Ga naar inhoud

Konijn met hevig knorrende maag


BunTerrorists

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Als trouw bezoeker van BunnyBunch heb ik nu toch maar een profiel aangemaakt omdat ik een vraag heb over de gezondheid van één van mijn konijnen, Ior (iejoor). Sinds vrijdag heb ik een paar keer zijn maag hard horen knorren, zelfs vanaf een afstandje. Ik weet dat dit een symptoom van gas kan zijn dus ik heb hem afgelopen dagen goed in de gaten gehouden, maar hij eet en poept goed, is energiek en zijn buik voelt normaal aan. Hij lijkt dus nergens last van te hebben, maar dit gerommel vind ik toch heel vreemd... 

Ik heb de dierenarts afgelopen vrijdag gebeld en gevraagd of ik hem infacol mocht geven vanwege dit gerommel. Zij gaf aan dat dit geen probleem was, maar dat ze dit eigenlijk pas zou aanraden als er ook andere symptomen (opgeblazen buik) zijn. Vrijdag heb ik hem niks gegeven, en het gerommel ging vanzelf over. Gisteravond en vanochtend hoorde ik het weer en toen heb ik hem beide keren 0,5 ml infacol gegeven. De laatste keer is nu een kwartier minuten geleden, het gerommel is nog niet afgenomen. 

 

Mijn vraag is: horen jullie wel eens de maag van jullie konijn knorren/rommelen zonder dat er verdere problemen/symptomen zijn? Of kan het een voorbode zijn van iets ergers?

 

Nog wat extra achtergrond: Ior heeft sinds half januari last van een hele hardnekkige pasteurella. Hij zat eerst aan de novadox, maar toen kwam het terug. Inmiddels ben ik overgestapt op duplociline (sinds twee weken). Dat helpt heel goed (de snot is verdwenen, er is alleen nog af en toe een niesje te horen). Zijn eetlust naar bicks is iets minder geworden, maar hij eet nog wel gewoon groente, stukjes fruit en veel hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je niet ongerust maken, maar ik heb ook een nijn gehad waar bij ik haar buik hoorde rommelen en dacht er ook niet direct iets van tot ze wat later ook slechter ging eten. Ze had kleine haakjes waaraan ze geholpen zou worden. Ze is nooit meer wakker geworden uit de narcose 😢. Vermoedelijk was er dus meer aan de hand... Maar er is geen onderzoek gedaan dus er is geen duidelijk over of en wat er speelde.

Wellicht is het verstandig toch langs de DA te gaan, al was het maar om mogelijke problemen uit te sluiten. En hou hem zeker goed in de gaten op slechter eten en/of afwijkende ontlasting, hoe minimaal ook.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie Rifca! Hoe lang heeft jouw konijn last gehad van het gerommel?

 

Vandaag heb ik het gerommel nog niet gehoord. Tijdens het onderzoek naar snot heeft Ior een röntgenfoto gehad van zijn kaak, zijn tanden zien er goed uit en hij heeft geen haakjes. Hij heeft toen geen enkel probleem met de narcose gehad gelukkig. Ik bel morgen weer met mijn dierenartspraktijk, dan is de konijnkundige arts er ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei BunTerrorists:

Bedankt voor de reactie Rifca! Hoe lang heeft jouw konijn last gehad van het gerommel?

 

Vandaag heb ik het gerommel nog niet gehoord. Tijdens het onderzoek naar snot heeft Ior een röntgenfoto gehad van zijn kaak, zijn tanden zien er goed uit en hij heeft geen haakjes. Hij heeft toen geen enkel probleem met de narcose gehad gelukkig. Ik bel morgen weer met mijn dierenartspraktijk, dan is de konijnkundige arts er ook

De haakjes waren waarschijnlijk ook niet het probleem. Meer toeval dat die er ook waren, en ze waren best minimaal. 

 

Ik durf niet meer precies te zeggen hoelang het gerommel er geweest is maar zeker een aantal weken. En al die tijd heb ik verder helemaal niks aan haar gemerkt.

 

Fijn dat Ior in ieder geval een goed gebit heeft en de narcose goed doorgekomen is (heeft hij een narcose gehad voor de foto?). Hopelijk kan de DA je geruststellen voor wat betreft het gerommel. Laat je even weten hoe het gegeaan is?

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft een lichte gasnarcose gehad voor de foto's, anders lag hij niet stil 😉 Maar hij was toen weer gauw bij en heeft gelukkig nergens verder last van gehad! Die narcose was wel voordat het gerommel begon. Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met de antibiotica, maar ik wil geen diagnose stellen. Ik laat het horen als ik meer weet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje @Rifca wat sneu zeg! Dex heeft dit eigenlijk altijd al gehad, alleen wanneer hij drinkt nadat hij net flink heeft gegeten. Heb nooit iets gemerkt in zn eetlust of iets dergelijks dus vandaar dat ik me er nooit zorgen om heb gemaakt. Volgende maand moet hij weer voor prikjes, zal de dierenarts dan eens naar zijn buikje laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

Zoals beloofd nog de update! Het rommelen is wat minder erg en frequent geworden, maar nog steeds af en toe aanwezig. Vandaag ga ik waarschijnlijk stoppen met de antibiotica. Hopelijk helpt dat...

 

De dierenartsassistente gaf me telefonisch nog uitgebreide tips. Zij gaf aan dat de antibiotica inderdaad de darmen van slag kan brengen, maar dat er ook andere triggers zijn. Een belangrijke is teveel suiker, waardoor er een gistingsproces ontstaat in de darmen. De concrete tips die ze gaf:

- Bij gerommel minder brokjes geven en het konijn motiveren meer hooi te eten

- Niet teveel fruit, zeker niet uit de kas, maar van buiten uit het seizoen

- Groente niet te suikerrijk (dus geen wortels, et cetera)

- Qua brokjes: veel voer is ontworpen voor vleeskonijnen om snel te groeien. Dus gebruik een goed merk dat gericht is op huiskonijnen. Ik gebruik zelf Science Selective. 

 

Wie weet heeft er hier iemand anders nog wat aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
17 uur geleden zei Dwergdobby:

Mijn Dobby heeft regelmatig (in perioden)  een rommelend/ piepend geluid bij het drinken. De DA zij dat het geen kwaad kon, en dat het een teken is dat de darmpjes goed actief zijn.

Bij het drinken ben ik het gewend, dan hoor ik het echt klotsen soms haha. Maar ik hoor het dus ook als hij in rust is, en dat baarde me wat zorgen. 

 

Overigens heb ik nu dus zijn eten aangepast en het gerommel is veel minder geworden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .