Ga naar inhoud

Snot?


Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje merk ik dat mijn voedstertje soms een nat neusje heeft. Ze heeft weleens een niesbui gehad toen ik met nieuw hooi begon, maar nu eigenlijk niet meer. Ze niest af en toe een keer, volgens mij niet vaker dan een ander konijn. Het natte neusje leek eerst te komen doordat ze met haar neusje in het water van het drinkbakje komt. Nu droogt het echter niet meer goed op en lijkt het toch echt snottig. Het is een doorzichtig spulletje rond en in haar neusje. Niet veel, maar ook niet zo weinig dat ik het kan laten gaan. Ik ga daarom na het weekend een afspraak bij de dierenarts maken. Wat zijn dingen waar ik aan kan denken? Ik wil graag een beetje checken of de dierenarts de onderzoekjes doet die nodig zijn en ik ben totaal onbekend met snot en niesen. Ik heb trouwens wel een konijnkundige dierenarts 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat er iets in de neus zit (een hooisprietje ofzo) en dat dat irritatie veroorzaakt. Het kan op gebitsklachten wijzen. Maar het kan ook een bacteriële infectie zijn, in dat geval krijg je antibiotica. Meestal krijg je eerst een 1e keus middel mee. Maar snot wil nog wel eens hardnekkig zijn, dus als dat niet werkt kan er een kweekje gemaakt worden, zodat er gericht de juiste soort voorgeschreven kan worden. 

 

Hopelijk valt het mee! Het klinkt in ieder geval niet alsof ze het ook echt heel benauwd heeft, dat is wel fijn! Succes bij de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jamesje heeft vermoedelijk pasteurella, snot dus. Gelukkig klinken de longen schoon, de laatste dagen reutelde ze een beetje dus ik was al bang voor een longontsteking. Haar maatje begint nu ook te niesen, dus ze krijgen allebei een kuurtje novadox om te beginnen. Gelukkig geen problemen met het gebit! Toen de DA haar optilde zag ik helaas wel dat ze zere hakjes heeft, haar hakjes zijn vuurrood en die van haar maatje ook. Heb dermiel mee gekregen om te smeren en ze zitten hier op vloerbedekking, dus mijn hele kamer wordt een plakzooi 😉

Hoop dat de novadox aanslaat, ik lees dat pasteurella heel vervelend kan zijn en ook chronisch kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2019 at 06:49 zei Evee:

Het kan zijn dat er iets in de neus zit (een hooisprietje ofzo) en dat dat irritatie veroorzaakt. Het kan op gebitsklachten wijzen. Maar het kan ook een bacteriële infectie zijn, in dat geval krijg je antibiotica. Meestal krijg je eerst een 1e keus middel mee. Maar snot wil nog wel eens hardnekkig zijn, dus als dat niet werkt kan er een kweekje gemaakt worden, zodat er gericht de juiste soort voorgeschreven kan worden. 

 

Hopelijk valt het mee! Het klinkt in ieder geval niet alsof ze het ook echt heel benauwd heeft, dat is wel fijn! Succes bij de dierenarts!

Oja over dat kweekje. Ik vroeg of ze dat doen als het niet aanslaat. De DA geeft aan dat dat wel kan, maar dat je kweekje dan zo divers wordt dat het vaak niet onwijs veel zegt. Jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit laten kweken, maar ik heb wel gehoord dat het vaker gebeurt hoor. Ik snap wel wat je dierenarts bedoelt, je kweekt vaak wat mee maar misschien zijn daar technieken voor om zo schoon mogelijk een kweek af te nemen. 

Hopelijk slaat de AB aan! Willen ze het wel een beetje innemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het snurken suggereert dat er snotjes vast in het neusje zitten. De DA heeft mij hiervoor de neus laten spoelen met een zoutoplossing (van de baby afdeling). Je zou met jouw DA kunnen opleggen of dat een optie is. In mijn geval was het geen pasteurella dus ik weet natuurlijk niet of het kwaad kan om te spoelen dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja echt he. Ze heeft wel een soort sokken door de pluisharen op haar voeten, maar helaas niet op de hakjes. Het os nog niet open nee. Ik denk dat mijn vloerbedekking toch niet lekker voor ze is. Ik ondersteun met een kruidenmix en daar heb ik ook wel goede ervaringen mee. 

 

We hebben het inderdaad ook over spoelen van de neus gehad. Uiteindelijk niet gedaan, omdat er na het luisteren naar de ademhaling niks vast lijkt te zitten in de neus. Als dat reutelen aanhoudt ga ik het nog wel even vragen. Ze lijkt er zelf geen last van te hebben, madame is lekker aan het rennen en binkies aan het maken. 

Heb hier inmiddels een hele apotheek aan medicijnen liggen, echt bizar wat je allemaal hebt als je een half jaar wat kwakkelende nijnen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .