Ga naar inhoud

Gedroogde kruiden, verse kruiden, kruidenhooi


Adjumbe

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Ik heb een vraag over het geven van kruiden. Ik krijg de indruk dat er aardig wat mensen naast "normaal" hooi ook wel kruidenhooi geven. Mijn allereerste vraag is: kun je dit iedere dag geven gecombineerd met het andere hooi of is dit iets wat zich bijvoorbeeld moet beperken tot het weekend of iets dergelijks? Ik heb namelijk ook begrepen dat te veel kruiden ook niet goed is? 

 

Dan lees ik best wel wat over gedroogde kruiden. In een artikel hier op bunnybunch las ik dat het onder de categorie 'snacks' valt. Dagelijks (of om de paar dagen) een eetlepel gemengde gedroogde kruiden per konijn. Is dat iets wat ik zou kunnen aanhouden? 

 

Tot slot dan de verse kruiden en dan komen mijn vragen eigenlijk een beetje bij elkaar, want dit is het punt waar ik in de war raak. Zover ik dus begrijp mag je niet te veel kruiden geven. Klopt de gedachte dan dat het voeren van kruidenhooi, gedroogde kruiden én verse kruiden als combinatie een overload aan kruiden is? Of zit dit anders omdat kruidenhooi onder hooi valt, verse kruiden onder groenvoer en gedroogde kruiden onder snacks? Ik snap het even niet meer haha.. Heeft het aanbieden van gedroogde kruiden überhaupt nog een meerwaarde als je ook kruidenhooi aanbiedt? Zoals jullie merken: verwarring alom! 

 

Groetjes,

Ayumi

Link naar reactie
Delen op andere sites

De percentages van wat je moet voeren is een richtlijn. Het geeft een beetje aan hoe groot een bepaald iets qua portie hoort te zijn voor konijnen. Het belangrijkste is dat ze vooral heel erg goed hooi eten. En kruiden kunnen een hulpmiddel zijn om te zorgen dat konijnen juist dat doen. Verder is het ook een gezonde, natuurlijke manier om ze toch wat variatie, geur en smaak te geven in de dagelijkse voeding, iets wat veel konijnenbaasjes wel aantrekt.  Daarnaast hebben veel kruiden ook milde werking op zaken als de weerstand, de eetlust en de gezondheid. 

 

Je mag kruiden dagelijks voeren. Maar als je gedroogde kruiden geeft, overdrijf dan niet. Dagelijks een eetlepel kruiden per kg konijn is inderdaad wat is aangeraden voor gedroogde kruiden. Dat geldt voor het los voeren van gedroogde kruiden, maar ook voor gedroogde kruiden die je door hooi mengt. Zelf geef ik een klein handje kruiden door het hooi per dag, per koppel. Ik denk dat ze per koppel zo een 15-20 gram kruiden eten per dag. Het is aanvullend, om het hooi lekkerder te maken bijvoorbeeld. Het zou dan niet meer dan 5% van wat een konijn op die dag eet moeten uitmaken. 

 

Van verse kruiden mag je wel meer geven dan van gedroogde kruiden (zit nog veel vocht in, minder geconcentreerd dan gedroogde kruiden). En die kun je inderdaad ook mengen met de groentenschotel. Het heeft dan inderdaad ook overlap met de groentenschotel, hoewel ik niet zou aanraden om kruiden de hoofdmoot van de dagelijkse groenvoerportie te laten zijn. 

 

Dan is er ook nog de optie om kruiden echt gericht in te zetten bij homeopatische behandelingen, dus echt als geneesmiddel. Daarvoor gelden echter andere regels, en worden vaak ook tincturen van kruiden gebruikt, om juist de werkzame stoffen te gebruiken. In die gevallen zijn de doseringen wel anders. Er mogen in dat geval ook kruiden gebruikt worden, die je niet "gewoon" voert in een dagelijkse snack-portie kruiden, sommige soorten zijn zelfs giftig als je ze gewoon zou voeren. Helaas kom je vaak wel in webwinkels producten tegen die als konijnenvoer worden aangeboden, maar niet goed zijn (soms zelfs giftig) voor konijnen als je ze gewoon zo voert. Ze mogen wel in gezet worden in de homeopatie bij konijnen, maar niet in de dagelijkse voeding. Daar gaat het nog wel eens mis bij sommige kruidenwebwinkels. Controleer dus wel goed als je kruiden voert, dat je ook echt veilige kruiden voert. 

 

Kruidenhooi is trouwens simpelweg weidehooi waar de producent een handje kruiden bij heeft gegooid. Dat kun je dus ook zelf maken, of zelf nog extra verrijken mocht je dat willen. 

 

Je kan gedroogde kruiden geven door het hooi, en wat verse kruiden geven bij de groenvoerportie. Zolang je de porties niet te groot maakt, en een mix van soorten, kan dat geen kwaad. 

 

Ik zou afraden om te veel kruiden (niet meer dan 10% van de voeding) te geven, omdat je dan wel ook met je voedingswaardes in de knoop kan komen. Een konijn moet echt vooral grassen eten. Brokken zoek je vaak heel nauwkeurig uit op voedingsanalyse, maar van veel kruiden is die niet volledig bekend. Laat kruiden daarom geen overmaat vormen in de voeding. Echt een aanvulling, een extratje. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet in de supermarkt. In webwinkels speciaal voor konijnen / knaagdieren, zoals de webwinkel hier op bunnybunch.

 

Je ziet ook steeds meer in de dierenwinkels in de schappen staan, dat zijn dan vaak wel naar verhouding dure kleinverpakkingen. Bijvoorbeeld van merken als Esve, JR farm, Rosewood. Puik heeft ook wat kruidenmixen maar die zou ik voor konijnen niet aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het heldere antwoord. Ik heb inderdaad al wat gelezen over kruiden die giftig zijn of niet zomaar voor “lekker” gegeven moeten worden! 

 

Hoe ik het nu voor me zie: hooi moet altijd beschikbaar zijn voor de konijnen en goed is als ze in ieder geval zoveel hooi eten per dag als ze zelf groot zijn. Dagelijks vers hooi aanbieden zodat het ook aantrekkelijk blijft. Ik heb een aantal dagen terug contact opgenomen met een fouragehandel bij mij in de buurt om na te gaan of ik daar voor een leuke prijs aan een leuke hoeveelheid hooi kan komen (die geschikt is voor konijnen). 

 

Qua hardvoer gaat mijn voorkeur, na het inlezen, uit naar de biks en niet het gemengde voer. Ben van plan het merk Selective te geven. Als de konijnen daar niet al aan zitten, dan bouw ik het geven van dit merk op in stapjes. 

 

En dan wil ik nog dagelijks zo’n 40 gram aan groenvoer aanbieden. Minstens 3 verschillende soorten voer per dag en variëren. En ook aanwennen dmv de “postzegel” methode als ze een groente nog niet gewend zijn. 

 

Snacks wil ik eigenlijk niet van de supermarkt of dierenwinkel halen. Verantwoorde snacks zoals dus een handje gedroogde kruiden, een plakje wortel of fruit, of een natuurlijke knaagstick wil ik wel gaan geven. En dat dus met mate. 

 

Heb ik het zo een beetje goed voor ogen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Nee, niet in de supermarkt. In webwinkels speciaal voor konijnen / knaagdieren, zoals de webwinkel hier op bunnybunch.

 

Je ziet ook steeds meer in de dierenwinkels in de schappen staan, dat zijn dan vaak wel naar verhouding dure kleinverpakkingen. Bijvoorbeeld van merken als Esve, JR farm, Rosewood. Puik heeft ook wat kruidenmixen maar die zou ik voor konijnen niet aanraden.

 

Had ze bij jou inderdaad al zien staan. Ze eten hier trouwens het kruidenhooi van Puik niet eens, alleen maar Barn-i haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Adjumbe:

Bedankt voor het heldere antwoord. Ik heb inderdaad al wat gelezen over kruiden die giftig zijn of niet zomaar voor “lekker” gegeven moeten worden! 

 

Hoe ik het nu voor me zie: hooi moet altijd beschikbaar zijn voor de konijnen en goed is als ze in ieder geval zoveel hooi eten per dag als ze zelf groot zijn. Dagelijks vers hooi aanbieden zodat het ook aantrekkelijk blijft. Ik heb een aantal dagen terug contact opgenomen met een fouragehandel bij mij in de buurt om na te gaan of ik daar voor een leuke prijs aan een leuke hoeveelheid hooi kan komen (die geschikt is voor konijnen). 

  

Qua hardvoer gaat mijn voorkeur, na het inlezen, uit naar de biks en niet het gemengde voer. Ben van plan het merk Selective te geven. Als de konijnen daar niet al aan zitten, dan bouw ik het geven van dit merk op in stapjes. 

 

En dan wil ik nog dagelijks zo’n 40 gram aan groenvoer aanbieden. Minstens 3 verschillende soorten voer per dag en variëren. En ook aanwennen dmv de “postzegel” methode als ze een groente nog niet gewend zijn. 

 

Snacks wil ik eigenlijk niet van de supermarkt of dierenwinkel halen. Verantwoorde snacks zoals dus een handje gedroogde kruiden, een plakje wortel of fruit, of een natuurlijke knaagstick wil ik wel gaan geven. En dat dus met mate. 

 

Heb ik het zo een beetje goed voor ogen? 

 

Ja hoor, klinkt prima. Ik wissel groenvoer afhankelijk van wat in de aanbieding is en wat er in de eigen tuin groeit, dat houd het ook een beetje betaalbaar. 

 

Kruiden geef ik een klein handje per koppel per dag, door het hooi gemixt. Dat zorgt er voor dat ze lekker bezig zijn met zoeken naar de meest lekkere dingen tussen het hooi, en ondertussen ook lekker van het hooi eten. Sinds ik dat ben gaan doen zijn ze echt wel duidelijk meer hooi gaan eten dan voor ik dat deed. 

 

Snacks krijgen ze hier niet zo vaak. Ik geef meestal gewoon normale brokjes als snoepje, ipv dat ik echt snoep koop. Ik test wel eens producten uit de webwinkel uit op mijn eigen "proefkonijnen". Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik heb meestal wel iets van knaaghout / wilgenspeeltjes (wilgenballen, wilgentunnels) dat soort dingen in de rennen liggen. Maar daar doen mijn konijnen eigenlijk best lang mee vind ik. Dat kan er soms wel een paar weken in liggen voor het helemaal op is. Ik hoor ook wel eens van mensen dat hun konijnen een wilgenbal in 10 minuten op hebben haha. Zo zie je maar dat smaken wel verschillen, ook bij konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .