Ga naar inhoud

Trainen


Babs&Bien

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik heb sinds kort 2 konijntjes, ze zijn twee zusjes. Ze zijn nog best jong en juist daarom lijkt dit mij de beste tijd om ze alvast dingen te leren. Eentje kan al een beetje de high five de ander heeft hier echter geen behoefte aan, waar ik ook voor open sta. Zij is ook een stuk banger dan haar zus en blijft het liefst in haar hok. Hebben jullie misschien nog tips en ideetjes om ze aan me te laten wennen en dingen te leren? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee dames (ook als het zusjes zijn) kunnen zodra de hormonen op gaan spelen heel erg gaan vechten, het is ook de minst geadviseerde samenstelling van een konijnenkoppel vanwege de lage slagingskans. Als het eerder heeft gewerkt heb je geluk gehad dat de karakters van deze dames goed bij elkaar paste, maar het is absoluut geen garantie voor succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee voedsters gaan inderdaad niet altijd samen. Soms wel, je moet echt geluk hebben dat de karakters bij elkaar matchen. En als je zomaar twee dames/zusjes samen houd, zijn die niet op karakter uitgezocht, en is de kans dus best groot dat het mis gaat (ik gok in zo'n 50% van de gevallen). Konijnen kennen hele andere familieverbanden dan mensen, logisch ook, want op die manier wordt inteelt voorkomen. Familieleden blijven dus in de natuur vaak juist niet bij elkaar, verstoten elkaar als ze volwassen worden.

 

Vandaar dat wij eigenlijk aanraden om konijnen zelf hun partner te laten kiezen, via speed-dates in een konijnenopvang. Dan kan er gekeken worden met welk konijn er een klik is, en daarmee kan dan verder gekoppeld worden. 

 

Er zijn wel een paar dingen die je kan doen die vaak wel helpen om de kansen wat te vergroten om twee voedsters samen te houden. Zo kan castratie (sterilisatie) helpen, dat neemt het hormonale, humeurige gedrag voor een deel weg. En ook een zeer grote leefruimte, voor 2 willekeurig gekozen dames zou ik toch echt wel minimaal de 4 vierkante meter permanente leefruimte kiezen. Dan is de kans ook weer iets groter dat het wel goed blijft gaan. Maar geen garanties: als de karakters in de puberteit ontwikkelen, is er nog steeds een grote kans dat het mis loopt. Het is dus wel aan te raden daar allert op te zijn. Kijk goed naar gedrag, let ook goed op plukken haar en eventuele verwondingen. En zorg voor een plan B: wat doe je als ze niet meer samen kunnen. Denk daar serieus alvast over na, zodat het straks niet als verrassing komt. 

 

Heb je plek voor 2 aparte koppels, dat je de dames elk een eigen gecastreerd rammetje kan laten kiezen in een opvang? Of zou je in dat geval één van de dames moeten afstaan bij een opvang, en voor de overgebleven dame via speed-dates in de opvang een gecastreerd rammetje zoeken en adopteren waar wel een klik mee is. 

 

Nog een extra tip: zorg dat je er echt super super zeker van bent dat het echt 2 dames zijn. Je wil niet met een inteeltnestje komen te zitten. Laat dat dus echt goed controleren door een konijnkundige dierenarts!

 

 

Wat betreft je training vraag:

 

Hier staat uitleg over opvoeden en tam maken

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

Hier staat uitleg over clickertraining

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-speelgoed/post/clickertraining-met-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .