Spring naar bijdragen
Robinster

Gewicht Vlaamse reus

Recommended Posts

Hoi allemaal!

Na lang zoeken op Internet kan ik het toch niet vinden. Ik hoop dat hier kenners zijn met betrekking op het gewicht van de Vlaamse reus.

Ik heb hier een hele lieve Vlaamse reus(voedster) rondlopen van 10 weken precies, en ze is 1.7 kg.

Mijn vraag is of dit een goed gewicht is voor haar leeftijd.

Ik kan nergens een tabel vinden hoeveel weken/maanden het ongeveere gewicht moet zijn voor een Vlaam.

Wel zie ik veel van "normale" konijnen maar daar heb ik niet zo veel aan.

Dus als hier mensen zijn die het weten! Let me know!

Ze krijgt in de ochtend en in de avond 40gr. Biks. En in de middag wat groen en onbeperkt hooi. Ze eet alles goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn gelukkig geen schematjes voor. Konijnen zijn onderling namelijk te verschillend. Zelfs bij vlaamse reuzen. Er zijn er die uiteindelijk 9 kilo worden. Maar er zijn er ook die maar 6 kg worden. Daar zit zoveel verschil in, dat een schema met weken /maanden en gewicht weinig zin heeft. Er zijn ook redenen dat het wel eens een weekje stil kan staan, ook bij jonge konijnen, bijvoorbeeld als het een stressweek is of een verhuizing naar een nieuw huis / buitenverblijf / groter verblijf. 

Belangrijker is om te controleren of de conditie van jouw konijntje goed is, en je zou regelmatig kunnen wegen (mits dat niet te veel stress geeft) en zo in de gaten houden of het gewicht wel in een stijgende lijn zit. 

Een dierenartsbezoekje is bij een jong konijn altijd aan te raden, even een goede gezondheidscontrole en de vaccinaties laten zetten. Dan weet je in ieder geval of alles nu in orde is. En als je dan zelf verder in de gaten houd dat er goed gegeten word (vooral goed hooi), goed gekeuteld word en een stijgende lijn zit in het gewicht, dan komt het helemaal goed met het konijntje. Krijgt ze straks ook nog een maatje? 

Hier staat verder veel uitleg voor nieuwe konijntjes / konijnenbaasjes: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites