Ga naar inhoud

Dwangvoeding


kleinmaarfijn

Aanbevolen berichten

Wat is het beste om als dwangvoeding te geven? 

(naast het dwangvoeden van de DA)

 

Ik las ooit op Facebook iets over wortel olvarit, mogen konijnen dit echt hebben als dwangvoeding?

Ik probeer ook zoveel mogelijk kruidenhooi, kruiden en mengvoer (ipv biks om haar aan het eten te krijgen) te geven, ze eet heel weinig. 

(Dag 1 van operatie, vandaag geopereerd)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts gezegd dat je moet dwangvoeren? Vaak moet het eten na een operatie weer op gang komen, en kun je volstaan met verschillende dingen aanbieden die je konijn lekker vindt.

Wat was het voor operatie?

Bij mijn voedster moesten laatst haakjes op de kiezen verwijderd worden onder narcose, en zij at de eerste twee dagen ook geen biks. Maar wel een paar blaadjes basilicum, en stukje witlof, wat peterselie en een beetje hooi, dus ik vond dwangvoeren niet nodig.

Wat je zou kunnen proberen is biks aanmaken met een beetje water. Ik zou het dan liever in een bakje doen, of op een lepeltje proberen te geven, dan echt dwangvoeren met een spuitje, als ze dat niet prettig vindt. Dan geeft het alleen maar stress, en dat lijkt me ook niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de dag van de operatie hoef je over het algemeen nog niet te dwangvoeren, normaalgezien hebben ze de ochtend voor de operatie nog zelf gegeten. De eerste dag is vooral pijnstilling belangrijk, de dagen er na overigens ook. 

 

De dag na de operatie begint het pas. Voor je start met dwangvoer, motiveer je het konijn zo veel mogelijk zelf te eten. Mijn ervaring is dat verse groenten, verse kruiden en gedroogde kruiden er het eerst in gaan, en dat ze daarna (soms pas na een paar dagen) aan hooi en brokjes gaan beginnen. Dat is prima. Ik zet ook vaak een papje dwangvoer neer waar ze zelf van kunnen eten, dus zonder de dwang. En naast het normale drinkwater ook een bakje hooithee. Zo veel mogelijk verwennen, lekker keuze geven. En vergeet ook niet de pijnstillers toe te dienen, want in de meeste gevallen is pijn de reden dat ze niet willen eten, en dat wil je voorkomen. 

 

Dwangvoeren doe je alleen om te zorgen dat de darmen niet stil vallen. Als een konijn 24 uur helemaal niets eet, dan zit er niets in de darmen en is er kans dat ze stilvallen. Dwangvoeren heeft wel nadelen: het geeft veel stress (en dat is niet goed voor herstel) en ze raken er snel vol van en zijn minder gemotiveerd om zelf te gaan eten. 

Olvarit is een noodmiddel voor dwangvoer, maar van de suikers daar in kunnen ze gasvorming krijgen. Ik gebruik het zelf daarom nooit. Je kan beter, zeker voor herstel na operatie, een vezelrijke voeding dwangvoeren. Denk aan critial care, supreme recovery, of desnoods een papje van de eigen brokken.

 

Verder staan er in dit artikel heel erg veel tips over herstel na een operatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/zorg-voor-na-operatie/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .