Ga naar inhoud

Darmproblemen tijdens rui voorkomen


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Helaas hebben allebei mijn konijntjes niet de meest fantastische darmpjes en zodra de rui begint kan ik de klok erop gelijk zetten dat minstens 1 van de 2 verstopte darmpjes krijgt. Wanneer ze beginnen te verharen minder ik al met biks en geef ik meer hooi, gedroogde kruiden en verse groentes. Ook de kartonnen doos waar ze graag aan knagen/eten/graven krijgen ze dan niet. Ik "help" ze ook door ze iedere dag met een licht vochtige hand te aaien en alle losse haren mee te pakken, maar toch heb ik nooit kunnen voorkomen dat ze aan de darm stimulerende middelen moeten.

 

Nu heb ik vorig jaar iets gelezen over een middeltje wat je ze preventief kan geven wat de haren beter zou verteren (volgens mij), maar ik kan het niet meer terug vinden. Heeft iemand een idee wat ik bedoel? Of andere tips waarmee ik ze een beetje kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij prozyme bedoelt. Het is alleen niet zo makkelijk meer te krijgen, ik betwijfel of het nog wel officieel op de nederlandse markt is. Het zou ook kunnen dat ze strenger zijn gaan letten op distributie, volgens mij is het hier officieel een middel dat eigenlijk alleen via dierenartsen voorgeschreven mocht worden. Ik weet het niet precies, ik kan er in ieder geval niet meer aankomen. 

 

Lijnzaadbrokjes zouden ook wat kunnen helpen tijdens de verhaarperiode, die zijn wel makkelijker te krijgen. De werking daarvan is niet wetenschappelijk bewezen, maar het bevordert de spijsvertering wat en konijntjes vinden het lekker. Als je bijv. 1 of 2 brokjes per dag geeft in de verhaarperiodes zou dat net wat kunnen helpen. Niet te veel geven, dan bevorder je de spijsvertering weer te veel en krijgen ze er juist diarree van. 

 

Vers ananassap is een tip die je vroeger veel hoorde, maar dat wordt tegenwooridg afgeraden. Het kan door de suikers en gisten juist gasaanvallen veroorzaken, en bij echt een blokkade kan het voor een maagzweer zorgen. Dat zou ik dus niet kiezen voor konijntjes die toch al niet de meest geweldige spijsvertering hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat ik nog kan adviseren is om de groente onder de kraan te houden en op een bord aan te bieden. Dan zijn ze wat natter en vocht is belangrijk tijdens de rui. Ik ben nu inmiddels ook overgestapt op een bakje water i.p.v. een waterfles. Niet omdat sommige aangeven dat ze dan beter drinken (maar dat kan wel goed zijn natuurlijk), maar meer omdat Chip zoveel lawaai maakte tijdens het drinken ;-). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagelijkse buikmassage kan ook helpen om de boel op gang te houden, maar dat moet een konijn wel toelaten. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat mensen van die (nek)massageapparaatjes gebruiken, die ze dan losjes tegen de buik houden/drukken. Zelf geen ervaring met zo'n apparaat, maar gewone massage werkt hier wel goed.

 

Prozyme heb ik ook over gelezen, maar uiteindelijk de keuze gemaakt om daar niets me te doen. Geen idee meer, waarom dat was 🤨

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ze allebei verstopte darmpjes hadden heb ik die buikmassages inderdaad gedaan en lieten ze het ook toe. Nu ik ze preventief wil "behandelen" vermoed ik dat meneer en mevrouw er zeer weinig voor voelen dat ik hun buikjes aanraak.

 

Ze zitten nu op 10 gram biks per konijn per dag, ruim hun eigen formaat in hooi, een handje gedroogde kruiden en een flinke bak verse groenten. Daarnaast krijgen ze als snoepje een paar lijnzaadbrokjes en aai ik zoveel mogelijk losse haren uit de vacht van Dex.

 

So far so good!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .