Ga naar inhoud

Mag het korrel voerbakje?


Dion Moree

Aanbevolen berichten

Hallo mensen 

Ik ben vanaf gisteren trotse eigenaar van mijn konijntje stitch! :) nu had ik alleen een vraagje over het voerbakje. Ik lees op veel sites dat het voerbakje met het korreleten gewoon mag blijven staan en dat je dit elke dag mag aanvullen met nieuw eten. Nu hoor ik alleen ook dat het ook niet goed is om te doen... hebben jullie misschien wat tips voor mij dat ik mijn konijntje alles kan geven wat hij nodig heeft. 

 

Super bedankt voor de reacties alvast 

 

Groetjes 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet aan te raden onbeperkt brokvoer (korrels) te geven. Konijntjes gaan daardoor slecht hooi eten en laten de blindedarmkeutels er door liggen. Je krijgt er dus een te dik konijn met een slechte darmcultuur van, als je niet oppast zelfs een konijn dat zeer gevoelig is voor diarre, gas en verstopping. Het is dus beter om de voeding direct vanaf het begin goed aan te pakken, goed in te delen. 

 

Een konijn hoort 80% hooi, 10% vers groenvoer, 5% brok en 5% gezonde snacks te eten. Gezonde snacks zijn dan niet snoepjes maar bijvoorbeeld gedroogde kruiden, knaaghout en dat soort dingen. 

 

Maar wat betreft de vraag over onbeperkt brokken: Wat je wel mag doen is jonge konijntjes wat ruim voeren: naar het volwassen gewicht, en dan 20 gram per kg van dat gewicht. Heb jij een konijn dat als hij/zij volwassen is 2 kg gaat wegen, mag hij/zij dus nu al (2x20=) 40 gram brokjes per dag eten.  Heb je een vlaamse reus gekocht die 7 kg gaat worden mag je dus nu al (7x20=) 140 gram brokken per dag voeren. Let vooral ook op dat hij/zij goed hooi blijft eten en dat hij/zij de blinde darmkeutels op eet. Als dat niet het geval is, en er medisch niets mis is (zaken als coccidiose en wormbesmettingen moeten natuurlijk worden uitgesloten!), dan geef je waarschijnlijk te veel brok en zou je rustig aan in hele kleine stapjes iets kunnen minderen. Je moet dus zoeken naar een goede balans die past bij jouw individuele konijntjes. 

 

Verder mogen ze altijd onbeperkt hooi eten, en vers drinkwater. En eventueel rustig starten als hij/zij eenmaal gewend is en je de balans tussen brok & hooi hebt gevonden, met het opbouwen van vers groenvoer, je hebt wel kans dat je dan wel iets minder brokjes zou moeten geven.

 

De 20 gram per kg van het volwassen gewicht is een richtlijn. Konjntjes die oud en ziek zijn hebben soms wat meer nodig om aan te sterken, fitte konijntjes hebben vaak een stuk minder nodig. Maar het is een goede hoeveelheid om mee te starten, en vandaaruit dus verder te kijken naar wat precies bij jouw konijnen past.

 

Meer informatie / extra leesvoer:

 

Uitleg over konijnenvoeding:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Allerlei tips en uitleg voor als je (op)nieuw aan konijnen begint:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .