Spring naar bijdragen
Melisa Leuk

Nieuw hamstertje

Recommended Posts

Hallo allemaal , 

ik ben hierr nieuww en ik heb een  russische hamstertje gekregen alles is inorde het kooi , speelgoed enzv.. nu mijn russhishe hamstertje was nog actief toen we het hadde aangekocht maar sinds gisteren blijft ze slapen onder de vezel soms piept ze er even uit maar dan gaat ze weer naar onder ik was gisteren tot 01:00 wakker gebleven omdat ze een nacht dier is (zeggen ze) maar ze was niet wakker , hebben jullie tips voormij? (Ze komt nog niet aan het hand (alleen ruiken) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na een verhuizing moeten dieren vaak even wennen aan de omgeving. Best kans dat omdat hij de eerste dag zo actief was, hij dat de 2e dag flink bij moest slapen, toen hij zijn nieuwe verblijf goed kende. Het duurt wel een paar weken voor hamsters aan een nieuw verblijf en nieuw ritme wennen.

Staat hij warmer of kouder dan waar hij vandaan komt? Dat kan ook invloed hebben op zijn activiteit.

Wat je zou kunnen doen (wat ik deed toen ik hamsters had) is het dagelijkse voermoment in de avond doen, ik weet niet hoe laat je gaat slapen, maar bijv. een uur voor je naar bed gaat de hamster wat voer geven. Als hij dat op een gegeven moment door heeft, wordt hij daar wakker voor, zit hij op dit tijd al op je te wachten 😉 Als dat zo is dan kun je hem wat uit de hand voeren om hem tam te maken. Geef hem zijn dagelijkse portie voer, en eventueel wat etensrestjes zoals een spaghettisliertje, een nootjes, dat soort lekkere hamsterdingen. Of koop wat meelwormpjes voor hem. Dat soort lekkere dingen helpen vaak bij het tam maken. Ik probeerde ze vaak te leren dat ze op mijn hand kwamen zitten om wat lekkers aan te pakken. 

Als hij tam is / gewend is dat je hem ook op kan pakken, of dat je je hand beweegt als hij er op zit kun je dat uurtje even wat met hem spelen (op je hand laten klimmen, zn kooi wat herindelen zodat hij een klimparcoursje kan doen (of dat in een hamster rennetje op zetten), dat soort dingen). Maar het duurt meestal wel een tijdje voor je een hamster zo tam hebt dat dat prettig en zonder stress kan. Forceer het niet, doe alles in rustige stapjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij staat op normale tempratuur dus eigenlijk hetzelfde zoals in de winkel ongv 20/21 graden . Ik probeer voer uit mijn hand tegeven maar ze ruikt er gewoon aan en gaat weer in de vezel nog nie echt eigenlijk zien spelen , ja dat word afwachten 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hamsters uit de dierenwinkel hebben meestal alles behalve een goede start gehad. Dat hij wel naar je toe komt om te ruiken, is al heel wat voor zo een hamstertje. Geduld en volhouden zou ik zeggen.

Niet te veel voer geven in 1x. Dan hamsteren ze een berg, wat ze toch niet opeten (en kans heeft te gaan schimmelen) en hebben ze ook geen interesse in wat je aanbied. Dat helpt niet mee met het tam maken.

En hamsters zijn verder ook niet echt spannende huisdieren, dus ik weet ook niet precies wat je verwacht had? Wat graven, klimmen en rondscharrelen, eventueel wat op een loopschijf rennen. Dat is het ook wel 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kun je uitproberen wat je hamstertje echt lekker vindt en wat ook nog een beetje gezond is. Denk bijvoorbeeld aan meelwormen of gedroogd groente/fruit. Rustig opbouwen verder, als hij eenmaal gewend is (wat echt wel een week of langer kan duren) zal hij zich steeds vaker laten zien. Als je ook 's avonds rustig naast de kooi gaat zitten en tegen hem praat went hij alvast aan je stem en aanwezigheid. Deed ik altijd, dan ging ik met de laptop ernaast zitten en dan lekker kletsen. Vaak komen ze dan toch wel even kijken. 

Als hij uiteindelijk tam en gewend is dan kun je best leuke dingen met je hamstertje, bijvoorbeeld een rennetje kopen en speeltjes maken/kopen. Heel leuk om te zien hoe ze daarmee aan de slag gaan. Op YouTube staan ook goeie tips over tam maken van je hamster en wat je moet doen in de eerste weken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .