Spring naar bijdragen
Lenske

Welk ras is dit?

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welk grote konijnenras dit is op de foto. Dit is overigens niet mijn foto, maar ik kwam deze knapperds tegen tijdens de jaarlijkse entingsdag.

FB_IMG_1551093790655.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen bestaand / echt konijnenras. Het zijn kruisingen / mixkonijntjes. Er zit wel iets van vlaamse reus in, maar die zijn niet bont. Er is dus iets bonts mee gekruisd.

Ik vermoed dat het als duitse reus is verkocht, dat is een broodfokkers"ras", het zijn gewoon vlaamse reuzen, het is geen apart ras. Maar ze geven er een andere naam aan en een duur prijskaartje en het is een "hebbeding" geworden. Heel veel ellende ook mee, dus ik raad het je zeker niet aan daar aan te beginnen. Maar die fokken ze wel in allerlei vage kleurslagen, ook bont. Voor zo een konijn betaal je soms 250 euro. En nee, die zijn dan niet gecastreerd en volledig ingeënt, dat moet je zelf nog laten doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke bedankt voor je reactie. Ik wil graag een groot konijnen ras voor bij mijn middel grote ex ram. Hij is helaas pas weduwnaar geworden.

Maar als ik het zo lees kan ik misschien beter naar een raszuivere vlaamse reus gaan kijken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of gewoon een leuk flink formaat asielkonijn. Vlaamse reuzen, lotharingers en kruisingen daarvan zitten regelmatig in de konijnenasielen. Vaak nog lastig te plaatsen ook, door de extra grote ruimte eisen die (terecht) gesteld worden voor plaatsing van zo een reus.

Als baasjes gaan wij vaak af op uiterlijk, zo van "dat is een mooi konijn, die wil ik hebben". Maar als je konijnen samen wil laten leven met andere konijnen is er iets heel veel belangrijker dan uiterlijk: karakter.

Als de karakters van de konijnen niet met elkaar matchen kun je het nog zo graag willen, maar de konijnen kunnen dan niet samen leven.

Dan speelt ook nog mee dat er eigenlijk gewoon geen echt goede fokkers zijn. Die bestaan gewoon niet. Het is niet zoals bij honden of katten. De konijnenfokkers wereld loopt qua konijnenwelzijn zo verschrikkelijk ver achter. Slecht georganiseerd qua controles, administratie, en er heerst echt een los alles zelf op met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes-en-manieren-klimaat. Er zijn enkele fokkers hoor, die echt hun best doen en voor vernieuwing en goed konijnenwelzijn gaan. Maar die zijn zeer schaars (op één hand te tellen in NL) en lopen tegen allerlei hindernissen op, waardoor dat ook nog niet echt werkt in de praktijk. 

Mijn tip dus: laat raskonijnen los. Ga eens een keer bij een konijnenopvang kijken wat er allemaal zit. Daar zit zoveel qua soorten, maten, kleuren, leeftijden, uitdagingen qua karakter of juist al heel tam en mensgericht. En je kan er speed-daten met je eigen konijn, om te zien of er een kans is dat het zal slagen of niet. Ze zullen er ook altijd eerlijk zijn over hoe het konijn dat je mee naar huis neemt is qua verwachtingen. Terwijl dat bij een fokker echt maar af te wachten is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .