Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Goedemorgen, 

Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden, maar het is een lang verhaal...

Ik heb al jaren cavia's, sinds september vorig jaar heb ik hier twee konijntjes bij, geboren in juni en juli. 

Speciaal gekozen voor 2 rammetjes, omdat ik absoluut geen nestje wilde. 

Cavia's en konijnen gaat erg goed, ze hebben 2 hokken en een grote ren, maar ze zitten vaak bij elkaar.

Ongeveer 2 weken geleden heb ik de hokken met ren verplaatst, om ze meer gras te geven.

Sinds die tijd gedroegen de cavia's zich vreemd (2 vrouwtjes). Ze wilden het grote hok niet uit en piepten heel hard als ik aankwam, ik kijk een paar keer per dag bij ze. 

Afgelopen zaterdag was ik het een beetje zat, en haalde het binnenhok uit het hok om ze toch naar buiten te tillen, en schrok me een ongeluk.

Ja hoor, 5 jonge konijntjes! Patatje blijkt een dame.

Maar nu. Konijntjes zijn nu denk ik al een dag of 12, oogjes zijn open en ze maken het goed. Mayo wordt morgen gecastreerd en zit inmiddels apart, maar ze zijn dus al die tijd samen geweest, omdat ik niet wist wat er aan de hand was.

De cavia's zijn de hele dag bij de ukkies, Patatje vindt alles best en is er ook veel. Buikjes van de kleintjes zijn bol.

Wat moet ik nu doen? Cavia's er maar bij laten en soort van triomoederschap houden? De kleintjes hebben geen nest, ze zitten op een kluitje bij elkaar en de cavia's houden ze ook warm. Ik ben bang de boel te verstoren als ik nu ga ingrijpen...

Hebben jullie raad? Ik wilde absoluut geen nestje, en ik ben bang dat dit over 4 weken weer gebeurd. Patatje nu castreren/aborteren is geen optie heb ik begrepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Castratie tijdens de zoogperiode is inderdaad geen optie.

Goed dat je de ram weggehaald hebt zodra je het ontdekt hebt, en hem laat castreren.

Is het een veilig verblijf voor jonge konijntjes, waar ze in zitten? Kunnen ze niet vallen, niet er uit? Voldoende ruimte? Als dat het geval is, zou ik moeder met jongen in het verblijf laten.

De cavia's zou ik apart zetten, maar ik ben toch al totaal geen voorstander van konijnen en cavia's in één verblijf, dus dat zou ik zelfs aanraden als er geen nestje was.

Zorg er in ieder geval voor dat de moeder niets te kort komt. Voldoende vers drinkwater, voldoende vers groenvoer (mits ze het gewend is), eventueel een kwalitatief goede junior brok geven voor extra eiwitten, nu er waarschijnlijk ook een 2e nest komt.

Je weet dat er al een nestje kan komen 4 weken na het eerste, dus als de jongen nu al een dag of 12 zijn, dan kan het 2e nest al over ruim 2 weken komen. Wees daar dus wel alert op! Want als er een 2e nest is, moeten de jongen uit het eerste nest weg bij moeder. Je moet dan ook plek hebben om de jongen uit nest 1 apart te zetten, maar wel samen te laten, zodat ze wel samen opgroeien, maar zonder dat de moeder er bij zit. Met 4 weken eten de jongen gelukkig al wel zelfstandig mee van hooi en brokjes, en als je ze het aanleert ook groenvoer, ze kunnen dan gelukkig wel overleven zonder melk. De moeder heeft alle kracht dan nodig voor nestje 2.

Sterkte er mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een opmerking: als het wel 2 rammen waren geweest, hadden ze waarschijnlijk al gevochten. 2 rammen zijn geen goede combinatie, tenzij echt op karakter gekozen en gecastreerd. Ongecastreerd gaan ze altijd fel vechten als ze in de puberteit komen.

En ongecastreerde rammen bij cavia's - die rijden ook op de cavia's en verkrachten ze. Dus ook dat is geen goede keuze.  Konijnen trappen tijdens spring / ren momenten cavia's dood. En er zijn voedingsverschillen, die best behoorlijk groot zijn. Mijn tip is dus echt om te zorgen voor een apart caviaverblijf en een apart konijnenverblijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Evee,

Dank voor je snelle reactie. Meningen over konijnen samen met cavia's zijn verdeeld, ik respecteer je mening, en ik heb dit goed overwogen. Eerste dagen heb ik ze heel goed in de gaten gehouden, heb zelfs in een tentje in de tuin geslapen om extra dicht bij ze te zijn 😊 

Ze hebben ruim 30 vierkante meter ruimte, en ik heb ze altijd heel erg goed in de gaten, kan ze vanaf mijn openslaande deuren de hele dag zien en ik werk maar kort buiten de deur. Konijntjes zitten nu veilig, maar met ongeveer 3 weken wil ik ze verplaatsen omdat dan het schot wat ik heb gemaakt, waarschijnlijk te laag is. Ze zitten op eerste verdieping nu, in het nachtgedeelte. 

Maar met een beetje pech heb ik dan al weer een nieuw nestje 😱

Ze hebben nooit enige neiging gehad om op de cavia's te rijden. 

Mijn ervaring is dat rammen niet altijd hoeven te vechten in puberteit, en ik dacht dat ik 2 watjes had ;-). Gelukkig dat dit niet eerder gebeurd is, dan was het helemaal drama, met een jong moederkonijntje....

Wat goed dat je zei dat ik dus al over ruim twee weken een nestje kan verwachten.

Ik heb de afgelopen nachten bijna alle 85 pagina's over onverwachte nestjes op dit forum nagelezen, en ik ben er veel wijzer door geworden. Stom genoeg geen rekening gehouden met die 2 weken, dus superbedankt!

Mayo gaat komende dagen naar binnen na castratie, het is in mijn slaapkamer 13-14 graden, dus dat moet lukken. Daarna z.s.m. weer naar buiten, als alles goed gaat. Uiteraard afgescheiden, ook al is dat misschien zinloos omdat hij al gedekt kan hebben. 

Nogmaals dank voor je reactie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het grote oppervlakte wel verschil maakt in dit geval, wat betreft konijnen en cavia's samen: genoeg plek om elkaar te ontlopen. Maar ik snap zelf niet dat als je zoveel ruimte hebt, je het niet juist apart doet, daar heb je dan toch ook alle plek voor? Zeker de voedingsverschillen zijn lastig, konijnen krijgen op termijn gezondheidsklachten van het hoge vitamine C gehalte in caviavoer (blaasgruis en blaasstenen). Maar cavia's krijgen juist problemen van vitamine C te kort bij konijnenvoer. Maar goed, dat is in dit geval wat offtopic, een hele andere discussie weer.  

Ik hoop voor je dat er geen 2e nest komt, en het verder allemaal goed afloopt. 

Ik geef dit topic dan straks (om je nog even kans te geven te reageren) een slotje, omdat je vragen volgens mij beantwoord zijn nu, als ik het goed heb? Mochten er nieuwe vragen zijn, open gerust een nieuw topic. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het in grote lijnen met evee eens, behalve dat ik geen juniorvoer zou geven. Veel eiwitten kan ook juist darmproblemen veroorzaken en ik zou in deze periode niet riskeren dat moeder last van de darmen krijgt. Daarbij is dat hele eiwitrijke voer ook niet goed voor kleine konijntjes die mogelijk al met 4.5 week bij moeder weggehaald moeten worden. Ik zou dus gewoon een kwalitatief goede normale brok geven. 

Hou je ram echt 2 weken bij de rest weg! Hij zal waarschijnlijk al weer gedekt hebben, maar dat hoeft niet en het zou wel heel zuur zijn als ze niet drachtig was, maar wel alsnog wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .