Spring naar bijdragen
Bente1994

Nieuwe voedster/vriendin voor Bob

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben sinds deze week lid van dit forum en vertelde dat mijn rammetjes ruzie hadden met elkaar. Vandaag naar de konijnen opvang geweest en ik moest helaas één van de konijnen afstaan, na veel wikken en wegen heb ik met veel pijn en moeite Boris afgestaan.

Aan de andere kant wist ik dat er goed voor Boris gezorgd zou worden. Mijn Bob heeft nu een nieuwe vriendin Pien. Het koppelen/daten ging vrijwel meteen goed ze likken en ruiken elkaar veel. Ik heb ze nu nog even apart om beiden aan elkaar te laten wennen en als het zo goed blijft gaan kunnen ze al samen in het konijnenhok. 

Ik ben heel blij dat het tot nu toe goed gaat en ik hoop voor beiden dat het gaat slagen. Pien heeft alleen hok nijd. Ik kan helaas nog geen foto uploaden omdat de foto’s gtoter als 2 MB is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn voor bob (en uiteindelijk ook Boris) dat je deze keuze gemaakt hebt. Ondanks dat het voor jezelf moeilijk is. Ik hoop dat je er een leuk klef koppel aan hebt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knap hoor. Boris zal dan inderdaad ook een fijn thuis vinden. 

Fijn dat het meteen al goed gaat. Je kan ze dan eigenlijk gewoon samen laten 🙂 

Zit er ook een ren aan het hok? Daar kan me eigenlijk niet zonder.

Over een tijdje heb je vast een gelukkig koppel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit zeker een rennetje aan het hok. Ik durf ze nog niet samen te laten zonder toezicht😬 Ik zet ze vanavond weer bij elkaar op neutraal terrein. Heb ze nu afgesloten in het hok, vanmiddag één in het hok en andere in de ren zodat ze elkaar wel zien. Pien moet vooral wennen aan de nieuwe omgeving. Het is voor mij nieuw allemaal dus vandaar dat ik (te) voorzichtig ben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook spannend! Zeker in het begin. Maar het komt vast wel goed. 

Als je morgen thuis bent zou ik ze ‘s ochtends op neutraal terrein zetten. Dan heb je de hele dag de tijd om ze een beetje in de gaten te houden. Normaalgesproken kan je ze dan ook ‘s nachts samen laten, en ze daarna dus ook nooit meer scheiden.

Succes! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een lastige keuze, maar wat goed dat je voor een goede toekomst voor beide konijnen hebt gekozen! Succes met de verdere koppeling!

Het is aan te raden om te koppelen op neutraal terrein, als je ze nu al in het hok van je ram zet is de kans groot dat hij dat flink wil verdedigen, en het koppel daardoor juist ruzie krijgt. Elke keer uit elkaar halen zorgt ook voor stress, frustraties en elke keer herhaling  van de meest lastige fase van het koppelen. Een start op neutraal terrein, om elkaar goed te leren kennen is aan te raden. En eens samen = altijd samen, dus als het goed gaat, niet uit elkaar halen. Ik weet dat het spannend is, zeker die eerste nacht. Maar het is echt heel belangrijk. 

Hier staat meer uitleg:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renske34 Op zich goed, ik durf ze nog niet zonder toezicht in het konijnenhok te laten maar ik wil het wel vandaag gaan proberen omdat ik er vandaag de tijd voor heb. Ik heb ze gisteren een lange tijd (zo’n 3 uur) in de ren gehad 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ren aan het hok is toch wel 24/7 toegankelijk voor ze als ze samen in het hok (en dus ook de ren daaraan) zitten?

Het komt vast goed met die twee.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 2 verdiepingen die ik kan afsluiten dus op het moment ren er nog niet aan vast (ik weet dat het zo te weinig bewegingsruimte is) maar vanmiddag ga ik proberen ze samen in het konijnenhok te zetten (ik heb nu een nieuw konijnenhok) en dan de ren er weer permanent voor. Alleen moet ik er nog een nachthok bij hebben omdat het nieuwe konijnenhok niet heeft. Het vorige konijnenhok is helemaal ondergeplast en kapot gevreten door de konijnen dus ik ben bang dat Bob zijn terratorium wil verdedigen vandaar dat ik ze ook nog apart had.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is voor een koppel wel belangrijk dat ze de minimale 2 vierkante meter leefruimte hebben. Ik zou dus wel zorgen dat ze zowel in hok als ren kunnen, maar zo te lezen heb je dat nu al geregeld. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft het hok echt geen nachthok? Zit er niet een tussenschotje op de eerste verdieping, zodat ze achter het dichte wandje links een beschut plekje hebben? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink Jaa heeft het konijnenhok wel in mijn andere hok was het nachthok echt veel kleiner vandaar dat ik eerst dacht dat het konijnenhok dat niet had.

Ik heb nu een nieuw hok neergezet en ben ze nu weer aan het daten in een ren in de woonkamer. Het gaat super goed alleen had Pien wel een plukje haar van Bob losgekregen (Bob is nogal pluizig), dat was even eng... Net lagen ze lekker languit naast elkaar. Soms zitten ze nog achter elkaar aan, dat is normaal bij daten toch? Ik wil proberen ze samen in het hok te doen straks en dan een paar keer kijken maar ik weet niet zeker of ik ze vanavond als samen alleen durf te laten. Vind ik echt lastig om te beslissen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, dat is normaal. Op elkaar proberen te rijden ook, ze moeten even uitmaken wie de baas is.

Ik zou ze bij elkaar laten, anders moeten ze morgen weer opnieuw aan elkaar wennen. Ik zou dan wel een ren aan het hok doen, zodat ze de ruimte hebben, of ze in deze ren laten met bijv. Een kartonnen doos bij wijze van nachthok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink dat ga ik dan zeker doen. Bedankt voor uw tip / reactie. Vanavond als ik ga slapen laat ik ze ook bij elkaar in het hok en zit ik er een ren bij aan het hok zodat ze nog gescheiden kunnen zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink 

Update: ik heb ze samen in het hok gezet met rennetje ervoor maar gaat gelijk mis net alsof ze ruzie maken over wie in het hok mag? Hoe moet ik dit oplossen? Ze zitten allebei in het rennetje en dan willen ze gelijk samen in het hok. Kom het doordat het hok te klein is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terug naar een koppeling op neutraal terrein in een koppelren met niet te veel objecten. Daar moeten ze eerst goed uitmaken hoe de onderlinge verstandhoudingen zijn.  In het hok kunnen ze elkaar niet genoeg ontlopen en dwing je ze min of meer tot confrontatie. Dat is niet handig tijdens een koppeling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Succes. Het is ook heel spannend hoor. Misschien iets voor een volgende keer: bij sommige opvangen kun je je konijn brengen voor een koppelvakantie. Hij/zij blijft daar dan een paar dagen met de nieuwe partner, tot ze stabiel zijn. Dat kost je dan een paar euro per dag aan logeerkosten, maar het scheelt enorm in stress. Ik heb het weleens gedaan en dat beviel me goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink 

De konijnenopvang waar ik ben geweest is de enige hier in de buurt en deze vrouw die heeft nu op het moment rond de 60bkonijnen. Ik vrees dat zij niet aan koppelvakantie doet omdat zij ook veel konijnen binnen krijgt die naar de dierenarts moeten maar ik kan haar altijd vragen. Bedankt voor de tip.

Ik heb het koppelen net niet weer geprobeerd omdat Pien de hele tijd languit bleef liggen op haar zij, heb ze nu in het oude konijnenhok en ik kreeg Pien ook moeilijk te pakken door de balken ervoor. Ik laat ze vanavond maar even. Ik heb ze zondag heel kort (denk 10 minuten) samen gezet in het oude konijnenhok toen ging het prima denk dat het nieuwe konijenhok toch te smal is. 

Ik ga dit nieuwe konijnenhok retour doen en dan maar even bekijken wat een goed konijnenhok voor buiten is. Dit konijnenhok is qua breedte ook smaller dan mijn huidige hok. Een goed hok is moeilijk te vinden sommige vind ik te duur (ver over de 400 euro) en heel handig ben ik ook niet. Ik heb wel een normaal budget voor de konijnen maar Ik heb de afgelopen periode iets meer geld aan de konijnen uit moeten geven dan ik berekend had😅 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet wat je voor ren hebt, maar je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken voor een leuk formaat ren. Het hok is iets minder belangrijk, zolang ze maar dag en nacht voldoende ruimte hebben, en een beschut plekje. Dat kan ook een klein hondenhokje zijn. 

Ik heb zelf wel een heel groot hok gekocht via marktplaats (maar ik heb 4 konijnen), die kost nieuw iets van 600 euro, met twee rennen eraan. Maar als ik weer eens geld heb maak ik een grote ren met een klein hokje erin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink 

Op dit moment is op marktplaats vrij weinig keus wat redelijk dicht in de buurt voor mij. Ik heb wel een konijnenrwn gezien op een website maar twijfel of dit een ruime ren is de afmetingen zijn 200 x 160 x 99 Ik ga zeker verder kijken nog op marktplaats.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ren van 2 x 1.6 meter is ruim genoeg voor een koppel, dan zit je op 3,2 vierkante meter leefruimte. Helemaal prima dus!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang hebben ze uiteindelijk op neutraal terrein gezeten om echt gekoppeld te worden? Het klinkt als teveel wisselingen tijdens het koppelen. Heb je de mogelijkheid om ze een aantal dagen in een neutrale omgeving te zetten zonder onderbreking? Mogelijk dat ze dan echt aan elkaar kunnen wennen en is de kans op ruzie ook kleiner als ze eenmaal in het permanente verblijf zitten? (en dan heb jij mooi de tijd om dat verblijf in orde te maken voor ze).

En als ze eenmaal een goede ruime stevige ren hebben (liefst wel iets overdekt omdat ze buiten komen) is een duur groot hok helemaal niet nodig. Als ze maar een paar goede mogelijkheden hebben voor een schuilhok hebben voor de koudere dagen. Verder is mijn ervaring dat konijnen toch maar in de regen blijven zitten 😛 Kijk anders even in het topic verblijven voor buiten, hier op de pijler huisvesting. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renske34

Ik zet ze in een ren in de woonkamer om ze te koppelen gisteren heb ik ze een tijdje (uurtje of anderhalf) in de rem gehad en daarna zet ik ze weer apart in het konijnenhok. Wij hebben ook een teckel thuis en durf ik ze s nachts niet in de ren los te laten maar als dit beter voor de konijnen is zal ik de hond een keer mee moeten nemen naar boven. Ik ben vandaag hele dag werken dus mijn moeder gaat het vandaag proberen met koppelen. 

Ik zal ze dus een aantal dagen in de ren moeten laten? Ik zelf zit te denken om een kippenren aan te schaffen afmetingen is 200 x 160 x 99. Maar die heb ik nog niet thuis. Nu heb ik 2 rennen van vitakraft. Ik heb nog mijn oude konijnenhok die ik in de garage heb of zal ik die tijdelijk in de kamer zetten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .