Ga naar inhoud

Nala is aggresief :(


MyrtheLT

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

We hebben een probleem. Vorig jaar april hebben we een ontzettend lief mannetje gekocht bij het Edudelta college (een agrarische school). Twee maanden later kwam daar een voedstertje bij genaamd Nala, van dezelfde school. Echter is er een probleem. Nala is vanaf het begin hartstikke aggresief. Ze valt ons constant aan, gromt en bijt door. We hebben Simba en Nala met succes gekoppeld en het waren daarna dikke vriendjes. Ze zaten wel constant boven op elkaar maar lagen ook lief naast elkaar te slapen. Simba was al gecastreerd en we hebben Nala ook laten castreren in de hoop dat dit minder zou worden en haar gedrag zou veranderen. Helaas gebeurde dit niet. Nala is nog altijd agressief. Simba is 26 januari dit jaar helaas erg ziek geworden waardoor we hem tot 3 dagen geleden binnen moesten houden. Nala zat in de tussentijd gewoon buiten. We wilde ze weer koppelen maar dit ging helaas niet. In de meeste gevallen wordt Nala ook naar hem agressief en begint ze te vechten. We hebben ze nu in twee aparte hokken met een buitenplaats aan elkaar grenzend. We wisselen ze daarnaast elke dag van hok. Nala blijft ons alleen aanvallen en laatste heeft ze ons allebei goed gebeten. We hebben zoveel geprobeerd. Hebben jullie nog tips? We zitten er ook aan te denken om haar naar een konijnenopvang te brengen waar ze definitief kan blijven. Daar heeft ze hopelijk een hele grote buitenruimte waar ze lekker met vriendjes kan spelen. Misschien is dit het beste voor haar. We houden ontzettend veel van haar, maar weten het niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen opvangen waar konijnen altijd blijven om gedragsproblemen, alleen om medische problemen. 

In Zeeland zijn er sowieso maar weinig opvangen (dierenasiel goes en dierenasiel zierikzee vangen enkele konijnen op, maar er is geen echt konijnenasiel). 

 

Meestal is er toch wel iets aan te doen, aan gedragsproblemen. Maar dat is niet even simpel 1,2,3 te doen. Het is eerst uitzoeken wat het gedrag veroorzaakt (medische problemen? Blindheid, doofheid, pijn? Angst? Onzekerheid?), en dan een oplossing bedenken (die dan ook nog eens moet werken).

 

Het koppel klinkt ook niet echt als een match, best kans dat dat haar gewoon zo ongelukkig maakt. Agressie is voor konijnen een laatste redmiddel, als er geen andere opties meer zijn, ze geen andere uitkomsten zien, is dat de enige overgebleven optie. Als ze het echt niet met de ram kon vinden maar het haar niet lukte om hem te verjagen, kan dat tot agressie lijden naar hem, maar ook naar de rest van de omgeving. Karakter is het meest belangrijke als het gaat om konijnen koppelen, en het lijkt er op dat deze twee geen klik hebben met elkaar.

 

Het wisselen wat je nu doet zal met de agressie zeker niet mee gaan werken, dat maakt het meestal alleen maar erger. 

 

Balen dat je nu met twee ongelukkige eenzame konijnen zit!

 

Ik denk dat je 2 opties hebt: 
1. Twee aparte koppels gaan houden
De dame lekker in een ruim buitenverblijf houden, en haar in een konijnenopvang laten speed-daten om op zoek te gaan naar een ram waar ze wel een klik mee heeft. Dan zou ik ridderkerk of bavel (knijn&ko) aanraden, is even een uurtje rijden, maar die hebben wel de kennis en keuze in konijnen. Ga in dit geval niet naar de dierenasiels in zeeland, die schieten te kort qua kennis en aantal konijnen om uit te kiezen, in een situatie als dit.
De ram kun je in het asiel ook een eigen voedster uit laten zoeken waar hij een klik mee heeft. Je moet wel de ruimte hebben voor twee aparte konijnenverblijven, van elk minimaal 2 vierkante meter leefruimte. Zodat je dus 2 koppels apart kan huisvesten. 

 

2. Eén konijn afstaan, één konijn adopteren
De dame afstaan bij een asiel, en de ram laten speed-daten voor een nieuwe partner waar het wel mee klikt. Lastig, maar zo geef je beide konijnen wel de kans op een gelukkige toekomst. Vanuit het konijn zelf gezien dus een diervriendelijkere keuze dan ze allebei alleen te laten leven. 

 

Extra leesvoer:

Konijnenopvang en asiellijst

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Koppelen van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt Evee voor je bericht. 

We vinden het zo moeilijk wat we moeten doen. We zouden haar erg gaan missen maar willen wel het beste voor onze konijnen. 

 

Denk je dat er nog hoop is dat het goed komt tussen onze bunnies? Ze waren in het begin, leek, vriendjes. Maar ze zaten heel vaak op elkaar en daagde elkaar steeds uit. 

Toen ze kwam was ze al agressief. Ze stond al bekend om 'het krengetje' We hebben echt onze best gedaan, maar er is volgens mij gewoon geen klik tussen ons. Een konijn hoor je niet alleen te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Myrthe, ik heb hetzelfde gehad. Mijn voedster (de agressieve en dominante) werd ziek en moest naar binnen. Een dag daarna weer teruggezet en werd ze agressief naar hem en naar ons. Ze verdedigde bepaalde plekjes in de ren.

 

Van alles tevergeefs geprobeerd zoals Clickertraining. Ik heb ze toen op koppelvakantie gestuurd voor drie dagen en daarna waren ze de beste vrienden. Zij bleef wel agressief als het om voedsel ging, maar verder niet meer.

 

Nu zijn we verhuisd en wonen ze permanent op 7m2. Ze kan graven en lekker rennen. Haar frustratie naar hem en naar ons is totaal verdwenen. Ze doen alles samen en slapen ook altijd samen. Als ik jouw verhaal lees, heb ik het idee ook frustratie bij haar te merken. Wellicht door te weinig ruimte. 

 

mijn advies aan jou:

-Kan je ze opnieuw koppelen op neutraal terrein en daar een paar dagen laten zitten tot de rangorde bepaald is?

-De konijnen een grotere permanente ruimte geven, zodat ze elkaar niet altijd zien en biedt speelgoed aan(knaaghout, wc-rol, kartonnen doos etc).

-als ze weer leuk gekoppeld zijn, nooit meer uit elkaar halen (tenzij het echt niet anders kan). 

 

hopelijk heb je hier iets aan en anders ben ik bang dat je Evee haar advies moet volgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .