Ga naar inhoud

Bang konijn


Binky_Baily123

Aanbevolen berichten

Hoi ik had een vraag. Ik heb zelf 2 konijnen Binky (mannetje van 16 weken en word binnekort gecastreerd) en Baily (vrouwtje van 14 weken). Baily is het konijn die heel bang is. Ik had haar gekocht en toen was ze al heel bang en een paar weken later werd ze minder bang voor mij. Maar sinds vandaag en gisteren was ze weer heel bang en rent ze weg voor elk klein geluidje. Dan rend ze naar het nachthok en kruipt ze onder het mandje dat in het nachthok licht. Het hok staat trouwens binnen (zie fotos voor het hok en de konijnen. Binky is de witte dwerghangoor en baily de blonde, maar weet haar ras niet) hopelijk weten jullie antwoord 

Groetjes,

Lisa

Screenshot_20190303-190805_Gallery.jpg

Screenshot_20190303-190816_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren en van nature dus erg op hun hoede. Het ene konijn is daarnaast banger aangelegd dan de ander. Mijn voedster is ook een enorme bange poeperd. Kun je niets aan doen behalve het te accepteren. Doe in ieder geval geen dingen waar ze nog banger van wordt zoals bijvoorbeeld optillen. Plat op de grond liggen als je haar benaderd maakt het ook minder beangstigend voor haar, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

 

Daarnaast het dringende advies om ze uit elkaar te halen tot Binky gecastreerd en onvruchtbaar is. Konijnen kunnen vanaf 12 weken al vruchtbaar zijn en ik neem aan dat je niet zit te wachten op een nestje. Vind de woonruimte voor een koppel overigens ook wel klein hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Haal ze direct uit elkaar. Op deze leeftijd kan de ram zeker al dekken, en de voedster is ook vruchtbaar vanaf een week of 14!!!! Je wil zeker geen konijnentienerzwangerschap, echt, direct uit elkaar halen dus! Pas in de 3e week na de castratie van de ram kun je opnieuw koppelen, tot die tijd is hij vruchtbaar! 

Hier staat uitleg over koppelen, koppel altijd op neutraal terrein:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

2. In dit artikel staat veel informatie over tam maken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

3. Het verblijf op de foto is te klein. Het is al te klein voor één konijn, zeker voor een koppel. Ik zou één konijn in het hok laten zitten voor nu, tot je echt kan gaan koppelen na castratie. Het andere konijn kan dan tijdelijk in de panelenren die er achter tegen de muur staat, of je moet een reserve hok hebben? Maar op die manier zijn ze nu in ieder geval gescheiden.

Zorg dat je voor straks als je ze gaat koppelen na de castratie een goed verblijf hebt: minimaal 2 vierkante meter permanente leefruimte, waar ze altijd in kunnen. Niet opsluiten in een kooi dus. In deze artikelen staan tips en informatie over hoe je dat het handigst voor elkaar krijgt:

 

Huisvesting van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/huisvesting-konijn-konijnenhok/

 

Konijnen in huis houden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Binky_Baily123:

Mijn hok is 140 cm lang. hoe groot moet het hok dan zijn?

 

Voor een koppel heb je minimaal 2 m2 vaste verblijfruimte nodig. Met je panelenren aan het hok gekoppeld (definitief dus) kom je al een stuk meer in de buurt. Een hok van 140x60 (is meestal een standaardmaat) is slechts goed voor 0,8 m2 en is echt VEEL(!) te klein. Ga je ze ook uit elkaar halen? Zeg maar nu gelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

MAAR ZE ZIJN NU ALLEBEI VRUCHTBAAR!!!!!

 

 

 

Als je ze nu niet uit elkaar haalt heb je een zwangere voedster!!!!   Tenzij je die ook laat castreren en dan gelijk het nestje bij haar weg laat halen. Maar dat maak ik niet op uit jouw verhaal, plus dat ze daar ook erg jong voor is. En dan nog, ze bewust te lang samen laten, met grote kans op een tiener-konijnen-zwangerschap, met grote kans dat het mis loopt voor zowel de jongen als de voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Binky_Baily123:

Ik ga ze nu nog niet uit elkaar halen omdat Binky deze week naar de DA gaat en dan maken we een afspraak over de castratie. en dan gaan ze na de castratie uitelkaar todat Binky helemaal herstelt is en niet meer vruchtbaar is🙂

 

Sorry maar in wiens belang handel jij? Zo'n jonge voedster moedwillig zwanger laten worden (want dat is wat jij nu uitlokt) is behalve onverantwoord ook hartstikke riskant voor haar. En besides thaat, wat maakt het verschil dat je ze na de castratie uit elkaar haalt of nu? Haal ze NU uit elkaar, handel in het belang van je dieren!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .