Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft E.Cuniculli, wat te doen met zijn vriendinnetje?


Helki

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik lees al een tijde mee over verschillende onderwerpen op dit forum waar ik ook erg waardevolle informatie vandaan haal. Nu zit ik zelf met een probleem en ik hoop via deze weg hier tips voor te krijgen. Ik heb 2 buitenkonijnen, Bibi en Mees. Mees is een ex-ram die ik uit de opvang heb gehaald als maatje voor mijn voedster Bibi. Nu is Mees sinds maandag ziek, toen ik uit mijn werk kwam merkte ik dat Mees een scheve kop had, flinke nystagmus en hij wilde niet meer eten. Ook het lopen ging erg moeizaam terwijl er die ochtend nog weinig aan de hand leek. Ik ben natuurlijk meteen met Mees naar de dierenarts gegaan die vermoedde dat Mees E. Cunniculi heeft die zijn hersenen behoorlijk aantast. Mees kreeg een pijnstiller en ontstekingsremmend middel geïnjecteerd en kreeg Fenbendrops, Sulfatrim en Carprofen mee naar huis. We zijn nu een aantal dagen verder en de nystagmus is stukken verminderd, maar zijn toestand blijft matig. Hij wil nog steeds niet zelf eten en tolt wanneer hij schrikt of opgepakt wordt voor de medicatie.

 

Omdat Mees al die tijd bij Bibi heeft gezeten is Bibi hoogstwaarschijnlijk ook besmet en moet ook zij preventief behandeld worden. Mees heb ik binnen neergezet zodat hij niet afkoelt, maar Bibi bleef tot gisteren buiten. Nu merk ik dat Bibi gestresst begint te raken omdat zijn maatje uit het oog is en ik haar lastig moet vallen met het toedienen van medicijnen wat zij gewoon echt niet leuk vindt. Ik vond dit zielig en heb gisteren het buitenhok naar binnen geplaatst en geprobeerd Mees in een reismandje erbij in te zetten. Omdat Bibi bij Mees in het mandje kruipt schrikt Mees waardoor hij begint te tollen. Ik wil niet dat Mees zich bezeerd hierdoor en nu heb ik een kooi waarin Mees kan verblijven voor het hok van Bibi gezet, zodat ze toch elkaar kunnen zien. Ik heb echter niet het idee dat het de stress bij Bibi echt verminderd. Mijn grootste zorg op dit moment is natuurlijk de gezondheid van Mees maar ik wil natuurlijk ook dat Bibi zich minder gestresst voelt. Ik heb ook tips aan de dierenarts gevraagd maar zij vonden het ook lastig.

 

Mijn vraag is of dit zo een goede oplossing is volgens jullie of hebben jullie misschien tips hoe ik het anders kan aanpakken?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed lees heb je ze dus in apparte hokken maar wel in de buurt van elkaar?

Je vriendje wel zien maar er niet bijkomen lijkt mij behoorlijk stressvol. Waarom heb je ze niet gewoon bij elkaar?

 

Besmetting kan al lang plaats gevonden hebben. En als ik het goed begrijp behandel je al preventie, dat maakt de kan aanzienlijk klein dat de parasiet grip kan krijgen op Bibi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rifca,

 

Bedankt voor je reactie, ik heb ze niet bij elkaar in gedaan omdat Mees soms van Bibi schrikt en dan begint te tollen. Ik wil ze ook het liefst bij elkaar hebben maar ik ben bang dat Mees zich op deze manier bezeert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle konijnen komen of vanaf geboorte of een bepaald punt in hun leven in aanraking met EC. Het is alleen zo dat konijnen het mee kunnen dragen, zonder ooit ziek te zijn. Pas bij stress en verminderde weerstand (vaak omdat er meer speelt) wordt de parasiet actief.

Het maatje meebehandelen is dus zeker aan te raden, maar weet dat met de fenbendrops alleen het actieve deel van de ziekte aangepakt kan worden. Er is geen 100% geneesmiddel voor EC, het is iets wat altijd in sluimerstand aanwezig blijft.

Persoonlijk zou ik een konijn met EC direct naar binnen verhuizen. Lage weerstand, extra zorg = reden om ze niet buiten te laten zitten en energie kwijt te raken aan warm blijven, terwijl ze die energie zo hard nodig hebben om de ontstekingen in hun lijfje te bestrijden.

Wel of niet samen is een afweging die per situatie heel erg kan verschillen. Als het gaat, samen laten. Steun van een partner kan helpen bij herstel. Maar als je merkt dat er stress is, dan kan het juist verstandiger zijn ze uit elkaar te laten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah heb er over heen gelezen dat dat was toen ze wel bij elkaar zaten. Dan snap ik wel dat je het lastig vind. Mijn EC-konijntjes hebben altijd juist heelveel steun aan hun partner gehad dus ik zou het eigenlijk ook niet weten dan 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Eevee,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad Mees gelijk naar binnen verplaatst en Bibi wordt momenteel ook behandeld met de Fenbendrops. Ik dacht door Mees bij Bibi in de buurt te zetten de stress bij Bibi wat zou verminderen omdat Mees dan wel 'zichtbaar' is. Ze staan dus nu beide binnen. Ik probeer nu om ze een paar keer per dag een bepaalde tijd bij elkaar in te laten. Misschien moet ik dit gewoon een tijdje proberen. Bibi gaat namelijk wel Mees schoonlikken etc dus misschien is dit voor Mees' herstel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze samen laat en het gaat goed, zou ik ze niet uit elkaar halen. Ik zou kiezen voor of samen, of uit elkaar.  Of split cage (elkaar wel door tralies zien /ruiken). Ik denk dat dat ook het meest prettig is voor beide konijnen, niet telkens de situatie wisselen, maar bij één ding blijven.

 

Wassen is toch niet erg? Als de partner aanvallen triggert, dan zou ik ze wel apart zetten. Maar wassen en verzorgen is juist goed voor het herstel 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eevee dat vond ik inderdaad ook een goed teken, maar na een tijdje lijken bepaalde bewegingen van Bibi toch aanvallen bij Mees op te roepen. In dat geval zou ik het dus het beste nu bij de oude situatie kunnen houden (split cage)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde toch even laten weten hoe het afgelopen is, ik heb de moeilijke beslissing genomen om Mees vandaag te laten inslapen. Zijn aanvallen werden steeds heftiger en kwamen steeds vaker en ik zag Mees gewoon lijden. Ondanks dat ik er veel verdriet van heb ben ik ook opgelucht omdat Mees verder lijden bespaard is gebleven. Wanneer ik er aan toe ben zou ik zsm een ander maatje voor Bibi gaan zoeken. Nogmaals erg bedankt voor het meedenken.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 11-3-2019 at 13:43 zei Helki:

Ik wilde toch even laten weten hoe het afgelopen is, ik heb de moeilijke beslissing genomen om Mees vandaag te laten inslapen. Zijn aanvallen werden steeds heftiger en kwamen steeds vaker en ik zag Mees gewoon lijden. Ondanks dat ik er veel verdriet van heb ben ik ook opgelucht omdat Mees verder lijden bespaard is gebleven. Wanneer ik er aan toe ben zou ik zsm een ander maatje voor Bibi gaan zoeken. Nogmaals erg bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte toegewenst met het verlies van je konijntje.

 

Je hebt de goede beslissing genomen door hem uit zijn lijden te verlossen. Ik weet wat je doormaakt, vorige week zelf ook deze beslissing moeten nemen. Mijn konijntje had ook e-cuniculi; zijn grote vriendin gaat het goed mee en wordt ook preventief behandeld. 

 

Nogmaals sterkte 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anja

Wat naar dat je ook een konijntje verloren hebt door deze vreselijke ziekte... het is een moeilijke keuze maar soms kun je niet anders. Fijn dat het met zijn vriendinnetje wel goed gaat! Met Mees zijn vriendinnetje gaat het ook prima, ze heeft een nieuw vriendje waar ze weer intens verliefd op is. Zij is sneller over het verlies heen dan ik, maar zij is gelukkig en dan ben ik dat ook. 

 

Jij ook veel sterkte met het verlies van je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .