring naar bijdragen
Brabantskonijnenliefhebber

Nest moet eigenlijk verplaatst...

Recommended Posts

Hallo, 

We hebben vorige week onverwachts een nestje konijnen gekregen. 

(Castratie was dus niet helemaal goed bij het rammetje)

Nu heeft moeder het nest keurig in het binnenhok gemaakt. Dit is echter op de verdieping en ik lees dat dit straks gevaar op kan leveren als ze uit het nest gaan. 

Ik heb me verdiept in hoe te handelen en ik lees overal dat je nooit het nest moetverplaatsen. Hoe dit op te lossen? Als we dit hok dichtmaken kan de voedster er niet bij... iemand een idee? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Castratie niet goed? Ehhh. Er komen 2 ballen uit. Zoveel kan daar toch niet mis mee gaan? 

Ik zou het trapgat dichtmaken ipv het nest verplaatsen. Vervelend voor mama, maar geen risico van naar beneden vallen. Verplaatsen is nog meer stress. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je nog even een nestje genomen hebt. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen dieren. En als je dan zo onvoorzichtig bent, zorg dan ook voor ee; goed hok voor moeders.

Ik word echt zo moe van al deze berichtjes. De een nog dommer dan de ander....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow wat eennzure reactie..

Heb even het forum doorgespit en er worden heel wat mensen afgekafferd en veroordeeld door jullie konijnenmaffia.

Jullie oordelen na een paar regels tekst!!

Get a life en gooi je frustraties niet op dit forum.

Is het zo moeilijk om je alleen te beperken tot het beantwoorden van de vraag?? 

En ja ik heb de regels gelezen, maar wmb mag er ooK een regel bij dat de forumbeheerders zich netjes gedragen

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je reactie wel.

Maar aan de andere kant heeft @Christaaa wel gelijk. Door te zeggen dat de castratie niet helemaal goed was beschuldig je ten onrechte de dierenarts. Ik haal er verder niet uit of je de ram op tijd apart had gezet en dat hij ontsnapt is, of dat hij te lang bij de voedster heeft gezeten. In het laatste geval had je het kunnen voorkomen door je goed te laten informeren. Tenzij je graag een nestje wilde. Dat lijkt heel leuk, maar nu zit je met een aantal konijntjes waar je straks een goed thuis voor moet vinden, terwijl de opvangen stampvol zitten met konijnen die ook allemaal graag bij iemand willen wonen. Dat is de hoofdreden waarom we hier geen voorstander zijn van nestjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen beheerder, dus die regel geldt dan niet voor mij 😛 

Tja, je komt hier vragen en geeft een smoesje, alsof je niet verantwoordelijk bent voor dit nest. Dat klopt gewoon niet. 

En je kunt mijn reactie zuur noemen, maar daar kan ik weinig aan doen. Dat komt door al die types die hier rotsmoesjes ophangen om hun pretnestje goed te praten. Ik snap gewoon niet dat mensen zo onverantwoordelijk met hun dieren om gaan. En ik blijf dit zeggen tot het aantal tenenkrommende topics in dit subforum eindelijk afnemen. 

• Verdrietig 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Brabantskonijnenliefhebber:

Dat maken de regels al duidelijk en hoeft men op zon onprettige veroordelende manier niet opnieuw te verkondigen. 

Gaat mij om mijn vraag beantwoord te zien en daarbij verwacht ik normaal antwoord. Geen conclusie trekkende preek

Misschien moeten die regels sowieso afgeschaft worden. Dan kunnen mensen gewoon eerlijk zeggen dat ze een pretnestje hebben, zonder een smoes te hoeven verzinnen.

Het enige juiste antwoord op je vraag: toen je het risico nam om je ram bij je voedster te laten, had je je direct in een goede huisvesting moeten verdiepen. Alles waar je nu voor kiest is niet ideaal. Opsluiten van moeder niet, jongen naar beneden laten vallen niet. Beiden was dus ook niet nodig geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Brabantskonijnenliefhebber:

Vast enorm gefrustrrerd in het leven (laat ik nu zelf even veroordelen) 

Valt mee hoor 🙂 

Alleen gefrustreerd over hoe mensen met hun dieren omgaan 🙄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anyway, 27 februari was de ram gecastreerd en 1 april ontdekte ik het nestje doordat er een kaal dood jong onderin lag. 

Bovenin gekeken en daar dus 3 levende jongen met een vachtje dus ws al een dag of 5 schat ik. 

Ik zal een plankje voor de trap maken ivm valgevaar maar wel zo dat moeder er nog wel bij kan

Bij de winkel gevraagd naar alfalfa hooi. Dit zou goed zijn voor de moeder. Ze hadden er nog nooit van gehoord...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de meeste dierenwinkels is echt helemaal geen konijnenkennis aanwezig, de dingen die ze denken te weten, zijn 9 van de 10 keer fout. Daar zou ik dus zeker niet om advies vragen. Omdat de oorspronkelijke vraag over het nest beantwoord is, en voor het verder uit de hand loopt hier, geef ik dit topic een slotje. Mochten er nieuwe vragen zijn, open dan een nieuw topic. 

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .