Ga naar inhoud

Genoeg ruimte maar toch knagen aan tralies.


Zoef & Brownie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal wij hebben 2 super lieve konijntjes van 5 maanden, een voedstertje en een gecastreerd rammetje.

Ze hebben een groot hok met 2 verdiepingen en een nachtverblijf, en ze hebben altijd een ren aan de kooi staan waar ze nog ongeveer 4 m2 hebben om rond te hupsen. In de ren 2 blokhutjes, denkspelletjes etc. Maar knagen toch aan de kooi en dat maakt best wel herrie.

Is dit normaal gedrag of is er iets wat ik nog zou kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

 

(Tralie)knagen

Tralieknagen is een gevolg van te klein gehuisvest zijn, verveling en/of eenzaamheid bij een konijn. Als dit gedrag eenmaal is aangeleerd,  is het echt heel moeilijk (bijna niet) af te leren. Zorg dat de basis goed is: het verblijf moet ruim genoeg zijn (liefst 2 vierkante meter per konijn of groter), zorg dat het konijn met een soortgenootje samen leeft, geef de juiste voeding en voldoende hooi en zorg dat er speelgoed en knaagmaterialen in het verblijf aanwezig zijn. Soms is alles echter al perfect, en blijft het konijn knagen. In de meeste gevallen is het dan echt een gewoonte geworden van het konijn. In dat geval is de enige oplossing om een hok te maken of kopen waar geen tralies in zitten.

 

 

Uit het artikel over gedragsproblemen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben altijd zoveel ruimte gehad, ook altijd wilgen speeltjes en aan de blokhutjes kunnen ze ook knagen.

Ze knagen gelukkig ook aan de dingen die daar wel voor bedoeld zijn, maar vooral Zoef het rammetje gaat soms expres het hok in om aan de tralies te rammelen.

Misschien is het de leeftijd wel, ze spelen en springen ook echt de hele dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan soms zijn, vooral wanneer ze in de puberteit raken, dat de ruimte toch te klein blijkt te zijn. Jouw konijnen hebben nu wel de leeftijd voor de puberteit dus het zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Hoeveel m2 vaste ruimte hebben ze nu?

 

Verveling lijkt me niet van toepassing, eenzaamheid ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou meer dan groot genoeg moeten zijn dankzij de ren. Kan het zijn dat er frustratie is? Je konijn ziet iets wat hij wil maar hij kan er niet bij? Hier doet Bobbi dit namelijk wel eens als er een kartonnen doos in haar zicht staat. En hoe gaan ze met elkaar om? Een vredig koppel of zijn er af en toe wel wat strubbelingen? Jagen, rijden, dat soort werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lopen ook los door het huis dus misschien zijn ze gefrustreerd als ze in de ren moeten.

Ze kunnen alleen niet de hele dag los en ook 's nachts niet omdat ze niet echt zindelijk zijn, en ik er niet op zit te wachten om 's morgens overal plasjes op te ruimen als ik net wakker ben.

Ze zijn heel lief samen, eten samen, slapen samen, wassen elkaar, maar ze rennen soms ook achter elkaar aan.

Ik denk trouwens dat dat is om te spelen want ik heb ze nog nooit lelijk tegen elkaar zien doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-2-2019 at 20:42 zei Zoef & Brownie:

Ze lopen ook los door het huis dus misschien zijn ze gefrustreerd als ze in de ren moeten.

 

Dat zou een goede reden kunnen zijn; de wisselende grootte van hun leefruimte. Ik heb ook een tijdje mijn konijnen overdag meer ruimte gegeven dan ‘s nachts. 1 konijn raakte hierdoor gefrustreerd dat ze niet áltijd meer ruimte had en ging dan ook aan de tralies knagen.

 

Verder klinken ze als energiebommetjes, dus hebben ze ondanks het ruime verblijf misschien toch behoefte aan meer ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, dat zou het inderdaad kunnen zijn.

Ze zijn ook nog jong natuurlijk, dus dat ze veel energie hebben is logisch. 

Veel meer ruimte dan ze nu hebben kan ik ze helaas niet bieden. 

Ik kan ze misschien nog een uurtje meer los laten lopen maar ik hoop dat als ze klaar zijn met puberen ze ook wat kalmer worden. 

In de ren hebben ze trouwens genoeg ruimte om rond te rennen en binkies te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .