Ga naar inhoud

Geef jij snoepjes aan jouw konijnen?


Evee

Konijnensnoep  

205 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef jij snoep/snacks aan jouw konijnen?

    • Nee
      28
    • Ja, ik let eigenlijk ook niet echt op wat er in zit
      10
    • Ja, maar ik kies wel voor snoepgoed met verantwoorde ingrediënten voor konijnen
      77
    • Ja, maar ik kies alleen voor gezonde, (onbewerkte) opties zoals knaaghout, fruit en kruiden
      105


Aanbevolen berichten

Het sluit aan op de nieuwsbrief, de nieuwe poll voor bovenaan het forum: Geef jij snoepjes aan jouw konijnen? 

 

Dagelijkse voeding van konijnen mag bestaan uit:
80% hooi
10% groenvoer
5% brokken 
5% (gezonde) snacks


Geef jij wel eens snacks aan de konijnen? Of houd je het bij hooi, brokken en groenvoer? 

 

En als je snacks geeft, wat kies je dan? 

 

Geef je verantwoord "snoep" zoals een kleine hoeveelheid fruit, wat gedroogde kruiden of groenten of wat knaaghout? 

 

Of kies je voor het echte konijnensnoep uit winkels? Dus geperste koekjes, knaagstengels en dat soort dingen? En als je daar voor kiest, let je dan op de ingrediënten? Zoals granen, noten, honing, melkproducten? Of koop je gewoon waar een plaatje van een konijn op staat? 

 

 

Meer informatie over konijnenvoeding? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tractaties hier zijn meestal stukjes wortel, appel en druiven. Af en toe ook een handje verse kruiden door het hooi. Niet elke dag, maar een paar keer per week. Sowieso na het schoonmaken van 't hok krijgen ze altijd iets lekkers. Theoretisch om ze te belonen dat ze niet in de weg hebben gelopen, maar in de praktijk gaat dat natuurlijk niet op 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht regelmatig verantwoorde snoepjes, maar eigenlijk eten ze net zo lief een extra brokje. Dus snoepjes koop ik niet meer. Ze krijgen een brokje als ze hun hok in gaan na het buitenrennen (als beloning). Verder knaaghout en soms gedroogde kruiden. Een heel enkele keer wat fruit, een half aardbeitje ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou eerst 'nee' antwoorden, maar toen zag ik dat dingen als knaaghout of kruiden ook onder snoep vallen, dus is dit mijn keuze: ze krijgen snoep/snacks maar enkel gezonde, natuurlijke dingen. Eigenlijk wat ik in de tuin kan vinden: takken, kruiden, (zo lang ze te vinden zijn, dus bijna het hele jaar door) of bv eens de schil van een kiwi of meloen, maar dit is uiterst zelden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier ‘snoeiafval’, zoals appeltak, wilgentakjes en gedroogde frambozen blaadjes. 

Fruit alleen als ik het zelf toevallig in huis heb, en dat is minder vaak dan zou moeten 🤫

Daarnaast krijgen ze soms verantwoorde snoepjes. Bijvoorbeeld na medicijnen om weer ‘vriendjes’ te worden. En het trio (tijdelijk) boven krijgt savonds een snoepje zodat ik m’n nek niet over ze breek bij het naar bed gaan😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze ook wel eens 'onverantwoorde' snoepjes. En daar is in mijn ogen, mits met mate, niets mis mee. Wij eten ook wel eens een bakje chips of een reep chocolade, een stuk taart of friet. Zo vergelijk ik de snoepjes voor de konijnen ook. Ze krijgen het meest brokjes van een ander merk (heerlijk hoe goed ze daarmee om te kopen zijn en dat ook accepteren als iets lekkers) of een stukje gedroogd fruit. Die stengels met granen heb ik eigenlijk nooit, maar die yoghurtdrops heb ik wel af en toe in huis. En dan krijgen ze er af en toe een.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze over het algemeen als snack erwtenvlokken. Daar doen ze letterlijk een moord voor. Hun dagelijkse handje gedroogde kruiden horen bij hun groenvoer, dus dat zie ik niet echt als snack. Als de erwtenvlokken op zijn ga ik ook weleens voor gedroogde wortel of maisvlokken, maar daar zijn ze minder gek op dan erwtenvlokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te zien dat iedereen toch wel kritisch is op wat ze geven aan de konijnen qua snacks. Denk dat dat ook wel komt omdat het bunnybunch publiek toch wel goed geïnformeerd is / bezig is met konijnenvoeding 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Grappig om te zien dat iedereen toch wel kritisch is op wat ze geven aan de konijnen qua snacks. Denk dat dat ook wel komt omdat het bunnybunch publiek toch wel goed geïnformeerd is / bezig is met konijnenvoeding 🙂

Ik denk inderdaad dat er een behoorlijke bias is in/door deelnemers 😉 

Al wordt de keuze in verantwoorde snacks ook steeds groter, dat helpt ook wel denk ik. En was toevallig vandaag in het tuincentrum en zelf daar hadden ze bij de selective loops een bordje staan: “geen suiker en natuurlijke ingrediënten dus een gezonde keus”. (Of iets wat daar op leek, ik heb geen fotografisch geheugen) Helaas de rest van het schap wel vol met drops, stengels etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Rifca:

Ik denk inderdaad dat er een behoorlijke bias is in/door deelnemers 😉 

Al wordt de keuze in verantwoorde snacks ook steeds groter, dat helpt ook wel denk ik. En was toevallig vandaag in het tuincentrum en zelf daar hadden ze bij de selective loops een bordje staan: “geen suiker en natuurlijke ingrediënten dus een gezonde keus”. (Of iets wat daar op leek, ik heb geen fotografisch geheugen) Helaas de rest van het schap wel vol met drops, stengels etc. 

 

Dat bordje bij de selective snacks komt door de vertegenwoordiger haha, dat weet ik wel zeker 🙂 Dus niet vanuit het tuincentrum zelf. Maar dan nog is het goed om op die manier mensen bewust te maken dat er ook gezonde en minder gezonde keuze is in konijnensnoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zal inderdaad marketing zijn, maar zowaar een keer in een richting waar het konijn baat bij heeft. Als het mensen overhaalt minder ongezonde snacks te kopen maakt het mij niet zo veel uit wie dat bordje gemaakt heeft en waarom 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze heel af en toe een stukje wortel, soms een wilgentak of ander wilgenknaagspeeltje en elke dag wat kruiden. Eigenlijk bijna geen fruit, als ik het wel geef is het meestal een klein blokje appel. Ook geef ik ongeveer 1 keer in de 2 dagen een verantwoord snoepje van Selective Naturals op basis van hooi en kruiden. Daar smullen ze van. 

In ieder geval heb ik geen dingen met honing, granen of yoghurt in huis. Ze zijn volgens mij net zo blij met wat “gezond” lekkers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen een handje snackmix (geen idee wat daar in zit maar het komt van Bunny Bunch dus zal wel goed zijn haha), een handje kruiden en ik deel mijn fruit met ze (banaan, aardbeien, druiven, krenten, kiwi's, tomaten, paprika, peer, appel, komkommer....) als ik iets over heb (de aardbeienkontjes met het groen er aan) of als ik het toevallig thuis op eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen nooit van dat zoete spul uit de winkel zoals knaagstangen met honing of zo. Ik zou het ook niet durven geven, want Hubbel heeft een gevoelige maag. Daarom krijgen ze (helaas) ook geen vers groen meer.

Wel elke dag allerlei gedroogde kruiden (weegbree, paardenbloem enz) door hun hooi en elke dag een beetje gedroogde peterselie uit mijn hand. Daar komen ze altijd hard voor aan rennen en ze gaan tegen mijn benen omhoog staan. Is nog uit de tijd dat Lientje erg bang was een speciaal momentje, elke dag.

Eigenlijk zien ze alles wat ze uit de hand krijgen als een snoepje. Of dat nu een gewoon, dagelijks brokje is of een beetje gedroogde peterselie. Alles wordt in dank aangenomen! 😍

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎7‎-‎3‎-‎2019 at 18:16 zei Deeskuh88:

Ik geef ze ook wel eens 'onverantwoorde' snoepjes. En daar is in mijn ogen, mits met mate, niets mis mee. Wij eten ook wel eens een bakje chips of een reep chocolade, een stuk taart of friet. Zo vergelijk ik de snoepjes voor de konijnen ook. Ze krijgen het meest brokjes van een ander merk (heerlijk hoe goed ze daarmee om te kopen zijn en dat ook accepteren als iets lekkers) of een stukje gedroogd fruit. Die stengels met granen heb ik eigenlijk nooit, maar die yoghurtdrops heb ik wel af en toe in huis. En dan krijgen ze er af en toe een.


Hier ook hoor :-). Ik heb wel gekozen voor 'alleen gezonde', omdat ik die vooral geef. Tussen mijn Bunnybunchbestellingen door gooi ik nog wel eens bij de Tuinland van die worteldrops erin of een keer een knaagstick, maar ik geef het net zo vaak als ik patat eet (toevallig vanavond ;-)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .