Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik twee konijnen ik heb één Loffelohr teddy dwerg en van het andere konijn durf ik zo niet te zeggen wat voor ras het is omdat ik deze uit de opvang uit alle hectiek vergeten te vragen. Nu zei de fokster helemaal in het begin dat mijn konijntjes niet veel vacht verzorging nodig had, nou daar ben ik van terug gekomen. Op dit moment heb ik twee kammetjes:

66845665-3912-4E35-B94E-20D913F131A6.jpeg.ba7f326a6917bd36ba608fa2dd7f29f9.jpeg

8A3DE458-165C-45C3-8DE5-6F5EF9A0D8D2.thumb.jpeg.76a098de3c5b40a64edbcbe3dc4cd05a.jpeg

Ik gebruik beide kammetjes maar ik merk dat Bob de onderste kam minder fijn vind. Van het stoeien heeft hij ook een wondje, hij heeft een paar klitjes moet ik Bob even laten of gewoon kammen? 

Bij de konijnenopvang heb ik een kaartje meegekregen voor een goede trimster bij mij in de buurt. Deze zit in Almelo, ik weet niet of ik haar naam mag noemen maar haar naam is Eline Snijders en haar(?) trimsalon heet Felini. Ik wil maandag bellen voor een afspraak daarna wil ik ool zo veel mogelijk zelf proberen want elke 6 á 8 weken wordt mij iets te gretig als ik zelf ook kan doen. Hebben jullie nog tips en ideeën? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zwijnenharenborstel schijnt goed te zijn voor zulk soort vachten. 

Zelf zou ik de vacht kort houden (knippen) en verder met zo’n zwijnenharenborstel kammen. Wonen de konijnen binnen? Dan kan je ze eventueel nog korter knippen dan wanneer ze buiten wonen. De klitten zou ik er uit knippen of voorzichtig uitpluizen. Het is bij klitten/verviltingen vaak lastig als ze dicht op de huid zitten. Konijnen hebben ook een tere huid, dus ook met kammen moet je voorzichtig zijn. Je kan de trimster vragen je te laten zien hoe je de vacht het beste knipt en kamt. 

Konijnen hebben alleen maar hinder van zo’n vacht, dus het is jammer dat ze zo gefokt worden. Regelmatig komen ze compleet vervilt in de opvang binnen. Wat zal dat pijnlijk zijn! Maar ook het regelmatige kammen en knippen als je ze goed verzorgt is natuurlijk geen lolletje voor verreweg de meeste konijnen. Ze willen gewoon konijn zijn. Het goed bijhouden is wel noodzakelijk en voorkomt leed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een langharige dame uit de opvang en ondanks dat ik -tegen haar zeer duidelijk wil in ;)- wekelijks kam begon er toch wat vervilting te komen dus ik heb besloten haar helemaal kort te knippen. Zag er in begin niet uit, maar voor haar wel prettiger. 

Omdat haar vacht nu minder lang is komen er minder klitten en is het kammen een stuk minder vervelend voor ons allebij. 

Ik heb inmiddels 6 kamen, maar allemaal vind ze ze niet echt fijn. Vooral klitten er uit trekken is behoorlijk vervelend dus die zou ik er zeker uit knippen. Voor de veiligheid gebruik ik daarvoor een speciale vachtschaar die geen scherpe punten op het einde heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites