Spring naar bijdragen
robinnetjee

Konijn alleen, tips nodig

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb denk ik een paar tips nodig.

Ik had in 2016 konijntjes gekocht uit het dierenasiel. Dit zijn zusjes. Ze waren toen 4 jaar.

Deze konijntjes zitten in een buitenhok met een ren er aan (op steen) waar ze dag en nacht in kunnen.

Nu is afgelopen dinsdag 1 van mijn konijntjes helaas overleden aan een longontsteking waar ze heel erg benauwd van werd. Haar leeftijd was 6 jaar en 11 maanden.

Maar nu zit dus het andere zusje alleen in het buitenhok. (ze zijn dezelfde leeftijd natuurlijk). Ze is er wel bij geweest bij de dierenarts dat haar zusje werd ingeslapen.

De vraag die ik eigenlijk heb is, hoe kan ik mijn overgebleven konijntje van bijna 7 jaar nog een fijn leventje geven zonder haar zusje? Want ze zijn natuurlijk vanaf de geboorte al bij elkaar geweest, ze is niet echt tam (ze komt wel naar me toe maar als ik haar aai gaat ze weg) en ze zit buiten. Ik heb al een beetje op internet rondgesnuffeld over tips maar ik kon niet echt een antwoord vinden.

Een nieuw konijn kopen is voor mij geen optie. Dus graag tips over hoe ik haar nog het beste kan verwennen/verzorgen/vermaken.

Alvast bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een heel duidelijk antwoord. De enige optie is echt een nieuw maatje! Een konijn alleen is niet gelukkig, hoeveel je er als baasje ook aan doet. Konijnen hebben een ander konijn nodig om gelukkig te zijn. De opvangen waar mijn konijnen vandaan komen eisen zelfs dat, als het maatje overlijdt, je binnen een bepaalde tijd (ik meen 3 maanden) voor een nieuw maatje zorgt. Dat ben je aan een konijntje verplicht. Zeker als ze al zo lang samen is geweest. Konijnen zijn vaak verrassend snel weer gelukkig met een nieuw, passend vriendje. Waar wij mensen vaak nog een poos treuren om het overleden konijntje, zijn onze konijnen vaak 2 of 3 weken later al weer heel gelukkig met een nieuw vriendje. Dat weet ik uit ervaring! Dus ga ik al vrij snel weer naar de opvang voor een nieuw vriendje als er bij mij eens een konijntje is overleden. Klinkt misschien gek, maar voor veel konijntjes is dit het fijnste. Ook al ben je er als baasje nog niet eens aan toe.

Haar na bijna 7 jaar samen, haar laatste jaren in eenzaamheid te laten slijten, zou voor mij geen optie zijn. Je kunt als mens ze nooit bieden wat ze aan een soortgenootje hebben!

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat bammyflurry het al prima verwoord heeft.

Wel nog een toevoeging: veel echte konijnenopvangen hebben in de voorwaarden staan dat als een konijn alleen overblijft, het terug moet naar het asiel, zodat zij het weer kunnen herplaatsen bij een maatje. Stel dat je met konijnen wil stoppen na jouw voedster, kun je dus wel uit een konijnenasiel een maatje adopteren, en stel dat jouw voedster dan overlijd, dan kun je hem terugbrengen naar het asiel, zodat ook hij dan weer kans heeft op een nieuw maatje. Het is vaak niet makkelijk om zo iets te beslissen, maar vanuit het konijn gezien wel de beste optie.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent ook verplicht om aan het asiel waar ze vandaan komen door te geven dat een van je konijnen is overleden.

Als je bezwaar is dat je dan weer 10 jaar aan konijnen vastzit, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een ram van ongeveer dezelfde leeftijd als je voedster.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga dan ook overwegen om mijn konijn een nieuw maatje te geven.

Dan heb ik nog een paar vragen hierover aangezien ik hier geen ervaring mee heb:

- Waarom moet er een ram bij en geen voedster als ze altijd een zus heeft gehad?

- Maakt het uit welke grootte het nieuwe maatje is? Mijn konijn nu is (denk ik) een middelmaat

- Kennen jullie goede/fijne centra waar ik een nieuw maatje kan zoeken, zonder mijn konijn daar te laten?

Nogmaals bedankt 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Omdat twee voedsters in de meeste gevallen niet goed gaan. Konijnen kennen geen familieverbanden zoals mensen. Je hebt dus geluk gehad dat jouw twee dames wel samen gingen, dat gaat zeker in de helft van de gevallen namelijk niet goed. Als ze klein zijn wel, maar als de karakters ontwikkelen in de puberteit, dan gaat het vaak mis omdat ze niet meer bij elkaar passen.  Een gecastreerde ram + voedster hebben een grotere slagingskans, de meeste asielen plaatsen ook alleen die combinatie uit.

2. Nee, dat maakt niet uit.

3.  In welke omgeving zoek je een asiel? Hier is de lijst met alle asiels: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste konijnenopvangen dien aan speeddaten. Je kiest in overleg een konijn uit, en die wordt bij de jouwe in een ren gezet. Als dat goed gaat, kun je ze mee naar huis nemen (samen in een mandje) , en kunnen ze bij jou thuis verder aan elkaar wennen. Je moet dan wel een neutraal plekje hebben, bijvoorbeeld een panelenren die je ergens neerzet waar jouw konijn nooit komt. Ik vind dat zelf best even spannend. Daarom biedt een aantal opvangen ook koppelvakanties aan, in dat geval blijft je konijn daar met het nieuwe maatje tot de situatie stabiel is. Daar kun je voor kiezen, maar het hoeft niet.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch ga ik proberen te vragen, stel er komt geen nieuw konijntje voor mijn konijn (ik zeg niet dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren maar stel dat) wat zouden dan jullie tips zijn om mijn konijn nog een fijn leventje te geven? Hier ben ik ook gewoon puur nieuwsgierig naar omdat ik hierover niks op internet kan vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn alleen en een fijne oude dag, dat gaat het hem gewoon niet worden.

Je kan alles kopen voor je konijn: speeltjes, pluche knuffels, graafbakken, knaagspullen, je kan kijken of er interesse is om samen intelligentiespellen of clickertraining te doen en je kan zorgen dat ze voldoende leefruimte heeft. Maar het grootste deel van de dag (en vooral ook de nacht, konijnen zijn schemerdieren die juist in de late avond en vroege ochtend actief zijn) blijft het een eenzaam konijn, en dat zie je ook in het (minder actievere) gedrag terug. Ze missen een maatje om tegen te liggen, de vachtverzorging die ze elkaar geven, de interacties die er onderling zijn.

Misschien als iemand een robotkonijntje zou ontwikkelen, net zo als je tegenwoordig robots hebt voor eenzame ouderen, die wel geprogrammeerd is met konijnengedrag en waar alle draadjes supergoed knaag-proof zijn weggewerkt, dat dat een oplossing zou zijn. Maar dat is er niet.

Spullen kunnen een maatje niet vervangen. Andere diersoorten ook niet. Mensen ook niet, hoeveel tijd je er ook in stopt. En heel eerlijk, mensenlevens veranderen, ik ken niet veel mensen die 365 dagen per jaar, 6+ uur per dag, tijd hebben om aan hun konijn te besteden en dat ook jarenlang vol houden. Daarom ook echt het advies om een konijn niet langer dan 3 maanden alleen te laten, en echt binnen die tijd een nieuw maatje te zoeken.

Ik denk dat de enige andere  (konijnvriendelijke) oplossing is om het konijntje dan af te staan en via een opvang te laten herplaatsen naar een ander huisje, waar ze wel een ander maatje krijgt.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sneu van het overlijden van je konijntje! Geef het even de tijd zodat je er goed over na kan denken wat je wil doen in deze situatie. Ze is net overleden. Ik heb helaas niet veel (andere) tips: ik heb zelf een paar maanden een ziek konijn alleen gehad nadat haar vriendje was overleden. Ik had haar binnen waardoor ze wel meer aandacht kreeg, maar ze was ook veel alleen. Voor mezelf voelde dat niet goed, maar omdat ze ziek was kon het natuurlijk even niet anders.

Wel kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat het wel heel leuk is om samen met je konijn een nieuw maatje uit te kiezen in de opvang. Bovendien kun je ze dan met een gerust hart alleen laten buiten, omdat je weet dat ze elkaar hebben.

Succes met je keuze!

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zocht via google eigenlijk ongeveer de zelfde informatie als ts en kwam zodoende uit op dit forum.Wij hebben een ouder konijn wat sinds enige tijd alleen zit omdat zijn maatje is gestorven.Wij willen ook geen konijnen meer erbij,en ooit willen we helemaal stoppen met konijnen.Ons overleden konijn is overleden aan de gevolgen van E.Cuniculi,de overgebleven ram heeft hier gelukkig nooit last van gehad.Hem alleen buiten laten zitten dat wilde we echt niet,en omdat de voedster al ruim een jaar aan het sukkelen was hielden we altijd er al rekening mee dat hij een keer alleen achter zou blijven.Wij hebben er voor gekozen om hem in huis te halen en daar heeft hij een grote 120cm kooi bij ons in huis en krijgt hij alle aandacht,ook is er altijd iemand thuis en loopt hij vrij in de rondte wanneer hij wil.Ik heb niet het idee dat hij een maatje mist,misschien wel omdat het in al die jaren nooit een hecht koppel is geweest.Maar ik als mens voel me soms wel eens schuldig omdat ik ook vind dat konijnen niet alleen horen,maar de opties die sommige hier opnoemen zijn voor mij echt een dikke nee.Ik ga mijn oude konijn niet afstaan,en ik wil ook geen "leenkonijn",ik zou dat vreselijk vinden om zo'n dier na enige tijd weer terug te geven als een bibliotheekboek.Ik ben na 1 dag al gehecht aan een dier en eens moet je stoppen met het houden van konijnen,dus maken we er maar het beste van en maken zijn leventje zo leuk als mogelijk is.Ik vraag me ook oprecht af of je een konijn van 7+ nog wel gelukkig zal maken met nieuwe veranderingen,we hebben ooit lang lang geleden een nieuw maatje gegeven aan een ouder konijn en 2 dagen later lag hij languit dood in het hok...Maar de voedster die toen overbleef was nog jong (en wij zelf ook...)dat zij wel weer een maatje kreeg.En nu na 28 jaar konijnen te hebben gehad hebben we er dus nog maar eentje,en dat is best stil soms.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met je eens dat niet alle verandering goed is voor een ouder konijn, ik zou niet snel een piepjong konijn er bij zetten. Ik heb het wel eens gedaan hoor, in het verleden omdat ik met 2 konijnen overbleef, en wilde weten of het kans had samen. Dat bleek wel prima te klikken. Maar als ik echt op zoek zou gaan voor een maatje voor een ouder konijn zou ik die combinatie niet snel kiezen. Senior konijntjes zijn prima aan andere senior konijntjes te koppelen. Die zitten wel ongeveer op hetzelfde activiteitsniveau. En ook op de oude dag bloeien ze volledig op met een maatje, weet ik uit eigen ervaring! Ik heb zelfs nog gekoppeld met konijnen die ouder waren dan 10 jaar. Wist je dat er een speciale facebookpagina is voor senior-konijnen bemiddeling? Deze pagina bedoel ik: https://www.facebook.com/bunnybinseniorkonijnen/

Ik merk dat veel mensen moeite hebben met het afstaan van dieren aan een asiel. Dat snap ik ook wel, het voelt als falen, opgeven. En dat is iets wat mensen moeilijk vinden om toe te geven.  En ik vind ook zeker niet dat we dieren als een wegwerpartikel moeten beschouwen, en er ondoordacht mee om moeten gaan. Maar afstaan aan een goed asiel is in mijn ogen niet slecht, ik vind het jammer dat asiels zo een slechte naam hebben. In Nederland zijn veel asiels goed georganiseerd, goed geregeld en echt wel op dierenwelzijn ingericht. Ik zeg niet dat altijd alles overal perfect gaat, maar het idee dat veel mensen bij asiels hebben is niet echt passend bij hoe het echt in Nederlandse asiels is. Ik denk dat de kijk op het afstaan (en adopteren!) bij asiels zou moeten veranderen, afstaan is niet slecht als dat een verbetering in de leefomstandigheden van het dier als gevolg heeft.
Als jij een dier echt niet (meer) kan bieden wat het nodig heeft qua basisbehoeftes (en bij konijnen is een maatje echt een basisbehoefte), maar het ondanks dat toch wil houden, dan vind ik dat eigenlijk een hele egoistische keuze die oneerlijk is tegenover het konijn. Je hebt dan twee keuzes: of zelf de aanpassingen maken om te zorgen dat het konijn bij jou een maatje krijgt. Of het diertje afstaan met uitzicht op een betere toekomst. Het is niet dat je ze in een weiland dumpt en aan hun lot overlaat. Je staat ze af bij een konijnenopvang met strenge plaatsingsvoorwaarden, goede gezondheidcontroles, koppelbegeleiding etc. Soms is het zelfs mogelijk om senior konijntjes vanuit jouw huis naar het nieuwe huis te herplaatsen, zodat een verblijf in een asiel zelfs kan worden overgeslagen, maar er toch met tussenkomst (en voorwaarden) van het asiel herplaatst kan worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .