Ga naar inhoud

Castratie vraag


Robinster

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!  

Daar ben ik weer met nog een vraagje,

Mijn rammetje Pablo is inmiddels 10 weken. Bijna tijd om gecastreerd te worden. Althans,  dat lees ik veel op Internet. Alleen mijn dierenarts wilt pas castreren als hij 5 maanden is.. maar volgens vele forums, kan dat veel eerder. Ik zoek dus een arts die dat wel op vroege leeftijd wilt en kan doen, in omgeving Noord Holland/Haarlem/amsterdam/ijmuiden. 

 

Hebben er mensen tips? 

Ik wil hem zo snel mogelijk laten helpen zodat ie gauw weer bij zijn vriendinnetje kan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad eerder, vanaf 12 weken. Sommige dierenartsen wachten tot 16 weken, omdat dan zeker de balletjes ingedaald zijn (en ingedaalde balletjes maakt de castratie wel makkelijker).

 

Voor voedsters is de 5 maanden wel aan te raden, maar voor rammen kan het dus inderdaad eerder. Eventjes rondneuzen op de dierenartsenlijst zou ik zeggen, staan er vast ook in jouw buurt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei dexenbobbi:

Het kan eerder, maar zoals gezegd is het vaak wel afhankelijk van het feit of de ballen ingedaald zijn. Mijn dierenarts (konijnkundig) nam dat als enige vereiste om de operatie uit te voeren. Succes!

 

Top!  Ben blij dat ik niet tot 5 maanden moet wachten (of wel als hij een latertje is hahaha) vind het anders zo sneu voor die 2..

Is het trouwens beter om mijn koppeltje helemaal uit elkaar te halen (in de zin van echt aparte kamers) of kan ik ze wel samen laten met een afscheiding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf de voorkeur aan helemaal uit elkaar. Soms bouwen ze frustratie op als ze elkaar wel zien - maar niet bij elkaar kunnen. En castratie veranderd toch even de geur, de partner merkt ook op dat een konijn geopereerd is, het diertje is tijdelijk een stuk zwakker wat partners ook weer merken. Dat kan de rangorde die er voor de castratie was verstoren, en dat is niet handig, want ze kunnen niet bij elkaar om die te bepalen, en als ze dat wel kunnen heb je ook kans dat het tot vechten komt op zo een moment. Daarom ben ik voorstander van uit elkaar tot het konijn na operatie weer helemaal hersteld en zichzelf is. Dan haal je ze op een goed moment uit elkaar, gun je de ram even rustig een goed herstel, en daarna een koppeling op neutraal terrein doen, die dan meestal vrij makkelijk verloopt omdat ze elkaar nog wel een beetje kennen van voordien. 

 

Vergeet ook niet dat een ram vruchtbaar is vanaf 12 weken, en pas na 14 dagen na castratie niet meer. Ze moeten dus toch echt wel even een tijdje uit elkaar. Daarom ook pas in de derde week na de castratie koppelen, dan komt er geen nestje!

 

Alleen als de voedster waar hij bij komt ook gecastreerd is, dan zou je ze wel na herstel terug kunnen koppelen, omdat ze zonder baarmoeder en eierstokken toch niet zwanger kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt alle goede info hier al boven staan. Ik heb recentelijk 3 heren laten castreren, en 4 dames trouwens ook. Mijn da adviseerde ook pas te komen zodra de balletjes zichtbaar waren. Ik heb ze vanaf 10 weken al gescheiden, voor de zekerheid.... en in de derde week na castratie weer bij elkaar. En toen gauw de laatste vruchtbare dames laten helpen, dat heb ik met 6 maanden laten doen. Heeft te doen met voldoende buikvet rondom de organen, ook rondom de baarmoeder, die dan makkelijker uit de buik te halen en verwijderen is. Maar dat is niet mijn expertise, uiteraard. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Je hoort namelijk veel verschillende verhalen over, afgescheiden uit elkaar halen of volledig. En dit helderd mij de boel zeker op! Ik kan me zeker voorstellen dat ze gefrustreerd raken als ze niet bij elkaar mogen. Bedankt voor de tips! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .