Ga naar inhoud

Rare keutels


Bente1994

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sorry dat ik alweer een bericht plaats maar ik maak mij zorgen om Pien. Ik ben dus op dit moment mijn konijnen aan het koppelen en ze zijn nu aan het daten. Pien komt uit de opvang en ze is dus nieuw hier alleen legt ze hele rare keutels. Ik geef ze 2x per dag een handjevol brokken. Ze hebben de hele dag hooi tot hen beschikking. De keutel ziet er zo uit:82C82C16-0AFB-47B8-B9DC-5F0593882104.thumb.jpeg.7444870481223609c469f80e63069041.jpeg

 

Moet ik mij zorgen maken of komt dit doordat zij moet wennen aan de nieuwe omgeving? Graag hoor ik jullie reacties.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn blindedarmkeutels en die hoor je over het algemeen niet te vinden, ze eten deze rechtstreeks uit de anus op en halen er belangrijke voedingsstoffen uit. Ik heb zelf niet de ervaring dat ik met koppelen ineens meer blindedarmkeutels tegen kwam dus ik zou proberen te minderen met de brokken en meer hooi te geven. De brokken zijn niet zo belangrijk 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan het ook even stress/gewenning zijn van de verhuizing. Ik zie het hier ook nog wel eens nadat ze moeten wennen aan de nieuwe omgeving. Zorg er in ieder geval voor dat je dezelfde brokjes geeft als de opvang ook deed en als je konijnen gewend zijn weeg ze dan beide. Dan kun je ongeveer 20 gram per kilo konijn geven en zullen ze de darmkeutels minder snel laten liggen. Op Bunnybunch zijn hier veel tips over te vinden. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel info over keutels, ook redenen waarom ze de bindedarmkeutels soms laten liggen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

 

Citaat


Redenen dat een konijn de blinde darm keutels laat liggen:

  • - Tandproblemen
  • - Gewrichtsproblemen (artritis, blessures)
  • - Evenwichtsproblemen
  • - Ziekte
  • - Te dik (kan er niet bij)
  • - Krijgt te veel brokken / snacks
  • - Medicatie die het konijn krijgt


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Bente1994:

@Huiself 

 

Pien legt ze nog steeds maar ze krijg een handjevol brokken waarvan dit gedeeld wordt met Bob. Denk zo’n 15 gram. Heel apart🤔

 

Weeg de brokjes toch maar voor de zekerheid af... En zoals geschreven: weeg vooral je konijnen zodat je de berekening kan maken wat daarbij past aan hoeveelheid brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Huiself

 

Ga ik toch maar even de brokjes afwegen, ik heb ze ook snacks gegeven zo’n vitalraft staafje. Die laat ik nu maar even ligge . Ik las in het artikel dat een konijn een á twee keer per dag zo’n blindedarm keutel legt maar heb het idee dat Pien er wel 3 op een dag legt. Vandaag maar even afwachten, ze eet wel gewoon en drinkt wel. Misschien dat ze net iets te weinig drinkt omdat ze moet wennen aan het flesje? Anders bel ik morgen toch maar even met de dierenarts🤔 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf mijn koppel van Joris en Brenda (samen rond de 3 kg) maar één schepje van 12 gram brokken, voor het koppel samen op een hele dag. En nog waren ze aangekomen volgens de weegschaal bij de dierenarts.  Zodra ik dit koppel meer brokken geef, ontploft Joris echt tot een dik, rond mormel, en dan laat hij af en toe ook blindedarmkeutels liggen. 

 

Het andere koppel, harold en charlie, weegt samen 4,5 kg, en zij krijgen samen 1,5 schepje, ongeveer 18 gram brokken. Ook erg weinig. Maar ook zij waren op gewicht gebleven / ietsje aangekomen. 

 

Ik geef dus echt een heel stuk onder de richtlijn. Ik gebruik brokken echt als een aanvullend iets, als de dagelijkse vitaminepilletjes om tekorten te voorkomen. 

 

Nou moet ik er wel duidelijk bij zeggen dat ze hier dagelijks wel redelijk wat groenvoer krijgen, als ik dat niet zou doen zou er wel meer brok nodig zijn. Maar hier dus wel flinke (en ook gevarieerde) groenteschotels per dag. Wel vooral bladgroenten en andere groene groenten. En verse kruiden en gras uit de tuin. Dus geen/weinig dikmakers zoals wortel, paprika, fruitsoorten etc. 

 

En ik heb vier super goede hooi-eters zitten. Ze eten hier wel echt hun eigen formaat in hooi per dag.

Ze krijgen per koppel een handje kruiden&grassen door het hooi gemengd per dag, ik denk dat dat zo'n 20 a 30 gram kruiden en grassen per koppel is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Bente1994:

@Huiself

 

Ga ik toch maar even de brokjes afwegen, ik heb ze ook snacks gegeven zo’n vitalraft staafje. Die laat ik nu maar even ligge . Ik las in het artikel dat een konijn een á twee keer per dag zo’n blindedarm keutel legt maar heb het idee dat Pien er wel 3 op een dag legt. Vandaag maar even afwachten, ze eet wel gewoon en drinkt wel. Misschien dat ze net iets te weinig drinkt omdat ze moet wennen aan het flesje? Anders bel ik morgen toch maar even met de dierenarts🤔 

 


Zet ze inderdaad alleen op afgewogen brokjes en onbeperkt hooi en water. Welk merk biks krijgen ze? Geef ze inderdaad voorlopig geen snoepgoed. Je kan als ze gewend zijn af en toe wel iets ongezonds geven, maar zorg eerst voor een (gezonde) basis. Als ze de darmkeutels niet meer laten liggen zou je aanvullend de groente kunnen opbouwen (zoals andijvie of witlof). De Vitakraft sticks zijn vaak een soort McDonalds voor ze en van andijvie worden ze hier net zo blij.

Je hebt ze wel zien drinken uit het flesje?

Dierenarts bellen lijkt me niet nodig hoor! Zo te lezen kun je met wat aanpassingen ervoor zorgen dat ze de darmkeutels opeten en niet laten liggen. Ik vermoed in jouw geval dat ze ze echt laten liggen, omdat ze veel ander lekkers krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Huiself

 

Ze krijgen supreme selective. Sla geef ik ze nu meer, elke keer een sla blad en Pien eet er gelijk van. Ik heb ze beiden zien drinken uit de fles. Pien en Bob zijn vannacht ontsnapt uit de ren, Bob had het deurtje opengekregen😂  Pien kreeg ik maar niet te pakken dus met sla geprobeerd, kreeg ik haar nog niet dus moest ik het even proberen met zo’n staafje dus daar heeft ze wel weer wat van geknabbeld. Hooi en stro eten ze ook van. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei dexenbobbi:

 

Geen sla geven hoor, kunnen ze diarree van krijgen!! Rucola kan volgens mij wel.

Sla mag wel, maar is wel een wat minder handige groente om mee te starten. Het is een groente die je beter aan de wat gevorderde groenvoereters kan geven, in een mix met andere groenten. Je kan beter starten met veilige groentesoorten. Veilige groentes om mee te starten zijn: andijvie, peterselie, wortelloof, witlof, geplukt gras. Als je slim bent start je dus met het voeren van één van deze soorten.

 

In dit artikel staat dat uitgebreid uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .