Spring naar bijdragen
Deveryna

Voedster met jonge ram

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik had een koppeltje Nederlandse hangoordwergen, maar de ram is in de narcose gebleven:(. Ze waren echt een mooi koppeltje. We hebben een ander rammetje voor haar gezocht, dat is nu twee maanden. Zij is vijf maanden en wordt volgende week gesteriliseerd. De koppeling vlot niet. De eerste keer hebben we ze op onze zolder samen gezet (is neutrale ruimte) en toen jaagde de ram achter de voedster (die 2x zo groot is:) en uiteindelijk zijn ze beginnen vechten en zijn we tussen beide gekomen. Eergisteren had ik ze in een ren in tuin gezet en aten ze samen, ze wasten zich, maar het rammetje was heel bang. Telkens ze nog maar snuffelde, stampte ie en ging in een hoekje zitten, waarna zij dan ook maar weg ging. Als hij op haar territorium komt, reageert ze heel fel, maar in neutrale ruimte is hij eerder diegene die niets van haar moet weten. Gisteren nog eens op neutrale ruimte geprobeerd en weer van hetzelfde, hij stampt en springt weg in en hoekje. Ze laat hem dan maar doen. Ik vind het zo zielig hem zo te zien en gisteren moest ie van ons ook niets meer weten terwijl ie super tam is normaal. Zou het kunnen dat hij haar gwn niet mag? Of is het omdat ze zoveel groter is? Ik had gelezen dat je konijnen jonger dan zes maand nog redelijk makkelijk kan koppelen. Ze wordt nu volgende week gesteriliseerd dus was ah denken als zij trg is ze in het (kleinere) hok van de ram te zetten boven en hem in haar hok in onze woonkamer. Ze mag toch niet teveel springen in het  begin. Als ze dan hersteld is, kan ik ze nog eens samen proberen zetten. Het is ook de bedoeling dat ze samen in haar hok komen, zou ik haar geur er volledig uit krijgen? De neutrale ruimte is intussen ook wel op, want de konijnen mogen ook los, dus komen bijna overal (nu nog apart uiteraard). Hebben jullie nog tips? Graag opbouwend advies:).

alvast bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze voor nu uit elkaar laten, twee aparte verblijven waar ze elkaar niet zien of ruiken. Tot alles op orde is:

Hier staat uitgebreide uitleg waar je allemaal op moet letten:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Een paar belangrijke punten: 
- Willekeurig gekozen konijnen gaan niet altijd samen, ook niet als het gecastreerde ram en voedster zijn. Karakter is het meest belangrijk, vandaar dat wij altijd adviseren om met het konijn te gaan speed-daten in een opvang, zo kun je zien met welk konijn er een klik is, en dat konijn mee naar huis nemen voor verdere koppeling.

- Koppel altijd op neutraal terrein, en doe dat in één lange koppelsessie. Haal ze niet uit elkaar, tenzij het mis loopt. Maar dan is het ook definitief einde koppeling.  Laat de konijnen zo neutraal mogelijk de koppeling in gaan: als het even kan dus niet zien en ruiken tot dat moment. 

- Koppel alleen rammen die gecastreerd zijn! Dus niet koppelen voor de ram gecastreerd is! In dit geval zou je dan niet de regel van pas in de 3e week na castratie koppelen ivm vruchtbaarheid aan hoeven houden als de voedster al gecastreerd is. 

- Koppelingen met hele jonge konijnen aan oudere konijnen wil nog wel eens lastig gaan, omdat het oudere konijn het jonge konijn totaal overloopt. Het is beter om te wachten met de koppeling tot het jonge konijntje minstens 3 maanden oud is (minimaal 12 weken,  liefst minimaal 14 weken oud).

Nog een nadeel van koppelen met jonge konijnen is dat ze puberteit nog niet door zijn,en dat is de periode dat de konijnenkarakters gevormd worden. Er is dus een redelijke kans dat ze alsnog gaan vechten als ze opgroeien, en dan ook niet meer samen kunnen. 

Toevoeging:

Wat betreft castratie staat hier veel informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Betreft het een koppel dat elkaar nog niet kent, dan kun je beter wachten tot 3-4 weken na de castratie. Na drie weken is de ram niet meer vruchtbaar. Een voedster heeft ongeveer een maand nodig om goed te herstellen van de castratie. Voor een koppeling is het belangrijk dat beide konijnen weer goed fit en genezen zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites