Ga naar inhoud

Kwalitatieve vitaminekorrel


demolenhoek

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een goede vitamine korrel, dus geen voedingskorrel. Mijn konijnen (49 stuks momenteel) krijgen volcontinu hooi en groenten. Ze zijn heel gezond, blinken uit hun vacht, maar nu wil ik mijn moeren met jongen toch dat beetje extra aanbieden. Bestaat dit om te beginnen? Zo ja, welke korrel is goed daarvoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele. Een goed konijnenvoer heeft voldoende vitamines, met een vitaminekorrel gooi je de boel juist in de war, loop je kans op te veel aan bepaalde vitamines en voedingsstoffen, en dat is ook schadelijk. Voor konijnen is het bijvoeren van vitamines, tenzij echt medisch noodzakelijk gebleken, niet aan te raden.

 

Waar zou je het precies voor bij willen voeren, als ze prima gezond zijn en verder een goede voeding krijgen met voldoende hooi en vers groenvoer, is het toch ook niet nodig? Vitamine D halen ze uit zonlicht, vitamine C kunnen ze zelf aan maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek vleeskonijnen, vandaar het grote aantal. Maar wel op een verantwoorde manier. Niet te veel nesten, niet bijna continu zwanger. Wij hebben momenteel veel jongen die nu opgroeien tot 3 kilo.

 

Ik merk nu met het verharen dat mijn moer met haar nest het wel wat kan gebruiken. Ze staat verre van mager maar ze verhaard wat traag. Ik dacht dat het misschien kon helpen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nest vraagt veel van een voedster. Bij veel zoogdieren zie je dat de verharing op het moment dat er een nest is een soort stopgezet word, dat is de natuur. Vogels ruien ook niet op het moment dat ze een nest hebben. De voedster stopt alle energie in het grootbrengen van de jongen, de verharing komt even op pauze te staan.

 

Tegen de tijd dat de jongen dan de leeftijd hebben dat ze zelfstandiger worden, is het vaak in één keer "poef", laat er heel veel haar in één keer los. Het ziet er niet uit dan, ze haalt dan de achterstand op de verharing in kortere tijd in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Christaaa:

Als een voedster met haar gewone voeding geen nest groot kan brengen zonder daar zelf onder te lijden, dan hebben ze dus te veel nesten. Of er is iets anders niet goed, waardoor ze achterop raken in conditie. 

 

Je mag van mij gerust komen kijken. Ze is in perfecte gezondheid, mooi op gewicht, kwalitatief eten 24/7 en ook de jongen doen het super 🙂 Er staat nergens dat ze haar nest niet groot krijgt. Ze is nu anderhalf jaar en het is haar 2de nest. Niets te veel dus lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .