Ga naar inhoud

Ineens niet meer zindelijk?


Vera92

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vorig jaar juni 2 konijntjes (vrouwtjes).

Inmiddels zijn ze net wel/geen jaar oud. 

 

Ik heb een hok met 2 etages, bovenin nachthok (met stro) en een wat groter stuk met uitkijk waar ook het hooiruif hangt. Onder dit ruifje was dus hun toilet (zaagsel). 

Benedenverdieping een paar tegels en grond. Tevens kunnen ze lekker in een groot ren rondrennen. 

 

Toen ik ze net had poepten en plasten ze netjes in 1 hoek van het hok, onder het hooiruif aan de dichte kant. Dit hebben ze heel lang gedaan. Het nachthok was altijd super schoon. 

 

Nu, laatste 2 maanden, verandert het. Benedenverdieping wordt ondergepoept en geplast. In combi met het grond en nat weer is dat een lekker papperig zooitje. En laatste tijd ook het nachthok in een hoek nat en overal keutels. 

En nu beginnen ze ook het ren onder te poepen. 

 

Ik vind het niet erg om allemaal schoon te houden, maar het was toch wel erg makkelijk (en frisser!) dat ze beide alles in 1 hoekje deden. 

 

Wat er is aan de hand? Tips? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keutels zijn overigens droog en zien er goed uit. Plas voor zover ik kan zien ook, zie niks geks. Met papperig zooitje bedoel ik dus de droge keutels die onder geplast worden en met vochtig weer nog klammer worden en dus vermengen met de grond. Inmiddels is het meer een egale laag met korreltjes keutels 😋 en ja, ik probeer het altijd helemaal schoon te vegen. Dat blijft helaas maar even zo. 

 

Wie heeft de gouden tip! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er aan de hand is, is dat het voorjaar is, en je twee dames hebt die vol in de puberteit zitten, waarbij de hormonen volop opspelen. 

 

Castratie kan helpen, maar is ook geen wondermiddel voor zindelijkheid. Simpelweg niet elk konijn zal zindelijk zijn, vaak vooral omdat bij het ene konijn meer territoriumdrang is dan bij het andere konijn, ook na castratie.

 

Houd er ook rekening mee dat het nu ook de periode is dat de dames hun karakters ontwikkelen, en er dus een kans is dat ze gaan vechten, dat ze niet meer samen kunnen. Koppels van twee dames kunnen slagen als de karakters goed bij elkaar passen, maar er is net zo een grote kans dat het mis loopt als ze volwassen worden. Zorg in ieder geval wel echt voor voldoende permanente leefruimte, voor twee dames zou ik die permanente leefruimte ook echt ruim pakken. Het minimale is 2 vierkante meter voor een koppel, maar bij koppels van twee dames zou ik toch echt voor 4 vierkante meter of meer kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik had daar ook al over nagedacht, maar gezien het midden in de winter begonnen is vond ik dat wat vreemd. Kan het dan nog? (en gaat t weer over?) 

 

En ik houd de dames goed in de gaten. De een is vrij onderdanig. Soms rennen ze wat achter elkaar aan, maar tot nu toe geen gekke dingen. Was even bezorgd toen ik het hok vol haar aantrof, maar dat was gewoon de rui. Geen teken van gevecht gezien gelukkig 'klopt af' 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar het eind van de zomer / in de winter is er minder hormonaal gedrag. In het voorjaar - en dat is dit jaar met de hoge temperaturen erg vroeg - spelen de hormonen wel maximaal op en is het meestal op z'n ergst. Bij ongecastreerde konijnen zal dat altijd blijven.  Helemaal overgaan zal dat dus niet. Mocht je besluiten de dames te laten castreren dan neemt dat wel een groot deel van de hormonen weg. Het duurt dan ook eventjes voor je gedragsverandering ziet, in de weken / eerste maanden na castratie. Maar daarna zal het niet meer zo heftig opspelen, en dat helpt dus ook mee met zindelijkheid (en geen schijnzwangerschappen meer, minder humeurig, en geen kans meer op zwangerschappen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .