Spring naar bijdragen
Konijn Milo

Jonge voedster bij volwassen Ram

Recommended Posts

Geachte,

Ik zit momenteel met mijn handen in mijn haar door een vervelende situatie waar ik graag jullie mening en ervaringen zou bij willen om deze zo goed mogelijk in goede banen te leiden.

Onze buurvrouw is helaas onverwachts ten overlijden gekomen,  kort voor haar overlijden had zij de konijnenkriebels van onze kleine spruit Milo opgevangen en had tot voor kort een voedstertje aangekocht (deze is momenteel 10 weken oud). Dit konijntje woont nog sedert een week in een praktisch leegstaand huis waar momenteel niet echt wordt naar omgekeken door de familieleden van de vrouw. Wij zorgen daarom voor het nijntje door de kooi wekelijks te verversen, dagelijks vers hooi en water te geven en deze in mate van het mogelijke los te laten lopen want anders doet niemand dit 😞

Nu wij hebben het voorstel gekregen van de kinderen om het konijntje te mogen overkopen (geldwolven zijn dit in onze ogen, maar dit maakt voor ons niet veel uit zolang het beestje wordt geholpen). Wij zouden graag het mooie voedstertje laten koppelen aan onze volwassen ram, maar dit wordt sterk afgeraden op deze website omdat het voedstertje zich niet kan verdedigen en voor de ontwikkeling van haar rugje, dus daarom zouden we hier het liefst even mee wachten tot zij wat gegroeid is. Maar nu het probleem, we lezen net dat de konijntjes best nog gescheiden blijven dat ze elkaar niet zien of kunnen ruiken. Maar ik en mijn vriendin wonen in een dakappartement, één grote ruimte van 100m2 waar ons konijn volledig in mag vrijlopen. Waardoor ze te scheiden praktisch onmogelijk zal zijn.

Wat zijn mijn beste mogelijkheden?

1. Toch meteen starten met het koppelen?

2. Deze toch scheiden ondanks ze elkaar zullen zien en ruiken ( hierdoor ontstaat frustratie van beide konijnen om de rangorde te bepalen)

3. Het konijntje afstaan aan een opvang of zoeken naar een ander gouden hokje? Maar dit ziet mijn vriendin niet echt zitten omdat zij een goede band had met onze buurvrouw en haar een beetje hierin verplicht voelt om het op te vangen en ook omdat het een schatje van een konijn is.

Ik verwacht in de reacties wel om respect en hopelijk goede raad :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad bijzonder dat ze er geld voor vragen, bij een asiel moet je juist betalen om er vanaf te komen. Maar ik snap dat je het in deze situaties serieus overweegt, je wil toch het beste voor het konijntje. 

Is jouw ram gecastreerd? Zo nee, dan zal dat eerst moeten. Pas in de 3e week na castratie kan er gekoppeld worden ivm vruchtbaarheid. 

Antwoorden op de vragen: 

1. Nee, ik zou het konijntje overnemen, en haar eventjes laten wennen bij jullie, aan jullie routine, en aan jullie gebruiken en nog even een paar weken laten opgroeien. 

2. Ja. Is het een optie om het konijntje in een traliekooi te houden, met een panelenren eromheen waar ze dan niet in mag? Dan heb je dus tussen het hok van het voedstertje, en de ram een bufferzone waar geen konijn kan komen? Of om de ram toch ook op te sluiten in een ruim genoeg verblijf (bijv. ook ren+hok) tot de dame wel oud genoeg is? (het is maar een maandje). 

Overweeg ook om een stuk huis alvast af te zetten om straks toch een soort van neutrale koppelruimte te hebben. Als je zomaar de voedster "voor de leeuwen" gooit in het verblijf wat de ram al eigen gemaakt heeft, is de kans dat het niet goed gaat een stuk groter. Neutrale koppelruimte is ontzettend belangrijk om de konijnen gelijke kansen te geven. 

3. Ik zou eerst proberen het konijntje te koppelen aan jullie ram. Dan zit die niet meer alleen, en heeft het jonge konijntje een goed huisje. Maar karakters zijn het belangrijkste bij een koppeling. Er is dus kans dat ze echt niet met elkaar kunnen opschieten, dat het echt niet samen gaat. In dat geval zal je haar toch af moeten staan bij een opvang (en gelijk wel een andere voedster adopteren als maatje voor hem, zodat hij niet alleen komt te zitten). 

Ik snap het dat je een band hebt met het konijntje en die niet af wil staan, maar dat is een beetje een egoistische keuze (wel begrijpelijke hoor!). In mijn ogen zou het welzijn van beide konijnen voorop moeten staan. Hoe moeilijk loslaten in zo een situatie ook is, voor het konijntje is het op zo een moment wel de beste optie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat naar dat jullie buurvrouw plotseling is overleden! Sterkte.

Ik sluit me aan bij het advies van Evee om tijdelijk een soort afgeschermd plekje voor haar zien te creëeren. 10 weken is nog behoorlijk jong. Ik ben ook benieuwd of de ram al gecastreerd is. Sowieso heb je dus een voor beide konijnen onbekende ruimte nodig om ze in te koppelen. Maar misschien is dat de badkamer? 

Lees je goed in over koppelen. Het is handig om een aantal koppeltopics van BunnyBunchers op het forum te lezen. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten. Het best zet je ze dus samen op onbekend terrein, van zo’n 2 tot 4 m2. Rijden, jagen en wat plukjes haar uittrekken is normaal koppelgedrag. Je grijpt dan niet in. Het ziet er in het begin vaak niet zo leuk uit, maar dat hoort er bij. Je laat ze het liefst een paar dagen op dat neutrale terrein, tot je ziet dat het goed gaat samen. Je haalt ze nooit meer uit elkaar, dus ook niet ‘s nachts. Tenzij je bij het koppelen ziet dat het voedstertje zich niet kan verweren omdat ze nog te jong is.

Je hebt best kans dat de koppeling vrij makkelijk gaat omdat ze nog jong is. Nadeel is wel dat zodra ze zo’n 6 maanden is haar hormonen waarschijnlijk gaan opspelen en haar karakter pas vorm krijgt. Hou er dus rekening mee dat ze dan waarschijnlijk opnieuw de rangorde gaan bepalen. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, tenzij het dan blijkt dat hun karakters niet bij elkaar passen. Als het dan echt niet meer gaat samen kan je het beste 1 van de 2 ‘omruilen’ bij een goede konijnenopvang. Dat is natuurlijk erg moeilijk! Maar je weet dan wel dat het andere konijn ook weer een goed thuis krijgt met een maatje en een ruime ren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evee @Lienappelsien

Bedankt voor jullie snelle reactie! Mijn ram is inderdaad al gecastreerd sinds begin februari, dus iets over een maand ongeveer geleden nu dus ik denk (= hoop 😂) dat Milo geen nakomelingen meer zal kunnen maken 🙂

Even ter verduidelijking:

"Milo": Gecastreerde ram van 11 maanden.

"Zena": Voedstertje van 10 weken.

Momenteel heeft Milo het volledige appartement voor zich alleen en kan hij staan en gaan waar hij zijn hartje maar wilt, dus ik denk dat als we hem terug opsluiten in een kooi mits zelfs een bijkomende ren erbij, er iemand niet tevreden zal zijn.

Ik en mijn vriendin hebben net dit hele voorval besproken met elkaar, en we zouden het appartement in drie gaan verdelen. 40% voor Milo, 40% voor Zena, 10% bufferzone in het midden zodat ze elkaar zeker en vast niet pijn kunnen doen. Maar we betwijfelen het dat Zena wel zoveel plaats nodig heeft in het begin? We dachten dat ongeveer 5-10m² meer als genoeg zou zijn en dit dan zo goed mogelijk af te gaan sluiten en dit zo te houden tot Zena ongeveer een maand bij ons woont, 14 weken ver is en zonder koppelmomenten te proberen.

Kan dit dan geen kwaad dat ze elkaar zullen ruiken en eventueel kunnen zien? 

De badkamer is helaas al verkend geweest door Milo, dit was oorspronkelijk niet de bedoeling maar aangezien alles bij ons op dezelfde verdieping ligt en Milo zag dat de deur van de badkamer op een kiertje stond, kon hij die kans toch niet laten liggen... Nu hij mag er normaal niet komen maar er zijn dus al een aantal keren geweest dat hij er toch binnenglipt.

Nu is er bij ons op het appartement een mezzanine (een soort tussenverdieping van 25m²) waar ons bed staat, dit is een plek waar hij nog nooit is geweest maar dit ligt wel in dezelfde ruimte als het volledige appartement dus misschien herkent hij nog steeds zijn eigen geur? Kan dit dan gebruikt worden? Indien ja kan ik hier wel enkele meters plaats creeëren voor een ren te plaatsen. 

We hopen met heel ons hart dat dit zal lukken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt goed. 

5m2 is al een mooie ruimte voor Zena. Ik zou er voor zorgen dat ze elkaar in ieder geval niet kunnen zien. Je kan bijvoorbeeld karton aan de renpanelen vastmaken. Als je dan ook nog een ‘bufferruimte’ hebt tussen de ren van Zena en de rest van het appartement waar Milo loopt dan lijkt me dat prima. 

Kies wel een wat hogere ren dan die simpele panelenrennen van 60 cm, want anders heb je kans dat ze al eerder bij elkaar zitten 😉 

De tussenverdieping klinkt als een mooie oplossing voor het koppelen als je daar een paar vierkante meter voor kan gebruiken. Een koppelruimte moet ook weer niet al te groot zijn. Ze moeten elkaar natuurlijk wel tegen komen.

Fijn om te lezen dat jullie er goed over nadenken. 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Het is nu ongeveer 5 weken geleden dat we Zena ten huize hebben genomen en heeft ze de afgelopen weken in een ruime ren mogen opgroeien met dagelijks twee uurtjes een vrij moment in het appartement uit het zicht van onze volwassen ram.

Ze bloeide helemaal open en heeft een superlief karakter maar is toch een zeer bescheiden meid, maar dit zal ongetwijfeld wel goedkomen.

Nu hebben we het gevoel dat ze allebei wel klaar zijn voor hun eerste koppeling met elkaar, maar aangezien ik niet echt een neutrale zone heb voor hen had ik een aantal vragen over dit en hoe we dit het beste oplossen. Hierbij onze volgende ideeën:

1. Onze enige aparte ruimte dat we hebben is onze badkamer, deze is wel helaas al een aantal keer verkent geweest door onze ram. Kunnen we deze terug neutraal maken door deze grondig te reinigen en eventueel alle spullen die er nu momenteel in staan tijdens de koppeling te verwijderen? Of deze volledig in te richten met nieuwe konijnenspulletjes waar beide hun geur nog niet inzit waardoor onze ram dit niet herkent?

2. Het idee na de koppeling zou zijn om het koppeltje in een groot hok (voorbeeld) te laten verblijven. We dachten eventueel als we heel de kooi volledig nieuw aankopen aangezien deze nu van de ram is, inclusief ren, wc en allerlei speelgoed dat dit misschien door hen ook als neutraal terrein bekeken wordt? Maar op de plaats waar we dit willen plaatsen kan de ram nu momenteel gaan en staan. 

Natuurlijk tijdens de koppeling zouden we ook hen niet de volledige ruimte laten gebruiken, en dit stapje voor stapje uitbreiden.

3. Dit is misschien een meer extreem idee voor mezelf en mijn vriendin: Momenteel staat ons bed boven op een tussenverdieping, met aan de andere kant Zen die in een ren vrij losloopt.  Nu dachten we eraan om tijdens de koppeling ons bed even af te gaan breken ('Wat hebben we toch allemaal niet over voor hen?" 🤣) en een neutrale zone te laten maken op de plaats waar ons bed nu staat, daar is nog geen één van beide geweest. Tenzij Zena die enkele meters (2-3m) haar ren heeft staan. Zij zelf is nog nooit uit haar ren geweest op de tussenverdieping aangezien deze niet veilig is voor haar. 

Ik en mijn vriendin wouden hun graag binnen een week koppelen tijdens ons verlof omdat we hier dan allebei tijd zat voor hebben en dat we alles op de voet kunnen opvolgen, dus we hebben nog een hele week de tijd voor heel wat tips en ons idee nog wat aan te passen.

Allesinds bedankt!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat zijn jullie goed bezig, petje af zeg! Ik denk dat een schone badkamer prima kan functioneren als koppelruimte. Een nieuw hok wordt inderdaad vaak gezien als neutraal terrein, goed de omgeving schoonmaken en dan kan je verhuizen. Ben heel benieuwd hoe het loopt! Succes 😄 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze ook samen in de badkamer zetten. Als ik het goed begrijp is de ram er ooit wel eens geweest, maar niet recent en ook maar heel eventjes. Dan kan je het wel als neutraal beschouwen. Maak het inderdaad nog even schoon, maar dat heb je in de tussentijd vast al een keer gedaan. Ik zou er een kartonnen doos in zetten, zodat ze ook even uit elkaars zicht kunnen zetten. Verder op 2 verschillende plekken een bakje water, en een pluk hooi. Verder niet. Na een tijdje kan je er dan nog 1 of 2 (goed schoongemaakte) toiletbakken in zetten. 

Je hebt het over hun eerste koppeling met elkaar, maar normaalgesproken is het ook hun enige koppeling met elkaar. 🙂 Vanaf het moment dat je ze samen in de koppelruimte zet haal je ze nooit meer uit elkaar, tenzij ze meteen gaan knokken of in uitzonderlijke situaties. 

Zoals ik al eerder schreef gaan ze waarschijnlijk achter elkaar aan rennen, jagen en/of rijden. Ze trekken vaak ook wat plukjes haar van de ander uit. Dat is normaal koppelgedrag en daar grijp je niet bij in. Het ziet er soms best griezelig uit, maar daar moeten ze doorheen om de rangorde te bepalen. Geef ze de tijd en laat ze het zelf samen uitzoeken. Rollen ze als 1 bol konijnen over de grond of vliegen ze allebei tegelijk op elkaar af en gaan ze meteen vechten, dan is het waarschijnlijk geen match en haal je ze definief uit elkaar. Het liefst hou je ze een paar dagen, inclusief de nachten, samen in de badkamer. Tot ze een beetje stabiel worden. Daarna kan je ze verplaatsen naar hun definitieve verblijf. Het duurt meestal wel een aantal dagen, en soms weken, voor het echt gezellig wordt. Heb dus vooral veel geduld.

Ik zou ze niet in een ren koppelen op een plek waar de ram nu ook al komt. De panelen zijn dan wel nieuw voor hem, maar de vloer en ruimte niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn gisterenmiddag begonnen met koppelen 😄 

Alles lijkt goed te gaan tot nu toe, want ze vechten niet en zoeken elkaar vaak op. Alleen rijdt onze ram wel heel de tijd op het voedstertje.

Dit gaat soms wel een uur aan een stuk door, met hier en daar een pauze. Ik weet dat dit rangordebepaling is, maar het begint hier precies een 18+ film te worden, haha!

Gewoon laten doordoen of ingrijpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon doorgaan. Ze moeten samen bepalen wie de baas is. Als je ingrijpt moeten ze daarna weer opnieuw beginnen. 

Bij de koppeling van de konijnen van mijn ex-man heeft dit wel twee weken geduurd,  en nu zijn ze onafscheidelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze stellen het allebei super goed en zijn al op korte heel aanhankelijk aan elkaar geworden, momenteel verblijven ze in een verblijf van ongeveer 6-7 vierkante meter, plaats genoeg dus voor hen! 😉 

Momenteel mogen ze dit nog niet verlaten aangezien we eerst willen dat ze nog wat meer aan elkaar gewoon worden en ook dat Zena (het voedstertje) zindelijk wordt. 

Hierboven wat foto's, en alvast bedankt voor de tips voor deze geslaagde koppeling!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Help! We zitten momenteel met een groot probleem.

Sinds gisterenavond vecht ons koppeltje uit het niets met elkaar, ze waren zelfs heel de dag samen in hun verblijf samen waar er nog geen haar in de boter was. Zoals elke avond als ik thuis kom van mijn werk mogen ze heel de avond tot het slapen gaan vrij rondlopen, maar toen ging het opeens mis.

Ze begonnen te vechten waarbij heel de living in no-time vol met haar los geplukte haren lag, ik en mijn vriendin hebben ze even uit elkaar genomen en apart laten afkoelen en na een halfuurtje proberen samen terug te zetten in een neutrale zone (onze badkamer) daar verliep alles goed, ze aten samen, waste elkaar en lagen zelfs volledig uitgestrekt bij elkaar. 

Na een goede 2 uur zonder problemen in de badkamer hadden we besloten om hen samen in hun gezamenlijk hok te plaatsen, daar verliep alles goed tot na een uurtje. Ze begonnen weer te vechten en vannacht besloten om hen apart te plaatsen met een ren ertussen waar ze toch elkaar kunnen zien. 

Ik vind het echt jammer aangezien ze steeds een hecht koppel waren dat alles samen deed, indien we ze afleiden met een snoepje of eten verloopt alles goed en kunnen ze elkaar verdragen maar ik vrees dat één van hen last heeft met hormonen en de rangorde wilt opnieuw bepalen.

Het voedstertje is nog niet gesteriliseerd, de ram als sinds maart 2019. 

Wat zijn jullie tips hieromtrent? Moet ik het voedstertje laten steriliseren? En later herkoppelen? We weten het even niet meer...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervelend!

Het is wel een goed teken dat het op neutraal terrein wel goed ging. 

Je voedster is nu in de puberleeftijd. Het is dus goed mogelijk dat ze nu begint te puberen. Maar ook komt haar karakter naar boven nu ze volwassen begint te worden. Het kan dus iets tijdelijks zijn, doordat ze aan het puberen is. Doordat haar karakter naar voren begint te komen kan het zijn dat ze de rangorde opnieuw gaan bepalen. De ram was misschien eerst de baas. Ze moeten misschien even uitzoeken of dat zo blijft. Maar het kan zo zijn dat de karakters niet zo goed bij elkaar passen, dan wordt het dus niks meer samen... 

Het wisselen van ruimte (soms alleen in de ren mogen en soms ook de rest van het huis mogen) leidt bij sommige konijnen of koppels ook tot problemen, zeker als het koppel niet zo stabiel is. Konijnen zijn erg territoriaal.

Persoonlijk zou ik ze niet met een paneel er tussen scheiden. Het kan tot frustratie zorgen dat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen. Ik ben er zelf voorstander van ze óf samen te zetten óf ze tijdelijk volledig uit elkaars zicht te scheiden (al zijn er enkele situaties waarbij het wel zinvol kan zijn om ze in elkaars zicht te houden). 

Ik zou ze weer terug in de badkamer zetten en ze daar langer laten. Neutraal terrein kan echt veel doen. Je kan inderdaad ook overwegen om haar te laten castreren, maar je hebt geen garantie dat het dan wel weer goed gaat. Ik denk dat ik het buiten de ren loslaten voorlopig even niet zou doen, vanwege de onrust die dat kan geven. Hoe groot is hun ren ook al weer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou de voedster sowieso laten castreren. Vooral van wegen de risico’s op baarmoeder tumoren. En wellicht helpt het iets meer rust te creëren in je koppel. 

Verder ben ik het met lienappelsien eens. Als ze in hun verblijf niet vechten en als ze “los” lopen wel, zou ik ze voorlopig in hun verblijf laten en zorgen dat dat groot genoeg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een klein voedstertje, als nieuw vriendinnetje voor mijn gecastreerde ram. Ons andere voedstertje is pas overleden, en hij werd eenzaam. Hij is vrij snel agressief (grommen en zo) naar haar maar doet haar op zich geen pijn. Ik ben alleen bang dat hij bij het rijden veel te groot voor haar is. Zij is veel kleiner en kwetsbaar, en ik weet niet of zij daar tegen kan. Moet ik het rijden gewoon laten gebeuren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei RammetjeSunny:

Ik heb ook een klein voedstertje, als nieuw vriendinnetje voor mijn gecastreerde ram. Ons andere voedstertje is pas overleden, en hij werd eenzaam. Hij is vrij snel agressief (grommen en zo) naar haar maar doet haar op zich geen pijn. Ik ben alleen bang dat hij bij het rijden veel te groot voor haar is. Zij is veel kleiner en kwetsbaar, en ik weet niet of zij daar tegen kan. Moet ik het rijden gewoon laten gebeuren?

Hoe oud is de voedster? Ik adviseer over het algemeen om deze reden niet te koppelen met konijntjes onder de 14 weken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Konijn Milo  ik zou een stap terug doen naar een rustige koppelpoging op neutraal terrein.

Je zou de voedster nu eerst kunnen laten steriliseren (castreren eigenlijk), haar goed de tijd geven te herstellen, even uit elkaars beeld. Geen negatieve ervaringen opdoen in die periode, even rustig bij komen apart van elkaar.

En daarna dan de koppelpoging op neutraal terrein. Haast het niet. Niet na 1 of 2 uurtjes al naar het verblijf wisselen, dat is voor de meeste koppels veel te snel. Laat ze gerust een week op het neutrale terrein wonen, tot de rust en rangorde daar gevonden is. Dan pas naar de volgende stap, het niet neutrale terrein.

Zorg dat dat verblijf altijd voldoende groot is, en wissel - zeker in het begin - niet van ruimte. Dus nog niet loslopen. Wisselen van terrein zorgt dat weer opnieuw rangorde bepaald moet worden, en dus weer onrust in de relatie. 

Hier staat koppelen op neutraal terrein uitgebreid uitgelegd: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites