Ga naar inhoud

Vaccinaties verschuiven


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over een kwestie waar we momenteel veel over aan het nadenken zijn.

 

Dex en Bobbi zijn allebei gevaccineerd. Die van Bobbi verlopen beide half april, Dex heeft gister zijn ene vaccinatie gehad (RHD 1 en 2) en de ander (myxomatose) verloopt eind augustus. Met andere woorden; we gaan nu alleen al voor de vaccinaties 3 keer per jaar naar de dierenarts. Buitenom het feit dat het misschien niet heel praktisch is, is het voor zowel Dex als Bobbi mega stress vol. Er waren gister 2 assistentes en een dierenarts voor nodig om Dex in bedwang te houden, weegt nog niet eens 2 kilo maar raakt altijd volledig in paniek.

 

Het plan is nu om de vaccinaties van Bobbi een eind mei te geven en de myxomatose prik van Dex ook. Dit betekend dat Bobbi's vaccinaties beide een maand na de datum in haar boekje worden gegeven en die van Dex 3 maanden eerder wordt gegeven. Vervolgens wil ik volgend jaar de RHD 1 en 2 van Dex ook een maandje (of 2 als het kan) naar achter schuiven zodat ze volgend jaar met zijn 2en voor alle prikjes kunnen.

 

Klinkt allemaal als een top idee, maar hoe zit dit in de praktijk? Kan het kwaad als ze een maand (of 2) minder beschermd zijn? Ze zitten binnen, we lopen binnen niet met schoenen, maar ik vind het wel een beetje een eng idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat best durven. Schuif zelf ook wel eens met vaccinaties om ze gelijk te krijgen. Meestal hou ik aan dat ik tot aan 6 maanden vroeger herhaal om het gelijk te krijgen 😉 Het laten verlopen vind ik persoonlijk wel wat spannender (buitenkonijnen in landelijk gebied, en nu ook al flink warm weer en veel insecten!), hoewel ik dat nu met charlie wel heb gedaan. Maar als het goed is is dat volgende week allemaal weer opgelost 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze vaste dierenarts was er gister niet, maar heb dit wel met de assistente besproken en die zag er ook geen kwaad in. Het is volgens mij ook niet zo dat het vaccin niet meer werkt op de datum in het boekje, maar dat de werking niet meer 100% gegarandeerd kan worden door de fabrikant. In het geval van Bobbi gaat het dus letterlijk over 1 maand later, in die tijd de vliegen proberen buiten te houden dus? Of kan ik er gewoon op vertrouwen dat ze niet ineens 100% vatbaar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gisteren gewoon beide alles gedaan eigenlijk. 

Ik neem aan dat de myxomatose ook de Nobivac Myxo-RHD is en je ziet echt vaak einde jaar afnemende bescherming. Het zal wel een beetje mee vallen, maar ik zeg altijd liever eerder vaccineren dan later. Ik vaccineer heel vaak maanden eerder, omdat ik wil dat een konijn dat uit de opvang gaat recent gevaccineerd is en niet nog maar een paar maanden op de teller heeft. RHD-2 vaccineer ik sowieso elke 5 a 6 maanden opnieuw, wegens verhoogde kansen hier in opvang met veel samenkomende konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten hier binnen en voor zover ik weet is hier geen verhoogde kans op RHD dus dat durf ik op zich wel aan. Ik zou de myxomatose van Dex (verloopt eind augustus) eventueel ook eind april kunnen geven, maar is 4 maanden niet veel te vroeg? Dit zou betekenen dat Bobbi 2 weekjes een verminderde bescherming heeft. Het moet sowieso allemaal voor eind mei gebeuren omdat ze dan een weekje gaan logeren in de opvang vanwege onze vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het nog een keer over, en het klopt niet helemaal. - edit: het klopt wel, de enting tegen rhd2 is inderdaad ook tegen RHD1.

 

Je zou de myx-RHD1 prik ook gewoon naar voren kunnen halen ja, die is max een jaar werkzaam, maar kun je gewoon na 6 maanden laten herhalen. Kan zeker handig zijn om de boel gelijk te krijgen 🙂 Ik geef er zelf de voorkeur aan om het eerder te herhalen, dan om het te laten verlopen. 

 

Persoonlijk zou ik in jouw geval april gewoon alles wat nu voor dit jaar nog moet laten zetten, dus zowel de myx-rhd-1 als de rhd2 voor Bobby, als de Myx-rhd 1(denk ik?) voor Dex. 

 

Dan zou ik volgend jaar alles gewoon in maart doen, voor beide konijnen. Veel makkelijker om het in 1x te doen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen prik die voor alles werkt. Zover ik weet geeft filavac zowel RHD1 als RHD2 bescherming. Het is wel een andere stam als dat ze bij nobivac gebruiken. Eigenlijk vaccineer je dus dubbel RHD1, met 2 verschillende stammen.

 

Ik vind het half jaar dat Evee aanhoudt wel een goeie. Eravac moet sowieso ieder half jaar, filavac kan elk half jaar en dan heb je alleen Nobivac nog en die moet sowieso 3 maanden eerder, als ik je verhaal goed begrijp. Eventueel zou je kunnen overwegen, om Dex dit jaar 2x de RHD2-prik te geven, dan heb je er volgend jaar minder druk achter zitten. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Volgend jaar alles in maart geven lijkt me ook een goede oplossing daarvoor. Dit jaar zou ik verder alles inplannen, rond de datum dat Bobbi de prikjes moet hebben (april?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor jullie advies!

 

Ik heb hun boekjes nu even niet bij de hand, maar het staat me bij dat ze een RHD vaccin krijgen wat een jaar werkzaam is en beide types RHD omvat. Kan nu alleen de naam niet checken.

 

Anyway, ik ga de hele boel dit jaar nog in april inplannen en volgend jaar in maart. Dan kunnen ze tegelijk, samen zijn ze ook een stuk stoerder als ze naar de dierenarts moeten 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Evee:

Ik heb dit jaar voor het eerst zowel de katten als de konijnen tegelijk, dan ben ik met 1x volksverhuizing per jaar klaar haha. 3 katten en 4 konijnen in één keer. Maandag moeten we 🙂

 

Haha wel heel handig, maar ik gok ook een uitdaging om met zo'n beestenboel op pad te gaan! Succes 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei dexenbobbi:

 

Haha wel heel handig, maar ik gok ook een uitdaging om met zo'n beestenboel op pad te gaan! Succes 🤪

Ik ga jaarlijks met 7 konijnen en 1 kat, en een zus/neefje om te helpen sjouwen 😛

in mijn ervaring een behoorlijke onderneming, maar wel fijn om er in 1 dag gelijk weer vanaf te zijn voor lange tijd. 

 

Als je toch gaat verschuiven, is er dan eigenlijk zoiets als het beste moment om te enten? Ik bedoel is een bepaalde maand handiger omdat er daarna veel muggen die potentiële besmetters zijn komen oid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk dat inenten in de periode tussen begin maart en half april de beste optie is. Van filavac zeggen ze dat je met weinig infectiegevaar 1 keer per jaar kan inenten en dan wil je natuurlijk het liefste dat de zomermaanden in het eerste half jaar na de prikjes vallen. Reken vanaf september minus een half jaar, dan kom je ergens in maart uit 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Rifca:

Ik ga jaarlijks met 7 konijnen en 1 kat, en een zus/neefje om te helpen sjouwen 😛

in mijn ervaring een behoorlijke onderneming, maar wel fijn om er in 1 dag gelijk weer vanaf te zijn voor lange tijd. 

 

Als je toch gaat verschuiven, is er dan eigenlijk zoiets als het beste moment om te enten? Ik bedoel is een bepaalde maand handiger omdat er daarna veel muggen die potentiële besmetters zijn komen oid. 

 

 

In het voorjaar. Op het moment dat de eerste warme dagen komen en je de insecten weer ziet vliegen, dat is het moment om te zorgen dat de vaccinaties weer gezet worden / zijn. Daarom worden de meeste konijntjes ook in maart / april gevaccineerd en zie je die tijd van het jaar ook de meeste vaccinatiedagen. Op die manier valt de optimale bescherming namelijk in het voorjaar en de zomer, als de kans op besmetting ook het grootst is. In het najaar / winter is de bescherming dan wel ietsje minder (nog niet weg hoor!), maar dan zijn er ook minder / geen insecten die de ziektes overbrengen, komt het dus ook minder voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

In het voorjaar. Op het moment dat de eerste warme dagen komen en je de insecten weer ziet vliegen, dat is het moment om te zorgen dat de vaccinaties weer gezet worden / zijn. Daarom worden de meeste konijntjes ook in maart / april gevaccineerd en zie je die tijd van het jaar ook de meeste vaccinatiedagen. Op die manier valt de optimale bescherming namelijk in het voorjaar en de zomer, als de kans op besmetting ook het grootst is. In het najaar / winter is de bescherming dan wel ietsje minder (nog niet weg hoor!), maar dan zijn er ook minder / geen insecten die de ziektes overbrengen, komt het dus ook minder voor.

Dank je 🙂 

Hier wordt al jaren in het voorjaar geënt, en inderdaad dan zijn er veel ent-dagen maar was benieuwd of het echt veel uitmaakt.

Mijn vorige dierenarts had 1xmaand konijen spreekuur (alsof je een maand kan wachten als ie ziek is :s ) en dan ook entingen goedkoper. Maar bedenk me nu dat dat pre-nobivac was dus toen moest je in de herfst/winter natuurlijk ook een keer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .