Ga naar inhoud

Geen hooi eten


*Snuffel*

Aanbevolen berichten

Wat geef je precies voor voeding, en hoe veel? Hoeveel brokken, hoeveel groenvoer, hoeveel snoepjes, hoeveel / wat voor hooi?

 

Het is wel echt heeel erg belangrijk dat konijnen goed hooi eten. Hooi en grassen zijn het hoofdvoer voor konijnen. Goed hooi eten voorkomt zo veel gezondheidsproblemen bij konijnen. 

 

Meestal is de oorzaak van slecht hooi eten dat je te veel ander voedsel (meestal brokken) geeft. Maar er kunnen ook gebitsproblemen zijn, waardoor ze niet graag op het hooi kauwen omdat het pijn doet. Uit de twee zinnen die jij typt, kan ik dat natuurlijk niet opmaken, wat de oorzaak zou zijn in jouw geval. 

 

In dit artikel staan heel veel tips, misschien kun je daar wat uit halen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef tussen de 130 en 150 gr groenvoer en ongeveer 40 gr brokken per dag. Hij weegt een 1800 gr.

Misschien eet hij het wel maar zo miniem dat ik het niet zie.

Ik smijt ook wel altijd in zijn nachthok. Hij heeft ook zo een blok liggen maar die zie ik ook niet echt slinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een volwassen konijntje?

 

Je zou met de brokken wat kunnen minderen, zeker als je geextrudeerde brokken geeft (zoals de science selective brok). Zoeken naar een balans waarbij wel goed hooi gegeten wordt. Ook kun je inderdaad kijken of er andere hooisoorten zijn die hij beter eet, of eventueel wat hooisoorten (en evt een beetje gedroogde kruiden) erdoor mengen om het wat luxer en smakelijker te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei *Snuffel*:

 Moet ik hem vers hooi bijgeven als zijn hooi nog niet op is?

 

Mijn ervaring is dat ‘oud’ hooi sowieso niet wordt gegeten. Soms trekken ze het ook wel uit hun ruifje en is er overheen geplast.

Ik geef mijn nijnen dus twee keer per dag vers hooi.

 

Qua hoeveelheid zou per dag ongeveer het eigen formaat aan volume hooi gegeten moeten worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei *Snuffel*:

In april wordt hij 1.

En hoeveel hooi moet hij eigenlijk eten. Moet ik hem vers hooi bijgeven als zijn hooi nog niet op is?

Ongeveer zijn eigen formaat in los hooi per dag, ongeveer 80% van wat hij op een dag eet hoort hooi te zijn. En ja, je mag het bijgeven als het nog niet op is. Vaak eten ze het meest verse hooi het liefst. Maar het is in ieder geval aan te raden om dagelijks vers hooi aan te bieden. Als het langer dan een dag ligt, eten ze het meestal ook niet meer op namelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .