Spring naar bijdragen
Robinster

Mijn Vlaamse reus heeft hangend oor

Recommended Posts

Hoi allemaal! Ik heb 2 dagen geleden een jonge Vlaamse reus opgehaald bij een fokker. Ze is raszuiver en de ouders zagen er super mooi en gezond uit! 

Alleen sinds gisteren is haar rechter oor een beetje gaan hangen het lijkt alsof ze hem ineens niet meer goed kan gebruiken. Ik heb aan het oortje gevoeld en ze laat alles toe, ze eet en drinkt ook goed dus verder geen symptomen van ziekte. 

De eerste foto is de eerste dag dat ze hier was, hier zie je dat de oren mooi omhoog staan en de andere foto's is Hoe het nu is..

Komt dit weer goed? Ik maak me een beetje zorgen

20190310_232642.png

20190310_232731.png

20190310_233024.png

20190310_233120.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide ouders zijn ras zuiver en de fokker is aangemeld bij een vereniging. Hij doet zelf ook mee met plaatselijke tentoonstellingen. Ik heb 35 euro betaald voor de Vlaam. Niet dat het bedrag verteld over het ras en de betrouwbaarheid, maar toch.

Kan het misschien niet zo zijn dat omdat ze nog jong is het kraakbeen een beetje moet aansterken? T is wel vreemd dat ze de 1e dag bij thuiskomst ze wel prachtig recht opstaande oren had. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan een foutje zijn, een reden waarom deze als hobbydier verkocht is. Ik bedoel, een hangend oor is een rasfoutje bij een vlaam, maar hangoren bij konijnen zijn alleen maar ontstaan omdat konijnen met hangende oren er uit geselecteerd zijn voor de fok. Sommige konijnen "horen" staande oren te hebben, maar hebben "vliegtuigoren" of één of twee hangende oren. Het moet ergens beginnen. 

Of het kan zijn dat er toch ergens een franse hangoor in de lijnen zit. 

Bij oorontstekingen en dat soort aandoeningen kunnen er ook voor zorgen dat het oor is gaan hangen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

Het kan een foutje zijn, een reden waarom deze als hobbydier verkocht is. Ik bedoel, een hangend oor is een rasfoutje bij een vlaam, maar hangoren bij konijnen zijn alleen maar ontstaan omdat konijnen met hangende oren er uit geselecteerd zijn voor de fok. Sommige konijnen "horen" staande oren te hebben, maar hebben "vliegtuigoren" of één of twee hangende oren. Het moet ergens beginnen. 

Of het kan zijn dat er toch ergens een franse hangoor in de lijnen zit. 

Bij oorontstekingen en dat soort aandoeningen kunnen er ook voor zorgen dat het oor is gaan hangen. 

Bedankt! Ik heb de fokker gesproken en hij zegt dat het Door de warmte komt, zou niet weten waarom hahaha 

Ik kijk het vandaag nog even aan, als ze begint te krabben en doen, ga ik even langs de dierenarts, en anders hen ik een prachtige vlaam met een lief oortje! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, van warmte gaan oren niet hangen. Dat is echt een heel vreemd antwoord. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even goed opletten dat ze niet ziek gedrag vertoont (minder eten, sloom, pijn/knarsetanden) anders even langs de dierenarts. Hopelijk is het geen oorontsteking! Ze is wel heel schattig om te zien 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Renske34:

Even goed opletten dat ze niet ziek gedrag vertoont (minder eten, sloom, pijn/knarsetanden) anders even langs de dierenarts. Hopelijk is het geen oorontsteking! Ze is wel heel schattig om te zien 🙂 

Ja ze is echt prachtig! 

Ze toont gelukkig geen ziekte symptomen. Ze eet harstikke goed en drinkt en huppelt vrolijk rond. Ik mag ook aan haar oren zitten en als ik er in kijk zie ik geen oorsmeer of korstjes. Ik ga het vandaag aankijken, als het morgen nogsteeds hangt, ga ik toch maar even voor de zekerheid haar oren onderzoeken. Beter het zekere dan het onzekere! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Update!

Ik het meerde vlaam fokkers gemaild en contact opgenomen met de fokker waar ik haar vandaan heb, en bijna allemaal zeggen dat het Door de warmte komt. Mijn huis is op dit moment 16,5 graad (lekker dik aankleden onder een dekentje op de bank haha) maar haar oor blijft slap.. 

Ik hoop dat het bijtrekt verloop van tijd..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zouden we dan niet allemaal hangoorkonijnen hebben in de zomer? 

Echt nog nooit van gehoord, dat oren zakken van warmte. Ik geloof er niets van. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Evee:

Zouden we dan niet allemaal hangoorkonijnen hebben in de zomer? 

Echt nog nooit van gehoord, dat oren zakken van warmte. Ik geloof er niets van. 

Ja ze zeggen dus dat het bij jonge grote konijnen wel zou kunnen.  Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar als meerdere fokkers het zeggen dan denken ik bij mezelf dat het dan wel moet kloppen ofzo.. 

Ik vind het ook wel vreemd hoor 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb meerdere vlaamse reuzen gehad, en heb er nu ook nog als "oppaskonijnen". Maar bij geen van die dieren ging/gaat door warmte een oor hangen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor vanavond heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Ik wil toch even voor de zekerheid haar oren na laten kijken want stel het is wel oormijt, wil ik niet dat ze daar lang mee rond gaat lopen. Dan maak ik liever extra (misschien) onnodige kosten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Marjoleink:

Als je daardoor gerustgesteld bent, zijn het nooit onnodige kosten. Ik zou ook gaan hoor, ik geloof niet zo in het verhaal over de warmte.

Dat is zeker waar! 

Ik houd jullie op de hoogte!

Ik merk nou sinds vandaag ook dat ze toch iets meer aan haar oor krabt dus ik ben zeker blij dat ik langs ga vanavond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben net langs geweest, er is gelukkig niets raars te zien. De dierenarts vind het ook erg raar dat er een oor is gaan hangen.. 

maar, het belangrijkste is dat zij gezond is! En ik natuurlijk gerustgesteld!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Rifca:

Wat fijn dat ze gezond is!

Eigenlijk vind ik dat ene hangende oor juist leuk eigenwijs staan. 

Ja dat is het ook! T ziet er heel lief uit!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het maakt haar ook wel uniek, herkenbaar, een eigen persoonlijkheid. 

Ik heb ooit een kruising vlaam x franse hangoor gehad met "vliegtuigoren". Soms stonden ze, soms hingen ze, maar meestal flapperden ze als een soort helikopter in de rondte 😉 Geweldig dier om naar te kijken, maakt je vrolijk. Helaas had ze longproblemen en is ze inmiddels overleden. 

Dit was ze, Moya:

moya.jpg

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

En het maakt haar ook wel uniek, herkenbaar, een eigen persoonlijkheid. 

Ik heb ooit een kruising vlaam x franse hangoor gehad met "vliegtuigoren". Soms stonden ze, soms hingen ze, maar meestal flapperden ze als een soort helikopter in de rondte 😉 Geweldig dier om naar te kijken, maakt je vrolijk. Helaas had ze longproblemen en is ze inmiddels overleden. 

Dit was ze, Moya:

moya.jpg

Hahahaha ahhhh wat een schatje😍😍 wat jammer dat ze er niet meer is 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .