Spring naar bijdragen
Bente1994

Nieuwe voedster/vriendin voor Bob

Recommended Posts

voor het koppelen heb je niet perse een hok nodig, als je een ren hebt met twee kartonnen dozen (met daarin 2 uitgangen zodat ze niet ingesloten kunnen worden) dan is dat wel goed. Als je ze telkens weer uit die koppelomgeving haalt dan zorgt dat weer voor wat onrust. Hopelijk lukt het hiermee! Of je moet de mogelijkheid hebben om ze bijvoorbeeld op je slaapkamer te laten of in een andere kamer? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koppelen in één lange sessie is echt beter dan telkens korte momenten.

In dit artikel staat alles over koppelen uitgelegd. Ook waarom korte sessies niet aan te raden zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Citaat

Manier 3: Korte koppelsessies

10-15 jaar geleden was dit de manier om konijnen te koppelen. Dat is de reden dat veel instanties (Licg, dierenbescherming, enz) korte koppelsessies nog steeds adviseren. De konijnenwereld is echter sterk in ontwikkeling, en we weten inmiddels dat dit een achterhaald advies is met veel nadelen. 

We zijn er inmiddels achter dat korte koppelsessies, de konijnen elke keer korte tijd samen zetten, het liefst op neutraal terrein, voor heel veel stress zorgt. Daarnaast doorloop je elke keer de eerste fase van een koppeling, en dat is nou juist de meest stressvolle, onrustigste fase van de koppeling. Door de konijnen elke keer 15-30 minuten samen te zetten, zoals je bij korte koppelsessies doet, kom je eigenlijk geen stap verder. Elke keer als je ze uit elkaar haalt, doe je de sessie die je gehouden hebt bijna weer helemaal te niet. Op deze manier duurt koppelen ontzettend lang, zorgt het voor veel stress en is de uitkomst onzeker.

Konijnen die veel stress hebben en elke keer tot dezelfde vervelende kennismakingsconfrontatie worden gedwongen, kunnen uiteindelijk uit frustratie gemeen tegen elkaar uit vallen. Dan heb je er dagen, soms zelfs weken van je tijd ingestopt, ben je misschien al goed gehecht aan de nieuwe partner, en dan moet je hem toch afstaan omdat het niet klikt.

Deze manier adviseren wij dus niet meer, wij adviseren echt om één koppelsessie te houden, op neutraal terrein.

Er staat ook een hele uitgebreide uitleg in over koppelen op neutraal terrein, in één lange sessie dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ze nu bij elkaar gezet maar ze zitten nu steeds achter elkaar aan... plukken haar in de ren... ik ben bang dat het niet goed komt... nu steeds elkaar grijpen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit moment gaat het redelijk, Bob is nu bang voor Pien terwijl Pien niks doet en er de hele tijd languit bij ligt? Bob loopt naar haar toe snuffelen en dan hop sprint hij weer weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bente1994:

Op dit moment gaat het redelijk, Bob is nu bang voor Pien terwijl Pien niks doet en er de hele tijd languit bij ligt? Bob loopt naar haar toe snuffelen en dan hop sprint hij weer weg.

Dat is normaal in het begin. Ze moeten bepalen wie de baas wordt en ze moeten nog aan elkaar wennen.

Ik denk dat Pien steeds languit ligt omdat ze het binnen warm heeft met haar wintervacht.

Ik sluit me verder bij de al gegeven goede tips aan: laat ze een aantal dagen, inclusief nachten, samen in een neutrale ren. 

Zodra dat goed gaat kan je ze naar hun definitieve verblijf verhuizen (= ruime ren met een hok, waarbij de ruime ren het belangrijkste is). 

Het steeds wisselen van ruimte en ze steeds uit elkaar halen geeft veel onrust en je begint de koppeling zo steeds weer opnieuw. Je maakt het jezelf en de koppeling daar onnodig moeilijk mee.

Dus: eerst een aantal dagen samen op neutraal terrein, en ze nooit meer uit elkaar halen 🙂 (en ja, dat is die eerste nacht best spannend. Ik ben ‘s nachts wel eens stiekem even bij een nieuwbakken stel wezen kijken).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lienappelsien

Nog even een update: ik heb ze vannacht in de ren gelaten het is super goed gegaan ze hebben elkaar ook alweer gelikt/schoongemaakt, dus ik blijf ze vandaag ook in de ren houden.

@Evee Nog bedankt voor het artikel wat u mij gegeven heeft, ik heb het gelezen en ik koppel ze nu langer met elkaar vannacht hebben ze in de ren gezeten en laat ze daar vandaag ook in houden.

Ik weet nu zeker dat ik een hogere ren ga aanschaffen en geen konijnenhok. Alleen heb ik nog 1 vraag, ik heb nu één nachthok, moeten ze allebei een nachthok hebben? Of is één voldoende? (Sorry voor de vele vragen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat het goed is gegaan vannacht! Waarschijnlijk zul je vandaag al wel zien dat er meer rust komt tussen het kopel. Ik zou ze nog wel wat langer op neutraal terrein houden. 

Ik weet even niet meer of het buiten of binnenkonijnen zijn?

Voor buitenkonijnen is één echt schuilhok voldoende (moeten beide konijnen er wel in passen), Dat kan een standaard konijnenhok zijn, of een hondenhok model. Het is wel aan te raden er nog wat verstop en schuilplekjes in de ren te zetten zoals een tunnel,  een stapel stenen om op of naast te zitten, dat soort dingen. Dan kunnen ze schuilen bij angst, elkaar wat ontlopen als ze even geen zin hebben in elkaar en een rustig plekje zoeken om even alleen te zijn, als ze geen behoefte hebben aan aandacht van de partner. 

Voor binnenkonijnen hoef je eigenlijk niet eens echt een schuilhok te hebben, omdat ze geen beschutting nodig hebben tegen het weer. Maar ook voor binnenkonijnen zijn wat schuilplekjes wel aan te raden, dat geeft een veilig gevoel. Maar voor binnenkonijnen kan dat prima een kartonnen doos, grashuis, tunnels en dat soort dingen zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee

Ben ik blij om. Het zijn binnenkonijnen maar mijn intensie is om het buitenkonijnen te laten worden ivm te weinig plek binnen. Toen ik Bob en Boris kreeg was het best wel koud buiten en omdat ze zo klein waren wou ik ze in het begin binnen houden maar ik heb ze later niet naar buiten gezet.

Als het mooier weer wordt wil ze buiten zetten ik heb gelezen dat je ze er eerst aan moet laten wennen.

In deze ren heb ik nu een nachthok en een hooitunnel. Ik had er nog een andere tunnel in maar ik heb nu de binnenbak in de ren gezet voor het eten van hooi en stro en dat ze er misschien op kunnen gaan plassen. Over mijn nachthok twijfel ik of ze er beiden in kunnen.

255DFFC5-E234-4F9A-B51E-45865D4B4633.jpeg.aec6e91cf1ffcd02775f1e387d478404.jpeg

De afmetingen zijn 50 x 42 x 42. Ik ga het even aan kijken of ze er allbei in kunnen én gaan. De dierenwinkel kon mij toendertijd niet echt een zinnig antwoord geven op er 1 of 2 konijnen in konden, Bob is nu gegroeid en Pien is iets groter als Bob ben zelf bang van niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan buiten zetten hoef je ze niet te laten wennen. Het is alleen zo dat er geen kans meer moet zijn op nachtvorst, als je ze echt naar buiten wil verhuizen. Het advies is dus om dat pas na half mei te doen. 

En het is wel zo dat je het best kan verhuizen op het moment dat er zo min mogelijk temperatuurverschil is tussen hun binnenverblijf, en buiten. Dan heb je geen plotselinge temperatuurschommellingen (die zijn slecht voor de weerstand). 

Ik denk dat het hokje een beetje krap is voor twee konijntjes voor buiten, ook omdat het schuin afloopt. Ik zou zelf voor een iets ruimer model kiezen. Als extra schuilplekje voor erbij kan het hokje wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee 

Update:

Gisteren overdag goed gegaan, ik ben rond 23.00 naar bed gegaan, ik ben rond half 2 wakker gemaakt door mijn moeder met de mededeling dat ze toch weer achter elkaar aanzaten. Wat plukjes haar lag in de ren. Volgens mijn moeder ging het erom dat er 1 in nachthok lag en de andere erbij wou en die in het nachthok wou dat niet hebben. Nu was Pien beetje bang voor Bob.

Ik heb het artikel van u wel 100x keer (bij wijze van spreke) doorgelezen. Ik heb de hele tijd getwijfeld of ik ze uit elkaar moest halen. Op de momenten dat ik dat besloot ging het weer beter en uiteindelijk toch maar niet gedaan. 

Nu ben ik weer bij ze en zaten ze net aan elkaar te snuffelen maar nu loopt Pien nog wel weg voor Bob maar zij loopt ook naar Bob toe... Ik weet dat elke koppeling anders is maar kan het zijn dat ze elkaar gisteravond zat waren? Wat betekend dit van Pien? Is dit een stap terug in de koppeling of heb ik er goed daan gedaan ze niet uit elkaar te halen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij jagen en plukjes haar uittrekken moet je ze inderdaad niet uit elkaar halen. Het is spannend om te zien, maar dat is normaal koppelgedrag waar ze doorheen moeten. Ze waren op dat moment juist bezig met het bepalen van hun onderlinge verstandshouding. Dat is nou juist echt koppelgedrag dus! Wel even controleren of er geen erge wondjes bij zijn ontstaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed van je dat je ze niet uit elkaar hebt gehaald 🙂 

Goed zorgen dat niemand echt gewond is en dat ze beide wel genoeg rust krijgen om te eten en drinken en keutelen. Maar zo te horen krijgen ze dat nog wel. Spannend!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renske34

Nou ik vind het echt wel spannend! Vooral omdat ik plukken haar zag liggen🙈 Gister overdag heb ik ze halfuurtje alleen gelaten want ik moest naar de supermarkt, dat ging goed. Vannacht dan weer achter elkaar aan rennen en ik zou vanavond naar de zus van mijn oma gaan,  nu twijfel ik of ik ze voor ongeveer 3 uur alleen kan laten? Is dat onverantwoord of moet ik vandaag overdag even aankijken?🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het vandaag overdag heel de dag goed gaat, kun je ze vanavond en vannacht ook gewoon samen laten. 

Het is wel zo dat konijnen schemerdieren zijn, vooral actief in de late avond en vroege ochtend. Dus het is niet gek dat ze dan juist wat onrustiger zijn, ze zijn dan gewoon op hun piekmoment 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .