Ga naar inhoud

Help!! Mijn konijntjes vechten ineens na sterilisatie


Kiki&Koosje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijnen zijn 2,5 week geleden gesteriliseerd. Hiervoor zaten ze buiten samen in een hok en gingen ze elke ochtend en avond samen los. Dit ging prima, soms een beetje rijden op elkaar maar ze waren echt vriendjes.

 

Na sterilisatie binnen in een onverwarmde slaapkamer weer bijgekomen. Allebei in een apart hok, anders kan je niet zien welk konijn al keutelt en welke niet. Bij Kiki ging dit niet goed, dus terug naar de dierenarts na 1 dag (samen met Koosje in de reismand), spuitje gekregen en ook zij ging gelukkig weer keutelen. Ze zochten elkaar af en toe op door de tralies, snuffelden.

Op een gegeven moment hebben we ze even op schoot gepakt om de wonden te controleren. Kiki teruggezet in haar hok, en Koosje na het controleren nog even op het bed gehouden waarop we zaten. Zij snuffelde aan Kiki haar kooi, waarop Kiki door de tralies heen haar wilde aanvallen. Toen hebben we Koosje teruggezet in haar kooi.

 

Na 10 dagen op controle bij de dierenarts. Samen in de reismand, dit ging prima. Hier hebben ze echt een tijdje samen ingezeten. Elkaar gewassen en wat gegeten. Controle was perfect, dus bij thuiskomst terug naar het hok buiten (met goedkeuring van de dierenarts). Hier was het meteen vechten... Plukken haar vlogen in het rond, dat ze nog haar over hebben verbaasd me! 

 

Ze stopten met vechten toen ik erbij kwam. Na een tijdje begonnen ze weer opnieuw terwijl ik erbij stond. Toen stopten ze niet meer uit zichzelf, ik heb ze dus uit elkaar gehaald. Dit was zo eng om te zien...

 

Situatie nu, na 6 dagen: ze zitten beide buiten, in hun bekende omgeving, apart in een binnenkooi. Het buitenhok staat nu dus leeg. De hokken waar ze in zitten staan tegen elkaar, ze kunnen elkaar zien en ruiken. Dit is nu al 6 dagen zo, dus ik dacht dat we het weer eens konden proberen. Maar helaas, ze kwamen elkaar tegen buiten de hokken, Koosje wilde Kiki gaan wassen, ik zag de staart van Kiki omhoog gaan en meteen vechten.

 

Hebben jullie tips en adviezen? Ik wil echt geen konijntje weg moeten doen en opnieuw moeten gaan koppelen met de ander... Heeft dit nog met hormonen ofzo te maken? Help :( 

 

Liefs,

Savine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door castratie ruiken ze anders, en als ze nog herstellende zijn, dan is de rangorde daardoor verstoord / zijn de verhoudingen anders. Mijn advies is om ze voor nu nog eventjes echt apart te houden van elkaar, rustig te laten herstellen (na 10 dagen lijken ze misschien hersteld, maar echt herstel van een castratie bij een voedster kan zeker wel een maand duren! (Zelf ben je van een buikoperatie ook niet in een week de oude). 

 

Over een week of 2, ongeveer een maand na de ingreep, als je zeker weet dat ze helemaal gezond en opgeknapt zijn, zou ik een nieuwe koppelpoging doen, echt op neutraal terrein. Echt als nieuwe koppelling:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je heldere uitleg! Dan gaan we het nog even afwachten en over een paar weken proberen, echt als nieuwe koppeling.

 

Hoe kan ik het nu het beste aanpakken mbt loslopen? Want ik wil ze niet beiden de hele dag in hun kooitje laten zitten... Om en om eruit, in een andere omgeving als waar de kooien staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet om en om los laten lopen, als het kan zou ik (geur)contact even vermijden in deze periode.

 

Is het mogelijk dat je 2 aparte losloop plekjes hebt? Of dat je de kooien uitbreid met basic panelenrennen, zodat ze elk toch een uitloopje hebben (al is het misschien niet zo veel als normaal). Of als je 1 panelenren hebt hebt, dat je die in de ochtend aan de ene kooi doet, en in de middag aan de andere kooi. Zo iets? Het is maar voor 2 weken, het is misschien even gedoe. Maar als het mee zit ben je er daarna weer vanaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje. Ik ga 1 konijn achter onder de overkapping zetten bij de poort met een ren eraan. En 1 konijn onder de overkapping bij de bijkeuken met een ren eraan.

 

Want ik begrijp het dus ook goed dat het niet handig is dat ze nu met de kooien aan elkaar staan en ze elkaar nu kunnen ruiken of zien? Dat kan dus beter niet?

 

Sorry voor de vragen maar wil het zo graag goed doen voor ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niets hoor 🙂 

 

Ik zou in ieder geval zorgen dat ze ook eventjes geen contact hebben. De kooien dus in ieder geval even een metertje uit elkaar schuiven. Ik weet niet hoe je qua ruimte zit, of je ze echt helemaal uit zicht / uit geur kan halen. Als dat kan, zou je dat zeker kunnen doen.

 

Maar ik zou in ieder geval zorgen dat ze niet op hetzelfde terrein loslopen (dat veroorzaakt territoriaal gedrag), en dat ze niet door tralies of gaas contact hebben. 

 

Je wil eigenlijk voorkomen dat ze nu verder negatieve ervaringen opdoen met elkaar. Dus uit elkaar halen is dan beter, dan ze contact laten hebben. Ik zou als het lukt ze dus echt even uit elkaar houden tot aan het echte her-koppelmoment. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoihoi, ben ik weer... 2 weken later.

 

De operatie is nu 4 weken en 2 dagen geleden. De konijnen hebben buiten gezeten, apart van elkaar met een eigen stukje ren. Na zoveel tijd ging ik vandaag weer proberen te koppelen.

 

Neutraal stuk tuin waar ze beiden nog nooit hebben gezeten. Nieuw etensbakje, wat hooi, een schuilplaats in een nieuwe doos. Allebei tegelijk erin gezet.

 

Koosje zag Kiki, maakte een binky. Kiki zag dit, sprong ook en meteen was het weer vechten. We hebben dit een halve minuut aangekeken maar het ging echt te ver. Dus weer uit elkaar.

 

Wat nu? Ik ben ten einde raad...

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kiki&Koosje en Marjoleink,

 

Ik zit met exact hetzelfde probleem, alleen heb ik dan een mannetje en een vrouwtje.

Het geeft mij echt heel veel stress omdat ik mij afvraag of het nog wel goed kan komen.

Ik volg daarom dit gesprek tussen jou en Marjoleink, ik weet namelijk ook niet meer wat ik moet doen.

 

Vraag aan Marjoleink:

Is het echt waar dat het toch wel een maand (tot 3 maanden) kan duren voordat de hormonen bij een vrouwtje zijn weggezakt?

Op DA sites staan allemaal verschillende verhalen dat het ook kan helpen dat je de konijnen insmeert met banaan op t neusje of evt zwitsal op t vachtje, zodat ze hetzelfde ruiken. (nog niet geprobeerd in ieder geval)

 

En hoe vaak kan je blijven koppelen of wanneer moet je accepteren dat ze nooit meer samen in 1 hok kunnen?

Het geeft namelijk ontzettend veel stress bij een konijn.

 

Ik heb altijd konijnen alleen gehad en heb echt spijt dat ik me heb aan laten praten door de fokster dat 2 konijnen samen beter is. (mannetje en vrouwtje samen is helemaal perfect omdat vrouwtje bijna altijd de baas is).

Mannetje zou dan alleen gecastreerd moeten worden en alles zou goed zijn. Inmiddels 230 euro verder, mannetje en vrouwtje laten behandelen en een heel verdrietig baasje omdat ik nooit een konijn weg zou doen als koppelen niet lukt.

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjolein, ze waren echt aan het vechten. Absoluut niet aan het rijden of happen. Plukken haar liggen door heel de tuin, we konden ze bijna niet uit elkaar halen. 

 

Van dierenarts en de dierenwinkel kreeg ik net hetzelfde advies; nu de kooien weer naast elkaar zetten zodat ze elkaar kunnen ruiken. Heb ook kalmerende doekjes gekregen waar ik ze beide mee in kan wrijven voor we het opnieuw proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jip&Job, ontzettend vervelend he... Ik weet precies hoe je je voelt. Zoveel geld erin gestoken, dat vind ik dan nog niet eens het ergste maar het idee alleen al dat ik er eentje moet gaan 'omruilen'... Mijn hart breekt. Al zoveel geprobeerd, ik wil het beste voor die beestjes en doe er alles voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het maakt me echt zo verdrietig dat 't koppelen zo'n drama is en ze elkaar ook echt pijn doen.

Ik heb speciaal een goede fokster gezocht die ras-zuiver fokt en mannetje en vrouwtje uit hetzelfde nest gekocht en zonder alle hormonen was het zo ontzettend leuk en lief ze samen te zien. Ik kan het niet verkroppen als koppelen uiteindelijk niet zou lukken.

 

Ik ben dus echt heel benieuwd of die kalmerende doekjes misschien ook wel kunnen helpen!

We horen het graag, ik hoop zo voor je dat het lukt!

 

Veel succes en sterkte!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kiki&Koosje ik heb juist minder goede ervaring met hokken naast elkaar, zo kunnen ze frustratie opbouwen. Kan je anders advies inwinnen van een konijnenopvang of ze eventueel op een koppelvakantie sturen? En mogelijk dat de dan toch beide de tuin als eigen territorium zien, maar dat weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met koppelen binnen. Ik koppelde mijn buitenkonijnen ook altijd binnen in bijvoorbeeld de badkamer of een deel van de slaapkamer zodat de omgeving echt nieuw en spannend is. 
Lastig hoor dit, misschien heeft iemand anders nog nieuwe inzichten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik even voorop stellen dat ik nog nooit een voedster heb laten helpen, dus dat ik daar geen ervaring mee heb. Het lijkt me wel normaal dat de hormonen niet meteen uit het lijfje verdwenen zijn.

 

Ik zou ze niet naast elkaar zetten maar juist ver weg, zodat ze elkaar niet kunnen ruiken en zien. Nu bouwen ze alleen maar frustratie op omdat ze willen knokken maar er niet bij kunnen. Ik heb ze een keer wel in hokken naast elkaar gehad, maar mijn ram kwijnde weg toen hij na zijn castratie alleen zat, dus toen moest het wel.

 

Ik weet niet of het nog goed komt, ik heb dit zelf alleen meegemaakt met het koppelen van mijn trio aan een vierde konijn. Dat heb ik bij de opvang laten doen en die hebben het 2x geprobeerd en toen een ander konijn gekozen. Als je het nog wilt proberen zou ik ze echt apart zetten en 2-3 weken wachten, maar ik weet niet of het zin heeft. Ik weet ook niet of het iets toevoegt als je ze eventueel bij een opvang zou laten koppelen, je zou het eens kunnen vragen. 

 

Ik zou als ik jou was ook zeker gaan nadenken hoe het verder moet als dit niet lukt. Heb je misschien ruimte voor twee koppels, dat je ze bij de opvang allebei aan een nieuwe partner laat koppelen?

 

Dit is vast niet het antwoord dat je het liefste hoort, maar misschien heeft iemand anders nog een oplossing.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je eerlijke mening.

 

Ze staan al 2 weken uit elkaar, flink stuk tuin ertussen. Ze hebben geen frustratie opgebouwd dus. In elk geval niet omdat ze elkaar zien/ruiken want dat is niet mogelijk.

 

Ik laat ze nog maar even uit elkaar dan... Over een tijdje weer proberen met van tevoren die doekjes. Als het dan niet werkt, binnen proberen en als dat ook niet werkt ga ik naar de opvang, daar maar eens informeren. Ik geef niet snel op! Dat ben ik ze verplicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Kiki&Koosje:

Ik geef niet snel op! Dat ben ik ze verplicht.

Dat snap ik, maar ik denk dat er ook een moment moet zijn waarop je moet beslissen of het wel zin heeft. Als je het nog drie keer gaat proberen houdt dat in dat ze bij het slechtste scenario in totaal nog 2 maanden apart zitten. 

Maar uiteraard ligt de beslissing bij jou.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Renske34:

@Kiki&Koosje ik heb juist minder goede ervaring met hokken naast elkaar, zo kunnen ze frustratie opbouwen. Kan je anders advies inwinnen van een konijnenopvang of ze eventueel op een koppelvakantie sturen? En mogelijk dat de dan toch beide de tuin als eigen territorium zien, maar dat weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met koppelen binnen. Ik koppelde mijn buitenkonijnen ook altijd binnen in bijvoorbeeld de badkamer of een deel van de slaapkamer zodat de omgeving echt nieuw en spannend is. 
Lastig hoor dit, misschien heeft iemand anders nog nieuwe inzichten.

Bij sommige opvangen adviseren ze juist om wel twee hokken naast elkaar te houden... Ik heb het twee keer gedaan en het pakte goed uit, maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik heb het ook nog een keer gedaan toen ik een derde konijn aan mijn koppeltje wilde toevoegen. De speeddate ging redelijk, maar niet goed en doordat ze elkaar toen steeds zagen liep de spanning op. Resultaat: door de kooien heen elkaar proberen te bijten en gewoon super gestresst zijn. De kans dat de spanning oploopt is best groot, zeker als ze al gevochten hebben. Er zijn zo veel manieren om te koppelen en volgens mij heeft iedere opvang ook weer een ander beeld van wat het beste is. 

 

Ik zou het denk ik de volgende keer sowieso binnen proberen. En ze dan meteen afleiden met wat lekkers te eten ofzo. 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-4-2019 at 20:50 zei Kiki&Koosje:

Ik laat ze nog maar even uit elkaar dan... Over een tijdje weer proberen met van tevoren die doekjes.

 Hoi Kiki&Koosje,

 

Wanneer ben jij van plan te gaan koppelen? Dit weekend?

Vandaag is het 3 weken geleden dan Jip gesteriliseerd werd en ik wil toch a.s. zaterdag proberen te gaan koppelen.

Misschien dat ik ook even die kalmerende doekjes koop en toepas.

 

Al 3 weken ben ik er zo intensief druk mee en staat het buitenhok gewoon leeg omdat ik ze daar allebei in wil hebben (anders zit er weer het geurtje van 1 van de 2 in wat niet handig is als je ze net gekoppeld zou hebben).

Hoelang is het geleden dat Kiki&Koosje gesteriliseerd werden?

 

Mocht jij ook dit weekend gaan koppelen wens ik je veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jip&Job, 

 

Ik was wel van plan het weer te proberen a.s. zondag. Maar als het bij jou pas 3 weken geleden is zou ik echt nog minstens een week wachten...

 

Dat herken ik ja, hier staat ook het buitenhok leeg... Zo zonde. Tis ook een heel gedoe, allebei in een binnenhok met een ren eraan in een apart stuk tuin. Hopelijk komt het goed, ook bij jou!

 

Dankjewel! Jij ook succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 13-4-2019 at 15:08 zei Kiki&Koosje:

Marjolein, ze waren echt aan het vechten. Absoluut niet aan het rijden of happen. Plukken haar liggen door heel de tuin, we konden ze bijna niet uit elkaar halen. 

 

Van dierenarts en de dierenwinkel kreeg ik net hetzelfde advies; nu de kooien weer naast elkaar zetten zodat ze elkaar kunnen ruiken. Heb ook kalmerende doekjes gekregen waar ik ze beide mee in kan wrijven voor we het opnieuw proberen.

 

Ik zou de kooien zo ver mogelijk uit elkaar zetten zodat ze elkaar niet kunnen zien of ruiken. De kooien naast elkaar laten staan is mega frustrerend en komt de koppeling niet ten goede.

 

Ik denk gezien de situatie die je schetst dat het verstandig is om in je achterhoofd te houden dat er een kans is dat deze dames niet meer samen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi,

 

Ik ben Jip&Job toch gaan koppelen dit weekend. Ik wilde ze in het reismandje meenemen naar mijn ouders en ze daar koppelen alleen ging het al mis bij het 2e konijn in het koffertje te stoppen. Dus toen gescheiden meegenomen in de auto en meteen in de gang bij mijn ouders bij elkaar gezeten op neutraal terrein waar heel veel ruimte was.

Het was een erg moeizame koppeling. Jip beet Job af en toe in z'n kont waardoor er wel wat plukken uit zn vachtje is gekomen.

Mannetje werd dus zelfs een beetje bang voor haar, wel zielig om te zien. Maar geen echte ruzie zoals ik eerder had gehad met ze.

Heb een hele middag erbij gezeten omdat toezicht wel echt nodig was. 's nachts durfde ik ze niet in 1 hok te laten omdat het vrouwtje bij het mannetje extreem veel likt/bijt bij zijn oogjes. Die zijn dus nu wel iets geïrriteerd en er is wat haar weg maar dit schijnt toch echt te maken te hebben met dominant gedrag.

 

Vannacht voor het eerst bij elkaar in het hok gelaten buiten (gloednieuw hok) en het lijkt nu wel goed te zitten tussen hun. Vanochtend waren ze wel echt weer leuk met elkaar aan het spelen.

 

Volgens de fokster klopte het ook dat de koppeling een dag kan duren en dat de dag daarna vaak het wel weer snor zit.

Ik ben er inderdaad wel het hele weekend zoet mee geweest en ze echt heel veel ruimte gegeven door ze alleen maar in de tuin te laten rennen.

 

Het enigste wat ik wel lastig vind is dat het mannetje zijn ogen dus best wel geïrriteerd zijn en niet goed kan genezen als zij elke keer eraan gaat likken... maargoed, daarvoor kan ik ze echt niet weer gaan scheiden. Nu eenmaal gekoppeld blijven ze voor altijd bij elkaar.

 

Ik ben benieuwd of het jou ook gelukt is Kiki&Koosje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed! Ik ben echt heel blij voor je dat het gelukt is! Wat fijn. 

 

Bij Kiki & Koosje dus nog steeds niet... 😞 Heb ze ingewreven met die doekjes vantevoren, en ze op neutraal terrein binnen in huis gekoppeld. Meteen weer vechten. Heb de konijnenopvang gemaild of zij nog advies hebben en zo niet om dan een afspraak te maken...

 

Enige waar ik nog aan denk is inderdaad bij iemand anders in huis koppelen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .