Ga naar inhoud

voedster plukt anderen voedster haar vacht!?


nimfensnow

Aanbevolen berichten

Hi ik heb 2 vrouwtjes bij een zitten.

Ze zijn ongeveer 3 maand oud en zitten al samen vanaf 6/7 weken oud samen. 

Nu heb ik gezien dat het enen de anderen zijn vacht plukt, dan rent de anderen weg en dan is het voor even oké. 

Ze eten wel samen en zitten ongeveer even veel apart als samen in het hok/ ren. Het konijntje waar het vacht vanaf word geplukt is niet bang van de anderen want ze gaat nog bij haar liggen.

Het is ook niet fel, ik bedoel hier mee dat er nog geen wondjes of kalen plekken zijn ontstaan. 

Maar wat moet ik hier mee. Is dit een fase..? ik zou het jammer vinden als ik ze hierdoor apart moet zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is het in ieder geval niet.Ik heb dit zelden meegemaakt bij koppels ram plus voedster.Een enkele keer gebeurd dit wel als een van de twee erg dominant is,of tenminste wat lijkt op domineren.Twee voedsters of twee rammen is 9 van de 10 keer vragen om problemen.Nu gaat het misschien nog redelijk maar als je 2 maanden verder bent en ze komen in de pubertijd heb je grote kans dat ze elkaar het hok uit vechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat de dame schijnzwanger is en haar maatje plukt om een nest van te maken. Als het meer echt jagen en plukjes haar uittrekken is, dan is het onderdeel van rangordebepaling. Dat zie je dan bijvoorbeeld op momenten dat je met voedsel aan komt, en er dus wat concurrentie ontstaat.

 

Controleer het konijntje regelmatig op wondjes. Als het niet erger is dan een plukje haar, zou ik ze gewoon samen laten. Maar met twee willekeurige dames samen is de kans groot dat dit het begin is, dat het als ze echt gaan puberen wel uit de hand loopt. En dan kunnen ze niet meer samen. Let daar dus goed op.

 

Zorg ook echt dat de basis verder in orde is: zorg echt voor voldoende grote permanente leefruimte. Het minimum voor 2 konijnen is 2 vierkante meter, maar voor twee dames zou ik echt ruimer kiezen dan dat. Als het even kan 4-8 vierkante meter permanente leefruimte. Wissel niet van ruimte, dat zorgt juist voor onrust in de rangorde. Een goed permanent verblijf dus. Overweeg ook castratie van de dames. Geen garantie dat het helpt, de kans is aanwezig dat het voor die tijd al niet meer goed gaat samen. Maar als ze rond 5-6 maanden nog samen zitten kan castratie zeker helpen, het mindert het hormonale gedrag.

 

En bedenk alvast een plan B. Hopelijk is het niet nodig, maar de kans is vrij groot dat je dat wel nodig hebt. Bedenk dus nu alvast wat je opties zijn.  De konijnen apart houden en vervolgens geen maatje geven is geen optie: je kan als het echt niet meer gaat er of voor kiezen om één konijn af te staan bij een konijnenopvang, en de overgebleven dame via speed-dates in de opvang een partner (gecastreerde ram) te laten kiezen waar ze wel een klik mee heeft.

Een andere optie is om beide dames te houden, en twee konijnenverblijven te maken die elk groot genoeg zijn voor een koppel (minimaal 2 vierkante meter op vlak terrein), en beide dames via speed-dates in een konijnenopvang een eigen partner te laten kiezen. Dan heb je dus twee aparte koppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, bedankt om te antwoorden. 

 

Voorlopig gaan ik ze nog samen laten omdat ze nu nog goed met elkaar om gaan. Als ik merk dat het gedrag feller word ga ik ze gescheiden en voor elk dan een ex-ram? Of is één ook goed? Moeten die gekoppeld worden, kan ik er niet gewoon één of twee halen dan. 

 

Nu zitten ze in een ren met dubbelen hok ongeveer 2 meter lang en 1 meter breed om te rennen. De bedoeling is dat als ze gras mogen eten, ze dan los in de tuin te laten lopen. 

 

Groetjes 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dames niet meer samen kunnen zullen ze elk een eigen vriendje moeten krijgen. De kans dat ze als drietal kunnen is dan zeer klein. Je zal dan dus echt twee aparte koppels moeten houden.

 

Als je zomaar één of twee konijnen haalt kom je waarschijnlijk weer op hetzelfde probleem als nu: dat ze elkaar niet lief vinden. Konijnen willen graag samen met een soortgenootje, maar zijn wel heel kieskeurig in het soortgenootje waar ze dan mee samen willen leven. Net mensen, jij wil toch ook niet zomaar bij een willekeurige man (of vrouw) in een klein huis gestopt worden voor de rest van je leven? Daar wil je ook zelf inspraak in hebben. Bij konijnen net zo. Vandaar het advies om echt te gaan speed-daten in een asiel.

 

2 bij 1 meter is de minimale leefruimte voor een konijnenkoppel, dat is op zich ok, alleen als je twee dames hebt kan juist extra permanente ruimte helpen bij het samen kunnen blijven.  Juist het af en toe los in de tuin laten, kan voor onrust zorgen en de oorzaak zijn dat het escaleert tussen je duo. Ik zou zeker bij twee dames dus echt voor een ruim, permanent verblijf kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel informatie over koppelen / partnerkeuze / het samen houden van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Als je tot het punt komt dat ze niet meer samen kunnen, dan kun je dus met de dames gaan speed-daten om een eigen maatje te zoeken. Na de speed-date moet je thuis nog op neutraal terrein verder koppelen. Dat staat ook in dit artikel uitgelegd.

 

Ik hoop voor je dat de dames wel samen blijven kunnen.

 

Als het lukt zou ik zorgen dat ze echt een flink groot verblijf hebben, en toch ook de castratie (sterilisatie) zeker overwegen. Dat zijn dingen die echt kunnen helpen dat ze toch samen kunnen blijven.

Over castratie lees je hier meer informatie:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi hi bedankt voor jullie advies. Ik ben al wat info aan het verzamelen voor in het geval dat ik moet gaan koppelen. 

 

Ik heb toen straks even getest bij het geven van een wortel wat de reactie is en inderdaad als ik ze 1 wortel geef komen ze beiden er op af en de 1 begint dan “lichtjes” te bijten ik heb ze daar voor ook weg geduwd. Even later kwam ze er terug bij en het was weer oké en heb dan maar twee wortels gegeven zodat er geen reden was om terug “ruzie” te maken. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .