Ga naar inhoud

Veilige of giftige plant voor konijnen?


Evee

Aanbevolen berichten

Op onze website staan lijsten met giftige en veilige planten voor konijnen. Toch staan er veel planten en groenten soorten niet op die lijst. Dat komt meestal omdat ze er een beetje tussenin zitten. Niet geschikt om regelmatig te voeren, maar ook niet direct giftig als ze er (per ongeluk) een klein beetje van eten.  Wil je van een bepaalde boom, plant, kruid of groente weten of het veilig is of niet, neem dan eerst een kijkje in deze lijsten op bunnybunch:
 

Giftige planten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/giftige-planten-voor-konijnen

 

Veilige planten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

 

Als je het antwoord niet in de bovenstaande lijsten kan vinden, en ook niet met behulp van de zoekfunctie op het forum, dan is dit topic de plek om het na te vragen! 🥕🍌

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik wilde weten of ‘look zonder look’ eetbaar is voor konijnen aangezien ik dit veel in mijn tuin heb. Ik kwam op dit eetbare lijstje uit voor konijnen. Weet iemand of dit klopt? Roberts kruid heb ik namelijk ook veel staan. 

 

wilg
look zonder look
appel-snoeisels
brandnetel
zevenblad
braam
framboos
paardenbloem
weegbree
vogelmuur
robert’s kruid

en groenteafval uit de moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft look zonder look. Ik twijfel. Ik kan het niet direct terugvinden met betrekking tot konijnen. Voor mensen is het wel eetbaar, maar het is familie van de koolsoorten. Voor konijnen dus wel met risico. Ik zou er dus wel erg voorzichtig mee zijn. 

 

Met vogelmuur ook goed oppassen, dat kan wel snel diarree geven. Ik zou het persoonlijk niet voeren, vind het niet in de categorie groenvoer wat je echt geeft als dagelijkse voeding horen, maar als ze er een keer iets van te pakken krijgen is het geen groot probleem.  Je hebt qua konijnenvoedsel eigenlijk drie groepen: veilig genoeg om regelmatig / dagelijks te voeren, geen voedsel maar ook niet echt heel giftig of slecht als ze er iets van eten, en planten die echt giftig zijn en wel snel voor problemen zorgen.  Vogelmuur hoort in de middelste categorie 😉 

 

Groenteafval uit de moestuin is heel ruim omschreven en daardoor dus niet veilig. Nachtschades (bijv. tomatenplant, aardappel), uiensoorten, bonen,  dat zijn maar een paar voorbeelden van wat dus echt niet mag , en dat valt ook onder de noemer groentenafval. Met kool- en slasoorten moet je wat oppassen en rustig aan doen, konijnen moeten een goede darmflora hebben om daar goed tegen te kunnen. Geen beginnersgroentes dus! En altijd mixen met "veilige" groenten.  Dat staat uitgelegd in dit artikel. 

 

Roberts kruid is wel veilig. Wilg, appel takken en blad ook (mits onbespoten), brandnetel, braam, framboos, paardenbloem en weegbree zijn veilig te voeren en mogen ze ook regelmatig hebben. 

 

 

 

Check voor je iets geeft in ieder geval even of het in deze lijst staat, dan is het dus niet veilig!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

 

En in deze lijst staan groente / kruiden soorten die je dus wel regelmatig mag geven zonder problemen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

En even als slag om de arm: konijntjes die een slechte start hebben gehad qua darmziektes als jonge konijntjes (wormen, coccidiose enz), en konijntjes die lange tijd slechte voeding gehad hebben (geen hooi, te veel brok) hebben soms zo een slechte darmcultuur dat ze nauwelijks groenvoer kunnen hebben. Voor je te enthousiast start met het voeren van groentes, echt dus rustig opbouwen en testen of jouw konijnen het wel of niet kunnen hebben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net rond te kijken naar welke groenten mogen en welke niet. Ik had het lijstje op deze site al gevonden en zag een ruim aanbod voor mijn konijntje. Nu zie ik net een lijstje op de site van een dierenarts staan. Maar als ik deze mag geloven mag een konijn bijna geen groente hebben. Wat kan ik dan het beste aanhouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze groenten staan op het lijstje

Groenten

WEL

NIET

andijvie Bieslook (giftig)
peterselie prei (giftig)
bleekselderij Uien, sjalotten (giftig)
mosterdblaadjes alle bonen en erwten
waterkers savooiekool
wortel en loof rabarber (dodelijk)
witlof avocado
komkommer vaste kool zoals rode kool
paprika (weinig) champignon: blijft in darm achter als stukjes rubber
venkel courgette
rucola rode bieten
broccoli aubergine
paksoi aardappel en -schil (giftig)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd lijstje. 

 

Op zich snap ik de linkerkant wel, dat zijn over het algemeen de makkelijke groenten (hoewel mosterdblaadjes dan weer niet zo voor de hand liggend zijn haha).

 

Maar aan de rechterkant bij giftig staan ook groenten die helemaal niet giftig zijn, zoals koolsoorten, courgette en rode biet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Palm is wel veilig, alleen de Cycas palm is giftig, alle andere soorten zijn voor zo ver ik weet veilig. Maar let wel op dat palm niet echt voedsel is. Het is niet de bedoeling dat je het aanbied in de groenten schotel, maar als het in de tuin /  in huis staat en ze eten er incidenteel een keer iets van, of eten een keer een afgewaaid blad ofzo, is het geen probleem. Het is niet giftig. 

 

De bougainville is giftig, zowel voor huisdieren als honden, katten en konijnen als voor kinderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 7 maanden later...
Op 22-2-2019 at 12:44 zei Evee:

Op onze website staan lijsten met giftige en veilige planten voor konijnen. Toch staan er veel planten en groenten soorten niet op die lijst. Dat komt meestal omdat ze er een beetje tussenin zitten. Niet geschikt om regelmatig te voeren, maar ook niet direct giftig als ze er (per ongeluk) een klein beetje van eten.  Wil je van een bepaalde boom, plant, kruid of groente weten of het veilig is of niet, neem dan eerst een kijkje in deze lijsten op bunnybunch:
 

Lijst met giftige planten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

 

Lijst met veilige planten (groenten, fruit, kruiden en knaaghout wat je veilig aan konijnen kan voeren):

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

Als je het antwoord niet in de bovenstaande lijsten kan vinden, en ook niet met behulp van de zoekfunctie op het forum, dan is dit topic de plek om het na te vragen! 🥕🍌

De links doen het helaas niet meer, zouden jullie deze kunnen updaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Huntingmiew:

Weet iemand of een ribus veilig is voor konijnen of niet?

Volgens mij is ribus een familienaam waar heel veel planten onder vallen, verschillende bessen soorten. Weet je welke het precies is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Huntingmiew:

Rode ribus als ik me niet vergis. 

 

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik kom die soort alleen tegen in lijsten met planten voor als je wilde konijnen uit je tuin wil weren. De bessen schijnen niet echt smaak te hebben en vooral door vogels gegeten te worden, konijnen schijnen ze niet lekker te vinden. Maar of ze ook echt giftig zijn, of veilig dat kan ik helaas niet vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...

Is er eigenlijk ook al een lijst met veilige/onveilige kamerplanten? Veel lijstjes gaan over tuinplanten. 🙂 Ik weet wel dat aloe, varens en gatenplaten slecht zijn, maar er is natuurlijk nog veel meer. 

 

Ik zoek specifiek naar:

  • Alocasia
  • Calathea
  • Graslelie
  • Clusia
  • Philodendron Scandens
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .