Ga naar inhoud

Vaccinatie konijnen


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo lieve mensen,

 

Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen, excuses als het niet mag, gewoon dit bericht verwijderen in dat geval😊

 

Vaak is het vaccineren een zeer dure aangelegenheid. Nu heb ik een dierenarts die tegen zeer goede tarieven komt vaccineren.

13 mei (tijd krijg ik een week van te voren te horen) komen ze bij mij konijnen vaccineren tegen RHD 1+2 en myxematose. Dit kost dan €6,50 per konijn en de voorrijdkosten worden dan verdeeld over de deelnemers.

Als er nog meer geïnteresseerde zijn, dan kunnen jullie evt. met konijnen hier komen en van deze tarieven mee profiteren. De vaccinaties gaan per 20 konijnen. 

 

Ik zit in sint willebrord. Dus voor de mensen uit de buurt, laat even tijdig weten of jullie ook willen komen. Graag even een berichtje sturen. Vaccineren is van groot belang gezien alle uitbraken tegenwoordig!!!

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt je konijn dan ook wel nagekeken? Ik vind persoonlijk die controle dan wel erg prettig. En die zit hier niet bij. Bovendien vraag ik me af welke vaccinaties er worden gezet en welke dierenarts dat is? Als dat diegene is die ook de dierenspeciaalzaken afgaat, zeg ik op mijn beurt dat het onverstandig is om voor hem te kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze prijs klinkt te mooi om waar te zijn. 6,50 voor beide vaccins ? De normale budget / vaccinatiedag prijs daarvoor is ongeveer 15 euro per vaccin, 30 euro per konijn dus. Bij een dierenartspraktijk zelf (zonder vaccinatiedag) is het ongeveer 25 per vaccin / 50 euro in totaal. Bij deze prijs heb ik dus toch echt twijfels.

 

En welke entstoffen worden er dan gevaccineerd? Deze prijs ligt toch wel echt onder de kostprijs van wat het zou moeten kosten voor een dierenarts. Ik snap Deeskuh haar twijfel dus erg goed, hoewel ik zelf geen ervaring heb met de dierenarts die winkels af gaat.

 

Een gezondheidscontrole voor vaccinaties geplaatst worden is van zeer groot belang, omdat als je een ziek konijn vaccineert, de kans groot is dat hij sterft. Ook hoor je regelmatig van fouten die gemaakt worden: entstoffen worden verkeerd bewaard, er word dubbel tegen myx-rhd gevaccineerd en niet tegen rhd-2 of andersom. Vaccinatieboekjes worden verkeerd ingevuld, waardoor de konijnen niet naar pension kunnen. En je mist de jaarlijkse gezondheidscheck bij je eigen dierenarts op deze manier. Kleine signalen dat er iets mis kan zijn, worden over het hoofd gezien. En zoals eerder gezegd: een ziek konijn vaccineren, kan zijn dood betekenen. 

 

Het is dus belangrtijk om wel echt heel goed op kwaliteit te letten, niet alleen op de prijs. 

Persoonlijk zou ik, als ik naar een vaccinatiedag zou gaan (ik geef toch zelf echt voorkeur aan iets meer betalen en een rustige, uitgebreide gezondheidscontrole bij de dierenarts), dit eerder doen bij een dierenartspraktijk zelf of bij een konijnenopvang, dan via wat jij nu aanbied. Vaccinatiedagen bij konijnenopvangen staan vermeld in dit topic: 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6,50 excl btw zou best kunnen, maar incl btw lijkt het me inderdaad vrij sterk. Ik zou in zo'n geval helemaal zeker willen weten met welk vaccin er gevaccineerd wordt. Al zitten de meeste dierenarts naar mijn idee nu op de combinatie nobivac + filavac. Ik weet niet of dat voor de rondreizende dierenartsen ook zo is. Eerder vaccineerden die toch met cunivac/novarvilap? Dat moet toch frequenter worden herhaalt, dan nobivac+filavac. 6,50 klinkt aanlokkelijk, maar 3x 6,50 (als het konijn nog niet eerder met cunivac is ingeënt) is ook bijna 20 euro en dan heb ik de voorrijdkosten nog niet meegerekend. Wel lief dat je ook aan andere mensen denkt, maar er mist dus wel wat essentiële info om echt een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm apart inderdaad, ik ga naar een speciale ent-dag en ik ben wel 70 euro kwijt voor twee konijnen voor beide vaccins en een grondige check-up. Misschien is dat weer wat aan de dure kant maar die dierenarts vertrouw ik goed. Plus een deel van de opbrengst gaat naar de opvang wat ik ook fijn vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Hm apart inderdaad, ik ga naar een speciale ent-dag en ik ben wel 70 euro kwijt voor twee konijnen voor beide vaccins en een grondige check-up. Misschien is dat weer wat aan de dure kant maar die dierenarts vertrouw ik goed. Plus een deel van de opbrengst gaat naar de opvang wat ik ook fijn vind.

Oeps, dan heb ik wel een hele dure dierenarts! Ik betaalde eerst 100 euro voor nobivac + filavac voor twee konijnen en dat vond ik mee vallen. Dat was bij een standaard, niet per se konijnkundige dierenarts. Bij mijn eigen dierenarts betaal ik voor alleen de nobivac per konijn 45 euro... Dat is dan toch extreem duur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op normale dagen is het ook erg duur alleen ga ik naar een speciale ent-dag, de prijs schijnt iets te maken te hebben met het feit dat ze dan een heel "flesje" gebruiken als je buiten de ent-dag komt waardoor het duurder is. Of is die prijs bij jou ook op een speciale ent-dag @Jamesthebunnybutler ? Want dan is het wel erg duur ja. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was donderdag voor 2 konijnen voor controle, nobivac en filavac 90 euro kwijt. 50 euro per konijn en 10 euro "groepskorting". Ik meen gezien te hebben dat ze voor ieder konijn van ieder vaccin een nieuw (heel klein) flesje gebruikte. Dat zal het duurder maken dan als je op een entdag komt en ze hebben grote flessen met het vaccin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was dat gedoe met flesjes voor 10 konijnen vooral een pre-nobivac dingetje. De dorpsdierenarts heeft sinds ze (eindelijk) nobivac zijn gaan gebruiken ook geen ent-dagen meer.

 

Nu weet ik er tegenwoordig niet meer zo veel van. Met 7 konijnen maak ik gewoon m’n eigen ent-middag 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met hulp troepen 😉 

En ook nog 1 kat mee dus 4 kooitjes in totaal.

Hulp op de bijrijders stoel. Drie kooitjes op de achterbank, in de auto verdragen ze elkaar gelukkig zo dichtbij. En kattenbak neem ik dan wel heeel letterlijk (hoedenplank eruit zodat zuurstof in kan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter goede orde. Ik verzin dit niet. Ik stel het jullie voor... meer niet! Dit is een dierenarts die eerst altijd voor Farm arts te staphorst heeft gewerkt en door heel Nederland reist. De prijs is zo omdat ze geen ampullen per konijn maar per 20 of 50 konijnen daarom moet je ook minimaal per 20 konijnen dit doen. Ja je konijn wordt gewoon netjes in de oren gekeken en of ie goed in de vacht zit etc. Vaccinatie stoffen die gebruikt worden zijn:

 

Filavac VHD KC+V

Lyomyxovax

 

Nogmaals ik heb dit bericht gestart zodat jullie er evt van mee kunnen profiteren. Willen jullie niet omdat jullie denken dat het te mooi is om waar te zijn, jullie verlies! Hier vorig jaar rhd 2 uitbraak geweest en zelf geen enkel konijn verloren die door deze entstof gevaccineerd waren. 1 is door de vorige dierenarts van de  fokker gevaccineerd geweest tegen schrikbarend tarief. En die heeft gewoon t loodje gelegd. Deze ziektes kijken niet naar prijs.

 

Maar goed ieder voor zich, maar ga niet mijn dierenarts afkraken zonder enige kennis of alleen omdat de kosten je niet aanstaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Kolino:

6,50 excl btw zou best kunnen, maar incl btw lijkt het me inderdaad vrij sterk. Ik zou in zo'n geval helemaal zeker willen weten met welk vaccin er gevaccineerd wordt. Al zitten de meeste dierenarts naar mijn idee nu op de combinatie nobivac + filavac. Ik weet niet of dat voor de rondreizende dierenartsen ook zo is. Eerder vaccineerden die toch met cunivac/novarvilap? Dat moet toch frequenter worden herhaalt, dan nobivac+filavac. 6,50 klinkt aanlokkelijk, maar 3x 6,50 (als het konijn nog niet eerder met cunivac is ingeënt) is ook bijna 20 euro en dan heb ik de voorrijdkosten nog niet meegerekend. Wel lief dat je ook aan andere mensen denkt, maar er mist dus wel wat essentiële info om echt een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Daar kun je dan ook om vragen natuurlijk. Vragen staat vrij. Maar de meeste hebben hier al een conclusie getrokken en dat vind ik een kwalijke zaak. Lijkt hier wel op facebook. Geen vragen stellen, maar eerder oordeel vellen. Het feit dat iedereen het sterk vind qua prijs en ik dus wel moet liegen... Ik heb vorig jaar dit bedrag per konijn betaald! En als dan andere zeggen, dan moet het wel een slechte kwaliteit entstof zijn want dat kan niet voor die prijs. Nou ik heb nu hierboven de namen genoemd van de stoffen. Check ze bij je eigen dierenarts zou ik zeggen. En het feit dat van mijn gevaccineerde geen enkele dood zijn gegaan behalve die ene die hier niet door mijn arts gevaccineerd was en de konijnen van dorpsgenoten die gestorven zijn aan de enkele enting van 45€ per konijn. En als het niet aan de entstof ligt dan moet het wel liggen aan het verzonnen feit  dat je konijn niet juist gecontroleerd wordt door mijn dierenarts. 

 

Maar bij deze, voor een ieder die hier een oordeel velt ipv gewoon vragen te stellen zoals:

 

hey welke entstof gebruiken ze?

Hey hoe komt de prijs zo?

Hey wordt je konijn gecontroleerd? 

 

Bij deze trek ik mijn aanbod in en mogen jullie van mij van harte 50€ of meer betalen per konijn bij je eigen vertrouwde dierenarts. 

 

Succes verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Gast:

Even ter goede orde. Ik verzin dit niet. Ik stel het jullie voor... meer niet! Dit is een dierenarts die eerst altijd voor Farm arts te staphorst heeft gewerkt en door heel Nederland reist. De prijs is zo omdat ze geen ampullen per konijn maar per 20 of 50 konijnen daarom moet je ook minimaal per 20 konijnen dit doen. Ja je konijn wordt gewoon netjes in de oren gekeken en of ie goed in de vacht zit etc. Vaccinatie stoffen die gebruikt worden zijn:

 

Filavac VHD KC+V

Lyomyxovax

 

 

Lyomyxovax is het vaccin wat maar kort bescherming geeft en eigenlijk sinds 2012 (sinds het nieuwe vaccin er is) alleen nog gebruikt wordt door rasfokkers / tentoonstellingsfokkers.  Daarmee moet je dus wel 2x per jaar laten vaccineren (is 6 maanden werkzaam).  Dat is in ieder geval een verklaring van de lage prijs voor dat vaccin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .